Recensionsexemplar från Modernista – stort tack!

Antal sidor: 213
Utgivningsdatum: 2016-07-21
Bokserie: Paul Kennet (del 1)
Förlag: Modernista
ISBN: 9789177011453

Handlingen i korthet, enligt förlagets hemsida

Läraren och historikern Paul Kennet är tjänstledig och har rest till en mindre ort för att forska i rådhusarkivet. Han hyr ett rum på ett pensionat. Ett rum där tjänstemannen Odel nyligen hittats död, troligen i sviterna efter en operation. Men det finns oklarheter kring dödsfallet. Kennet börjar rekonstruera händelserna. Han gör efterforskningar i den brokiga skaran pensionatsgäster, existenser som på olika sätt kommit på kant med samhället. Om det ligger ett brott bakom dödsfallet, var finns motivet? Vem skulle vilja se den beskedlige Odel död?

Vad jag tyckte om boken

Det här är en deckarklassiker som gavs ut första gången 1954. Det har förstås hänt en hel del inom såväl samhället som kriminallitteraturen de senaste sextio åren, och självklart blir det tydligt i boken. I början var det ovant att läsa det litet ålderdomliga, högtravande språket:

”I detta rum hade för inte många dagar sedan en människa dött. Sådant händer alla dagar, det är inte märkvärdigt alls, det får man vara beredd på också för egen räkning. Men det bör ske i enlighet med godtagna regler och inte påskyndas av obehöriga. Hur var det i detta hänseende med notarien Odels död?”

Omställningen till språket gick dock väldigt snabbt och efter bara tjugo sidor kändes det helt hemtamt. Det flödade så omsorgsfullt och var en ren njutning att läsa. Detsamma gäller person- och miljöbeskrivningarna. Jag levde mig med lätthet in i hur det skulle vara att sitta i en länstol vid de franska fönstren i sällskapsrummet på herrgårdspensionatet, och samtala belevat med kyrkoherde Ireneus, överste Brickfeldt, fröken Jakobsson och de andra pensionatsgästerna. Det är en väldigt trivsam stämning över boken, och den får mig att hela tiden vilja läsa vidare. Här är det inga vilda biljakter, inga blåljus, inga bestialiska mord skildrade i detalj, ingen andlös spänning över att mördaren kanske slår till igen. Det är en stillsamt berättad historia, och det ger mersmak.

På 50- och 60-talen var Hans-Krister Rönblom en av de dominerande deckarförfattarna. Han var fil. dr i statskunskap och arbetade som redaktör på olika dagstidningar. Att han var beläst framkommer tydligt i Död bland de döda. Utan att det blir det minsta pretentiöst refererar han exempelvis till bland annat Schopenhauer och Shakespeare i en dialog mellan honom och stadens läkare. Han var även engagerad i en nykterhetsrörelse, och i boken låter han huvudpersonen Paul Kennet inta samma förhållningssätt till alkohol. Han håller sig till kaffe, te och vichyvatten.

Han gjorde på nytt ett uppehåll och höjde grogglaset för att dricka. Han rörde handen med irriterande långsamhet.
– Låt bli det där, sade Paul. Ni förstör bara er lever. Säg istället vad apotekaren svarade.
Den andre satte fogligt ned glaset igen.

På ett självklart sätt smyger författaren in liknande små kommentarer och beskrivningar av hur personerna i boken interagerar med varandra, vilket gör att vi får en väldigt klar bild av de olika karaktärerna utan att författaren uttryckligen beskriver dem. Det är snyggt gjort.

Steg för steg får vi fler och fler pusselbitar som kan bidra till att lösa mordet. Amatördetektiv Paul Kennet för sofistikerade, men knivskarpa små samtal med pensionatets gäster i varierande miljöer, alla lika trivsamma. Dels på pensionatet, dels på stadens konditori. Han stämmer träff med redaktören på Länstidningen och får information från tidningsarkivet om pensionatets gäster, han besöker stadens apotek, postkontor, badhus och polismyndighet. Från läkare inhämtar han medicinsk sakkunskap som leder oss närmare svaret på mordgåtan.

Det är precis vad det är, en mordgåta, som det krävs mycket tankearbete för att lösa. H-K Rönblom tillämpar alla de klassiska knepen för en riktigt bra deckare. Vi får ta del av ledtråd efter ledtråd, och jag försöker intensivt klura ut svaret innan det avslöjas i slutet av boken. Med jämna mellanrum funderar Paul Kennet över mordgåtan, och summerar för sig själv vad han dittills kommit fram till. Det gör att man som läsare hela tiden är med på spåret och känner sig övertygad om att man inte missar någon tankegång eller ledtråd. I själva verket leds man ibland in på villospår. Jag hinner misstänka i princip samtliga pensionatets gäster innan mordgåtans upplösning.

Det har varit ett rent nöje att läsa den första boken i serien om Paul Kennet. För övrigt älskar jag omslagen till den här bokserien. De andas verkligen 50-tal, och det passar ju så bra till de här böckerna som utspelar sig under den perioden.

4 thoughts on “Recension: Död bland de döda, av H-K Rönblom

1. Det är det, böckerna är så välskrivna så det är ren njutning att läsa dem. Och roligt att för en gångs skull få chans att hänga med i svängarna och försöka lösa mordgåtorna 🙂