Livet blir extra roligt om man överraskar sig ibland, som med en sådan här julkalender! Hos Novellix kan du själv sätta ihop din julkalender med noveller ur deras sortiment. Det här är de noveller jag valde. Äntligen skall jag läsa berättelsen som blev den kanske bästa film jag någonsin sett – Brokeback Mountain. Så fantastiskt fin och så hjärtskärande. Oförglömlig.
De kommer förpackade i en sådan här liten låda.
”Stora läsupplevelser i litet format”, är en perfekt beskrivning av vad det handlar om. Jag valde framförallt noveller av författare jag varit nyfiken på länge, men ännu inte läst någonting av. Att få ett smakprov av olika författares stil och språk innan man köper fullängdsromaner känns väldigt lyxigt.
Utvärdering kommer i helgen, när jag hunnit läsa några stycken.
Som ni vet lever jag just nu i förvissningen att vi snart kommer att bli smittade. I båda tjejernas skolor har personal och elever insjuknat. Och Patrik måste in till Stockholm i möten, så klarar vi oss har vi en enorm tur. Jag utgår från att det bara handlar om när, inte om, vi blir smittade.
Därför har jag redan börjat med julförberedelserna. Blir vi sjuka kommer allt vara klart till jul ändå, och klarar vi oss får vi en väldigt skön decembermånad utan stress.
I helgen bakade jag lussekatter och gjorde pepparkaksdeg. Amaryllisar och hyacinter är redan planterade med mossa och kottar. I ugnen står ett galler med äppel- och apelsinskivor på svag värme för att torka och sedan användas för att dekorera med.
Vi har haft som tradition under sexton år att åka till skogen med mina föräldrar för att hämta en gran och granris. I år åkte de själva för att undvika att vara för nära på fyrhjulingen hem, och kom och lämnade av granriset i helgen. Lyxigt att få det hemkört, men tråkigt att behöva bryta en mysig tradition. Men bara att gilla läget och göra det bästa av det. Jag skall gå upp tidigt i morgon så hinner jag kanske klä julbocken innan jag börjar arbeta och innan regnet kommer.
Utomhusfika med pappa och mamma. Hoppas att jag är lika energisk och pigg när jag är 75/76 år.
Fika på fyrhjulingen går också bra :)
Förutom att baka lussekatter och göra pepparkaksdeg, har jag beställt hem några nya spel som vi kan spela hela familjen fram till, och under, juldagarna. Jackie och Milo har redan börjat. I dag satte jag dessutom ett personligt rekord, genom att bli klar med alla julklappar. Några är på väg hem, men i princip alla är hemma och inslagna. Nu skall bara rimmen skrivas. Och adventsstjärnor och adventsljusstakar är framme, och jag har skrivit ut vår lista över julmaten vi brukar ha varje år, så att vi alla fyra markerat vad vi vill ha och vad vi kan vara utan. Bellas och Jackies julkalendrar är hemma sedan länge, och min adventskalender kom för någon vecka sedan. Den skall jag visa så fort jag hinner fota. En kalender med 24 olika noveller, de flesta skrivna av kända författare. Planen är att läsa en novell varje dag under december och fram till jul.
När jag svängde in på vår lilla väg i går eftermiddag måste jag stanna bilen och ta en bild genom vindrutan. Så typiska novemberfärger nu innan snön kommit. Det ser ju inte alls välkomnande ut att bo hos oss, nästan ruggigt med de stora avlövade lönnarna och det torra gräset.
Det är fin utsikt från huset. Ibland väller dimman in över åkrarna framför oss.
Solnedgångarna är ofta magiska, som här med det guldiga ljuset.
Och litet senare, när himlen blivit alldeles eldröd. Jag vet inte hur många foton jag tagit av solnedgångarna framför oss, det är många.
November innebär också att försöka hålla sig vaken med kaffe och popcorn på kvällarna.
Regn och rusk, men plötsligt dyker det upp något oväntat, som den här motivlackerade lastbilen som svängde in på Gottröramacken. Inte lika storslagen lackering som på många av lastbilarna i USA, men ändå snyggare än de flesta jag sett här hos oss. När det gäller lastbilsmodeller gillar jag för övrigt Peterbilt som har nos och avgasrör på sidorna av hytten, som i det här inlägget.
November innebär också mer långtidslagad mat. Som tjälknöl av vildsvin som stått i ugnen i fem-sex timmar på ungefär 75 grader med klyftpotatis och sås av grädde, balsamvinäger, pressad vitlök, sky från köttet och litet kalvfond, soja för färgen, salt och peppar.
I går gjorde jag årets pepparkaksdeg och i dag skall jag och mamma till skogen och hämta granris till julbocken. Viruset har kommit till tjejerna skolor, så jag räknar helt kallt med att vi inte kommer undan. Blir vi sjuka vill jag vara klar med mycket av julförberedelserna, klarar vi oss kan vi ha det lugnt och skönt under hela december och inte stressa det minsta.