I går fick jag lust att prova att baka ett dekorerat focacciabröd. Jag har sett bilder på Instagram från Vineyardbaker, som gör fantastiska bröd med motiv från konsten, inte minst från van Gogh, och då kallas det van dough. Så här blev mitt bröd. Väldigt roligt, inte svårt alls. Testa!
Till ett bröd behöver du 25 g jäst 2 tsk salt 1 msk honung 5 dl vatten 9 dl vetemjöl special 1 msk olivolja i degen 1 dl olivolja till plåten 1 dl olivolja att pensla brödet med Grönsaker och örter till dekoration Flingsalt att strö ovanpå när brödet är dekorerat
Gör så här 1. Smula jästen i en bunke (som rymmer ca 2 liter). Värm vattnet till 36 grader och rör ut jästen. Blanda i olivolja, salt och honung och rör till allt löst sig i vätskan.
2. Rör ned litet vetemjöl i taget i degspadet. När degen börjar bli som en klump knådar du vidare i ca 10 minuter tills degen blir smidig att arbeta med.
3. Låt degen jäsa till dubbel storlek under fuktad bakduk/fuktad kökshandduk i 40-60 minuter, beroende på rumstemperatur.
4. Sätt ugnen på 225 grader.
5. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna och pensla pappret rikligt med olivolja.
6. Under tiden degen jäser förbereder du dekorationerna. Skiva små tomater, lägg färska örter i vatten med litet citron, strimla paprika, blötlägg russin, skiva oliver, chilifrukter, lök eller vad du vill använda att dekorera med.
7. Jag lade upp alla grönsakerna och örterna på en skärbräda, så som jag ville ha dem på brödet, så var det bara att flytta över dem sedan.
8. Häll ut den färdigjästa degen i långpannan. Tryck ut den så att den täcker hela långpannan. Använd pekfinger/långfinger/ringfinger på italienskt vis, så bildas de karaktäristiska groparna i brödet. Nu har du 30 minuter på dig att dekorera. Tar det kortare tid låter du degen jäsa i fred den återstående tiden.
9. Pensla brödet med olivolja.
10. Dekorera med vad du tycker passar. Jag använde gräslök och rosmarin som stjälkar, och rödlök, tomater och paprika till blommor. Russin som blom-mitt, men nästa gång skall jag hacka svarta oliver. Tänk på att trycka ned grönsaker och örter i brödet så att det inte lägger sig på ytan när brödet jäser. Strö över flingsalt.
11. När 30 minuter gått (till dekoration + jäsning), är det dags att grädda brödet. Sätt in långpannan i den nedersta delen av ugnen och grädda brödet i 15 minuter. Sedan flyttar du upp det och gräddar ytterligare 15 minuter.
12. Tag ut brödet och låt svalna på galler.
Innan gräddning och efter. Som det brukar vara med focaccia, så är det godast nygräddat eller uppvärmt i ugn/mikrovågsugn.
Här står den nu, och väntar på snön som kommer att falla på julafton. Jag väljer att tro på meteorologerna som säger att det är 94% säkerhet för nederbörd på julafton, och här hos oss utlovas 11 mm snö just på julafton! I år är vi alla värda en vit jul tycker jag.
Pappa svetsade stommen till vår julbock för säkert tio år sedan, eller mer. Vissa år har jag inte hunnit klä den, men oftast har jag kunnat hålla fast vid traditionen att åka upp till skogen och hämta granris att klä bocken med. För några år sedan släpade vi fram en gammal släde från höskullen, och nu är det tradition att julbocken drar släden med paket på.
Att klä julbocken är som att rita och måla; det ser länge helt förskräckligt ut, men efter ett par timmar börjar det ordna upp sig och man kan se vad det skall bli :) Jag klär bocken med hela grenar av granris för att skapa kroppen, benen och huvudet. På slutet sticker jag in mindre kvistar på de ställen där formen behöver justeras, knyter fast med ett snöre och klipper av för långa grenar med en sekatör.
Det mesta gör jag utan handskar, så ni kan säkert ana hur mina händer svider ett par dagar efteråt, av alla rivsår från granbarren. Men det är det värt, det är så roligt pyssel som gör att åtminstone jag kommer i julstämning!
Nu är julbocken klar, och jag skall bara slå in några tomma kartonger som julklappar att lägga på släden, och göra ett äppeltorn till fåglarna.
Så här såg det ut för två år sedan, när en koltrast hittat till äppeltornet. Klicka på bilden så får ni se hur den äter.
Chili, som föddes som vildkatt i vårt stall i början av året, är litet mer tam nu och vill gärna hålla sig nära oss, men samtidigt på litet avstånd. Hon sitter ofta under julbocken där hon har perfekt uppsikt åt alla håll, men ändå är gömd.
Hos oss blir det en annorlunda jul i år då traditionen med många samlade hos oss bryts. Som alltid när trevliga traditioner ändras kändes det först tråkigt, men för min del har det handlat om att ändra min mentala inställning och göra något bra av det här också. Jag ser fram emot en lugn jul med rim som hinns med att läsas på paketen, mysiga julfilmer och alternativ julmat. I år skall vi ha vissa klassiska rätter på julbordet, men också andra rätter som vi verkligen tycker om. Jag hinner kanske visa något av det jag skall förbereda innan jul. Bland annat ett dekorerat bröd.
