Recepten från PT Olga Rönnberg

Sandra frågade om jag bara följer recepten man får som kund hos PT Olga Rönnberg, eller om jag komponerar ihop egna rätter.

Jag har provat mig fram till några olika varianter på frukostar och mellanmål, och dem håller jag mig till. Som havregrynsgröt med rivet äpple, linfrön och mjölk med en bit ost till frukost. Eller kesella med bär och sötmandel till mellanmål.

kyckling

Till lunch och middag brukar jag däremot prova olika recept ur den receptbank man får som PT onlinekund. I dag lagade jag kycklinglår med råris och mango- och yoghurtsås.

Men oftast plockar jag ihop litet av det som finns hemma. Jag äter väldigt ofta strimlade grönsaker (wokade eller råa) som broccoli och paprika med kyckling, fisk eller kött och kesella blandat med dijonsenap. Jag är storkonsument av kesella! Jag väger fortfarande maten ganska ofta, men äter jag så här hamnar jag aldrig på för högt kaloriintag i alla fall.

Det viktigaste av allt, och roligaste, är att planera nästa dags måltider kvällen innan. Jag hamnade ofta på för lågt kaloriintag tidigare, så på kvällen skulle jag försöka justera det genom att äta ett kvällsmål. Nu försöker jag som sagt planera i förväg istället.

Cardio på träningsprogrammet…

Runner treadmill ILLUS.jpg

Min enda erfarenhet av löpband är när jag fick se ett sådant i mina svärföräldrars gillestuga. Jag klev bara upp på bandet utan att tänka mig för… och flög iväg baklänges! Förstås, eftersom bandet började rulla, ha ha ha!

Enligt träningsprogrammet från PT Olga Rönnberg är det i alla fall dags för 60 minuter på löpbandet i morgon. Med omväxlande lutning och plant, långsammare och snabbare. Undrar hur det här skall gå…

Plankor à la PT Olga Rönnberg

019

I dag är första dagen på mitt 12-veckorsprogram för PT Olga Rönnberg!

Morgonträning passar mig absolut bäst. Då kan jag i lugn och ro fokusera på arbete sedan, och jag har ju möjlighet att arbeta på kvällen också. Men i dag var Jackie hemma från skolan, så jag gick ut i gästhuset och började med de här plankorna. Men trött efter flera nätter med alldeles för få timmars sömn gick det bara inte att motivera mig själv att träna hemma.

Nu sitter det i ryggmärgen att ta varje chans att få träna, så när jag oväntat fick barnvakt ett par timmar åkte jag till gymmet istället. Jag tänkte att jag som en bonus kanske skulle sova bättre i natt (och inte vakna av katten…) Och det gick oväntat bra faktiskt! Bland annat sju set med plankor, sammanlagt sju minuter plankor. Det blir litet jobbigt efter ett par stycken… Men jag kände att det tog i hela magen, så det här kommer att göra susen!