Norrtäljeskräck i en gul container, och en hel del kärlek

När jag går igenom vilka böcker som är på gång varje säsong, är jag numera ganska restriktiv i valet vad jag vill läsa. Men sedan är det som att äta glass, jag kan omöjligt behärska mig. Men hur ofta ångrar man trevliga saker som går överstyr? I princip aldrig. Nu har jag i alla fall fått hem de här, och traven med böcker jag skall läsa blev ännu högre.

John Ajvide Lindqvist är författaren som skrev Låt den rätte komma in, som sedan blev film. Han har synts överallt den senaste tiden i samband med bokreleasen, och de som redan läst hans bok är överväldigade. Jag skall först läsa den bok som flest av er här och på Instagram tyckte att jag skulle läsa härnäst, sedan blir det Norrtäljeskräck.

Book Love skrev jag om tidigare i dag, i det här inlägget. En liten fin bok med stor igenkänning för oss bokälskare.

Przewalskis häst är skriven av samma författare som skrev Binas historia och Blå. Jag tror att vi kan förvänta oss ungefär samma upplägg, med flera historier som vävs samman och med en gemensam tråd. Tidigare böcker hade mänskligheten, vår historia och vår framtid och hur människan påverkar andra arter och vår jord som underliggande tema. Kan vi korrigera våra misstag, kan vi överleva?

Och så två böcker i bokserien om Familjen Bridgerton. Jag plöjde teveserien på juldagen. Åtta timmars total verklighetsflykt i ett sträck, passade bra en dag då man ändå inte gör speciellt mycket. När jag cyklar en timme i vår gamla drängstuga, och annars skulle gå under av tristess, lyssnar jag just nu på bok två i serien, vilket är fortsättningen på teveserien.

Recension: Book Love, av Debbie Tung

Det här är en liten bok som borde passa perfekt som present till bokälskare. Ca 140 sidor med serier om oss som älskar doften av böcker, älskar bokhandlar och bibliotek och att köpa fler böcker än vi hinner läsa. Stor igenkänning.

Det här är sådant jag kan känna igen mig i. Visst känner man en samhörighet med personer som har samma boksmak! I boken finns även en serie om att kika på vad andra läser, både barn och vuxna, och få en uppfattning om vem personen som läser är, utifrån boksmak. Stor igenkänning på det!

Men jag är nog inte en äkta boknörd, det fanns en hel del i den här boken som jag inte känner igen mig i, men som jag vet att många andra bokläsare gör. Jag blir till exempel inte besviken om filmatiseringar av böcker inte motsvarar böckernas handling och stämning. För mig är det en sak att läsa boken och en helt annan att se filmen. Jag räknar inte med att berättelserna skall likna varandra, och blir inte heller besviken när de inte gör det.

Om man är en bokläsare bland icke-bokläsare, eller om man är en ung bokälskare, kan det nog vara ganska skönt att få bekräftelse på att man inte är ensam om sitt intresse. När ens föräldrar vill att man skall gå ut och spela fotboll med andra barn, och man själv helst bara vill få vara ensam och läsa en spännande bok. För vuxna bokläsare är det antagligen ingenting som överraskar i den här boken, mer ett milt konstaterande, att ja så är det, eller ja precis så är mina bokälskande vänner.

Mitt betyg: 3/5

Antal sidor: 137
Utgivningsdatum: 2019-02-07
Förlag: Andrews McMeel Publishing

Lika men olika (12/365)

Några ögonblicksbilder som jag fotade med fel objektiv och helt oplanerat när Ewa och Harry dök upp

Samma ras, men olika storlek, olika pälsmängd, olika kön, olika temperament, olika skärpa (…), vilket mest berodde på mig, men också på att det snöade ymnigt och att hundarna blev litet livliga när de träffades :))

♥ ♥