De som inte finns ibland oss längre (3/365)

Den här bilden får symbolisera de som levde, starka och livskraftiga som den här solrosen, och som nu finns med oss i våra minnen.

När jag var i lekskoleåldern (som det hette då, numera förskola) lyssnade jag på en LP-skiva med melodier från filmatiseringar av Astrid Lindgrens berättelser. En av de melodierna etsade sig fast hos mig, och har stannat kvar. Jag nynnar fortfarande på den ibland. Jag tycker att den kan passa bra till bilden. Här är texten som Astrid Lindgren skrivit, och här finns en video där Lina från Emil i Lönneberga sjunger för Alfred:

Liten visa om huruledes livet är kort liksom kärleken

Flickan sa sisåhär:
det är vår kom håll mig kär.
Vårens tid är så kort,
snart den rinner bort.
Kärlek kom, o, kom,
ljuv som vårens blom,
lika skön och lika kort,
svinner lika fort.

Flickan sa sisåhär:
kom, o, kom och håll mig kär,
ty min tid är så kort,
snart jag vissnar bort.
Nu står jag i blom,
kärlek kom, o, kom,
blomningstiden går så fort,
livet är så kort.

Flickan sa: Kommer höst,
finns för mig ej kärlekströst,
som en dröm svinner bort,
så är livet kort.
Men i jordens famn,
där jag når min hamn,
ska jag ännu sakna den,
ljuva kärleken.

Sucka då i min grav,
ge mig en att hålla av.
Inget mer ber jag om,
kärlek kom, o, kom!

Nu var det dags igen… (2/365)

Jag har gjort ett nytt försök att använda träningscykeln i vårt gästhus/hemmagym/tvättstuga. Den här gången testade jag att läsa samtidigt, för att tiden om möjligt skulle gå litet snabbare och för att hinna med både träning och nöjesläsning under samma dag. Första försöket gick fint! Under 60 minuter hann jag läsa ganska långt i Pascal Engmans senaste spänningsroman, Änkorna.

Bli inte upprörda nu. Jag vet att hundöron i böcker är en styggelse för många, men för mig är det enkelt och praktiskt, så hittills sex stycken i den här boken. Hundöron som markerar något i handlingen eller om hantverket som jag vill få med (dvs inte glömma) när jag skriver min analys av boken sedan. Om ni skriver om böckerna ni läser, hur gör ni för att komma ihåg detaljer från läsningen till dess ni skriver om böckerna? Hundöron? Post-it-lappar? Eller bra minne?

Mitt andra foto till fotoutmaningen 365 dagar. Ibland kommer jag att försöka bidra med fina foton om jag kan, och ibland blir det vardagsbilder som den här.

De bästa böckerna 2020 + mål och läsutmaningar för 2021

En sak som blivit uppenbar för mig, är att ju mindre tid man har, desto mer får man gjort.

När jag under många år skjutsade våra döttrar till och från skolan och till deras aktiviteter hann jag med så mycket annat, inklusive att läsa. Jag blev bra på att utnyttja varenda minut så att ingen tid gick till spillo. Jag hade böcker med mig hela tiden, och läste överallt där det gavs tillfälle; ofta i bilen, men även i väntrum, på gymmet, på resa, på caféer och i provrum (ja, faktiskt). Och jag hade i regel tänkt ut vilken bok jag skulle läsa efter den jag höll på med, så det blev sällan tidsglapp mellan böckerna, bara att läsa vidare i nästa.

Så här mysigt har vi haft det, men det har inte blivit mycket läst…

Året som gick, då aktiviteter lades på is på grund av pandemin och jag fick mer egen tid, blev jag lat. Det kanske handlade om den vanliga principen om tes – antites – syntes. Efter att länge ha levt med ett fullspäckat schema kände jag möjligen ett behov av att göra tvärtom, det vill säga ta det lugnt. Och det gjorde jag förra året.

Tidigare satte jag på teven när det var något jag visste att jag ville se, och sedan stängde jag av den. Under hösten och vintern har jag tillbringat alldeles för många timmar i soffan, letandes mellan streamingkanalerna efter något att se. Det här året skall jag försöka hamna någonstans mittemellan ytterligheterna.

Läsmål för 2021 – 100 böcker

Statistiken talar sitt tydliga språk; antal lästa böcker per år: 67-97-79-39-35. Jag är ändå nöjd med att jag läste 35 böcker förra året, det var en omställningarnas år för mig, jag behövde ta det litet lugnt. Men i år satsar jag stort och räknar med att hinna läsa 100 böcker. Jag kommer att räkna in facklitteratur som jag läser för min avhandling, så ett helt orimligt mål är det inte. Det gäller bara att hålla mig borta från att slötitta på teven ;)

De mest lästa recensionerna under 2020

1, Björnstad av Fredrik Backman
2, Störst av allt av Malin Persson Giolito
3, 1984 av George Orwell
4, En bur av guld av Camilla Läckberg
5, Jack av Christina Lindström
6, Vingar av silver av Camilla Läckberg
7, Testamente av Nina Wähä
8, Doktor Glas av Hjalmar Söderberg
9, Som pesten av Hanne-Vibeke Holst
10, Den gamle och havet av Ernest Hemingway

Läsutmaningar för 2021

Det kan låta som ett feltänk med läsutmaningar det här året, men jag räknar med att de kommer att göra mig fokuserad på att nöjesläsa när tid finns. Dessutom har jag valt utmaningar som jag tror fungerar med vad jag ändå har tänkt läsa, det vill säga novellerna från adventskalendern, klassiker som är olästa i bokhyllan, andra hyllvärmare som väntar på att bli lästa, litteraturpristagare och en del nytt som ges ut i år som jag ser fram emot. Här finns de läsutmaningar jag tänker delta i under 2021.

Målet att läsa de här böckerna under hösten och vintern har jag inte lyckats nå. Just nu läser jag Pascal Engmans senaste spänningsroman, Änkorna, så jag har i alla fall kommit igång, sent omsider.

I årets första helgfråga hos Mia undrar hon om vi är med i några läsutmaningar i år. Nu vet ni vilka jag tänker anta, och fler tips på läsutmaningar får ni från Mia och andra bokbloggare hos Mia.


De bästa böcker jag läste under 2020

Det här är de böcker jag läste under 2020 som jag gav betyget 5 av 5. Senare i januari kommer en ny bok av Cara Hunter i serien om kriminalkommissarie Adam Fawley, och i sommar en ny spänningsroman av Mattias Edvardsson. Jag ser fram emot att läsa båda.

Hur var ditt bokår 2020? Har du ställt upp några mål för årets läsning? Ser du fram emot att läsa någon särskild bok? Berätta!