Bödelskyssen, av Mons Kallentoft

Glöm inte utlottningen av tre ex av Bödelskyssen! Klicka in här för att vara med!

Bödelskyssen är den första bok jag läser av Mons Kallentoft, men det kommer absolut att bli fler. Jag gillar det jag läser. Till skillnad från till exempel deckarserien av Kepler, där våldet visserligen är lika grovt, blodigt och utstuderat grymt som i Bödelskyssen, är tempot långsammare i Kallentofts mordhistoria och språket är inte lika övertydligt som hos Kepler. Huvudpersonen, Malin Fors, är inte heller lika överjordiskt overklig som Keplers huvudpersoner med sina superhjälteegenskaper. Hon balanserar snarare på gränsen till att falla ned i ett destruktivt beteende. Tack och lov håller hon sig upprätt, jag är ganska trött på nedsupna, destruktiva och mentalt trasiga kriminalinspektörer.

Det börjar med en flygplanskapning på Linköpings flygplats. Kaparen håller i ett knippe handgranater och hotar att spränga planet med män, kvinnor och barn om hans krav inte tillmötesgås, att byta de drygt fyrtio passagerarna på planet mot tre namngivna ungdomar. Kapningen blir upptakten på en nervkittlande historia där Malin Fors och hennes kollegor kämpar mot klockan i jakten på en potentiell seriemördare.

Jag gillar att svaren inte kommer enkelt till mig som läsare, utan att jag själv ges en möjlighet att engagera mig och försöka lägga samman pusselbitarna. Det litet långsammare tempot bidrar till detta. Bödelskyssen är spännande på ett krypande, obehagligt vis. En bok att sträckläsa, det gjorde jag.

Mitt betyg: 4/5

Serie: Ny serie om Malin Fors (del 2)
Antal sidor: 342
Utgivningsdatum: 2012-10-11
Förlag: Forum
Form: Niklas Lindblad (Mystical garden design)
ISBN: 9789100134679
Finns att beställa hos Bokus och Adlibris

 

Frågor jag fått om Förintelsen, av Hédi Fried

Hédi Frieds lilla bok på 146 sidor är troligtvis en av de allra viktigaste att läsa, både nu och i framtiden. Här svarar hon på frågor hon ofta fått när hon föreläst för barn, ungdomar och unga vuxna om förintelsen.

Hon skriver sakligt och osentimentalt om sina upplevelser av att vara en av dem som deporterades till förintelselägret i Auschwitz, och överlevde. Det hon gör är så klokt, nämligen att sprida kunskapen om hur förintelsen kunde ske och hur den gick till, med barn och ungdomar som målgrupper. De som kan föra kunskapen vidare till nästa generation när de som överlevde inte längre själva kan berätta. Så att det som hände aldrig tillåts hända igen.

Hédi Fried svarar på frågor som: ”Varför hatade Hitler judarna?”, ”Varför gjorde ni inte motstånd?”, ”Hur var det att leva i lägren?”, ”Hatar du tyskarna?”, ”Vad hände med din syster?” Hon beskriver hur hon kom till insikt om att fakta om vad som hände ger intellektuella kunskaper som bara når hjärnan. För en känslomässig förståelse måste berättelsen nå hjärtat. Det gör den här boken. Med ett tiotal sidor kvar att läsa lyckas jag inte hålla tårarna tillbaka längre. Då berättar Hédi Fried att hennes föreläsningar oftast brukar avslutas med att hon får höra från eleverna: ”Bekymra dig inte, vi kommer att föra vidare det du berättat, vi vill inte att det skall hända igen.”

”Vänj dig aldrig vid orättvisor”, är ett av hennes viktiga budskap. När orättvisorna kommer successivt, litet i taget, vänjer man sig och fortsätter att hoppas att de skall ta slut och att allt skall bli bättre igen. För judarna blev det allt svårare i och med Nürnberglagarna som bland annat innebar att judar avskedades från statliga tjänster och att skolor och universitet stängdes för judiska barn. Som Hédi Fried beskriver det; det var illa, men livet var inte hotat. Sedan följde kravet på att alla judar skulle bära en gul stjärna utomhus, förbud mot att vistas på gatorna annat än i brådskande ärenden, judar fick inte gå på bio, inte på restaurang. Återigen bara ett steg i orättvisorna som man vande sig vid, men det kom fler. Inom några veckor skulle alla judar flyttas till ett nyinrättat getto i norra delen av staden, och man fick bara ta med sig vad man kunde bära och dra på en kärra. Efter ytterligare några veckor skulle judarna flyttas från gettot till arbetsläger. Efter tre dygn stannade boskapsvagnar med flera tusen judar i Auschwitz. Orättvisor måste stoppas i tid.

Frågor jag fått om förintelsen borde delas ut till alla elever på högstadiet och gymnasiet. Och ge den i julklapp till barn, ungdomar och vuxna. Boken är rakt och enkelt skriven, vilket gör den lättläst och möjlig att ta till sig trots det svåra ämnet. Valet av frågor som besvaras i boken är dessutom genomtänkt, och väcker helt säkert ett intresse hos var och en som öppnar boken, att få veta hur det var.

Hédi Frieds bok är nominerad till Augustpriset i fackbokskategorin. Juryns motivering lyder: ”En tunn liten bok, med skenbart enkla frågor om det mest ofattbara. En rak och levande bok som vänder sig till unga läsare som har skolans bakgrund till förintelselägren. Skakande och personlig, ohygglig i sin vardaglighet, litterär genom sin närhet”.

Mitt betyg: 5/5

Antal sidor: 146
Utgivningsdatum: 2017-01-21
Förlag: Natur & Kultur
Formgivning: Niklas Lindblad
ISBN: 9789127150850
Finns att beställa hos Bokus och Adlibris

Att skriva är som att åka berg- och dalbana

Jag kan bli helt lyrisk över att jag fått till en viss mening, så att den säger precis det jag vill, varken mer eller mindre. Det är som att ha susat nedför den brantaste backen i berg- och dalbanan och man vill bara skratta högt!

Men oftast känns det som när man åker fram på transportsträckorna i berg- och dalbanan. Innan backarna och innan de skarpa svängarna, innan looparna. Det är inte direkt tråkigt, men det som gör att man inte kliver av är dels att man faktiskt inte kan kliva av, dels att höjdpunkterna väger upp transportsträckorna med råge.

Just nu tar jag mig fram på en transportsträcka. Det är ganska frustrerande, eftersom jag ser loopen där borta och vet att när jag kommer dit, då kommer jag att känna mig både nöjdare och lugnare.

Håller ni med, eller upplever ni det på något annat sätt när ni skriver?