Man hade kunnat tro att tiden skulle gå långsamt dessa tider, då så mycket av det vanliga livet är satt på vänt, men trots att jag tycker att jag är närvarande och engagerad i allt som händer under en dag, och att jag inte stressar, rusar dagarna fram. Varje kväll när jag går och lägger mig känns det som jag nyss gjorde samma sak. Litet oväntat att känna så. Hur upplever ni det, känner ni någon skillnad mellan förra året och det här året i hur snabbt dagarna går?
Ridning är bra på många sätt, inte minst för endorfinerna! Men jag behöver styrketräna också. Sedan de skärpta rekommendationerna har jag inte gjort det, och när jag inte tränar får jag alltid tillbaka snedhet och smärta i höften. Jag läste någonstans att vi är 80 % av befolkningen som har ett vridet bäcken, och det enda man kan göra åt det är att träna sig så rak som möjligt. Det blir inte lika effektivt som på gymmet, men det är sant som det sägs, att bättre med den träning som blir av än ingen alls.
Jag var ute i god tid med att köpa amaryllislökar, dels till oss, dels till mamma pappa, som inte bör vistas på handelsträdgårdar det här året. Så mysigt på Wallby Trädgård med halmbalar, en stor mistel och kransar av gran och en vid entrén. Och som ni ser, knappt några andra där.
Alla våra amaryllisar blommar för fullt nu. Det kommer fler stänglar och fler blommor, så det blir blommor även till jul ♥ ♥ ♥
De traditionsenliga pepparkaksgrisarna som jag bakar varje år och spritsar med våra namn hänger i fönstret och doftar gott.
Vi äter fortfarande lunch då och då på Johannesbergs slott. Det är så mysigt där och de lagar så god mat. Tråkigt att det i princip är tomt, jag tycker synd om företagarna det här året. Ofta är vi de enda gästerna när vi äter lunch på slottet. Men ur smittorisksynpunkt är det förstås bra. Den här dagen kom Gunilla och Uffe från Västerås och åt lunch med oss. Mysigt och trevligt att kunna sitta och prata med varandra, sådant man tog för givet tidigare. På ett tomt slott är det enkelt att hålla avstånd och ändå sitta inomhus och slippa frysa.
Först upptäckte vi att en liten sköldpaddsfärgad katt fötts i vårt stall under våren, och senare föddes fem till… Bella har lyckats fånga in tre av dem och fått dem tama genom att ha dem i sitt rum, det är de här två kolsvarta; Arwen och Ginny, och så C-grid som har flyttat till våra grannar. De två svartvita har Bella precis lyckats locka in i en transportbur, så de skall flytta hem till sina nya familjer i kväll.
Det här är Chili, som föddes tidigare i våras. Hon var med mig hela tiden när jag klädde julbocken, på lagom avstånd.
När jag var yngre tvättade jag alltid bilen själv. Sedan blev jag bekväm och började köra in den i biltvätt. Med äldre barn, och inga hästar eller höns, så frigjordes enormt mycket tid. Så nu har jag beställt hem produkter för biltvätt.
Den här hösten/vintern behöver bilen tvättas ofta. Det är bekvämt med plusgrader, men jag ser ändå fram emot julafton då det förväntas snöa hela dagen! Några minusgrader, snö och sol är vad jag och många med mig vill ha nu!
Här är några som tycker att det är perfekt med en grön vinter, särskilt när de kommer åt mina jordgubbsplantor…
Fikapaus med hembakad pepparkaka. Det här var första advent. På söndag är det fjärde advent. Hösten bara försvann.
Flera luncher på Johannesbergs slott. Så fint juldekorerat och pyntat.
Videomöte med Johanna, som jag lärt känna genom bokbloggandet. Jag kände mig faktiskt litet nervös innan vi skulle träffas för första gången via zoom. Att träffas i verkligheten och äta eller fika tillsammans med nya människor gör mig inte nervös, men att umgås genom en skärm kan ju bli väldigt stelt om det inte klickar. Men det gjorde det! Det var inte tyst en sekund. Utom i början, när jag inte fick igång ljudet på datorn :)) Men det löste sig snabbt. Så trevligt att äntligen ses och prata efter flera års kontakt på sociala medier!
Fyra pepparkakshus står nu klara på skänken i vardagsrummet, eller i salen, som man sade då huset byggdes.
Jag kom med i LB Förlags julkalender :)
Litteraturlistan betas av. Just nu läser jag Global Legal History. Ju mer man läser, desto intressantare blir det och ju mer vill man lära sig.
I måndags ställde vi in granen så att grenarna skulle få tid att falla ut innan ljusen skall sättas i. I år har jag gett upp om ljus som sitter ihop med sladdar, och köpt trådlösa julgransljus. Slut på hoptrasslade sladdar! På den vänstra bilden ser ni hur det ser ut när jag varje morgon tittar på årets Julkalender på SvT och på den högra ser ni min arbetsplats.
Både Bella och Jackie har distansundervisning nu. På Jackies idrott har klassen fått i uppdrag att gå ett visst antal kilometer/en viss tid, och genom GPS-markeringarna skapa olika figurer. I går skulle klassen skapa en gran och i dag en tomte. Jag, Shelly och Doris har gått med. För att få till grenarna på granen var vi tvungna att hoppa över diken och ut på en plöjd åker… Jackie i pyjamasbyxor med kakmonstret… :))
Nu skall jag ta mig i kragen och gå ut i gästhuset/hemmagymmet och cykla. Tänkte kombinera det med att se någon bra film eller serie, har ni något förslag på film/serie jag inte bör missa?