Nytt träningsår!

017

Ha ha, tränar man så här så får man snart ont i nacken..!

Nackdelen med att träna hemma är att man inte får precis lagom vikt på hantlarna. Skruvar man på ytterligare en viktplatta blir det för tungt, och tar man bort en blir det för lätt. Jag är dessutom lat, så det får inte blir för mycket skruvande och fixande med vikterna, då tappar jag lusten att träna. Effektivt måste det vara, och det blir det på gymmet där allt man behöver finns.

I kväll har jag dock inte tränat armar ute i gästhuset. Jag har tränat 30 minuter med fem olika plankor enligt det program jag fått från PT Olga Rönnberg. Jobbigt..! Det stramade i både magmusklerna och i triceps.

Har ni kommit igång än med träningen efter jul och nyår? Själv har jag bara tränat några gånger de senaste tre veckorna. Jag var ovanligt trött runt jul, och då bestämde jag mig för att vila från träning och låta kroppen återhämta sig. Det har känts litet segt att komma igång igen, men roligt!

Problemet med lussekatter och julgodis…

048

Några gånger de senaste veckorna har jag ätit sådant som väl ingen kostrådgivare skulle rekommendera någon som vill komma i form. Som lussekatter… Problemet är inte lussekatten i sig. Det är konsekvenserna… Varje gång, utan undantag, som jag ätit något med mycket socker har jag blivit helt galen efter mer. Och inte bara fler lussekatter, utan mer av allt!

Det är så enkelt att skippa sötsaker, om man bara avstår dem helt och hållet. Då kan jag vara utan hur länge som helst utan det minsta sötsug. Men som det heter, liten tuva välter ofta stora lass.

Hjälp, vilken dålig start på dagen!

Till frukost brukar jag nästan alltid äta antingen glutenfri havregrynsgröt med rivet äpple, linfrön, mjölk och ungefär 45 gram hårdost, eller kesella blandat med naturell yoghurt, bär och nötter. Det är den perfekta starten på dagen. Det är gott och mättar bra. Och så ger det ungefär 260 kalorier och en bra fördelning mellan protein, kolhydrater och fett.

Men i natt sov jag inte så många timmar, och ni vet hur det är, när man är trött blir man sugen på saker som ger snabb energi… Vid sextiden åt jag ett kokt ägg (så långt är allt ok), men så åt jag en ganska stor knäckebrödssmörgås (37 gram låter inte mycket, men vänta skall ni få se resultatet…) med tre skivor (50 gram) leverpastej och två msk bregott…

julknäckebröd

Jag registrerade frukosten alldeles nyss på min PT Onlinesida hos Olga Rönnberg, och hjälp! 521 kalorier, vilket är ungefär en tredjedel av vad jag bör äta under en hel dag! Dessutom helt fel proportioner mellan protein, kolhydrater och fett. Min frukost bestod av 12 % protein, 22 % kolhydrater och 66 % fett!

En stor fördel med PT Onlineprogrammet är att man ser direkt hur man ligger till kostmässigt. Nu kan jag välja recept som jag fått från Olga Rönnbergs nutritionist som ger ett bra resultat totalt sett för den här dagen. Frukost, mellanmål och middag med högre proteininnehåll och begränsat med fett för att korrigera och kompensera frukosten. Dessutom inte för högt kaloriinnehåll, så att jag håller mig inom de drygt 1500 kalorier som min kropp behöver per dag.

Jag har haft svårt att komma upp i 1500 kalorier tills nu, och inte förstått riktigt hur jag skall äta för att få i mig det jag behöver. NU inser jag hur lätt det är att äta rätt om man håller sig till det man vet är bra mat, och hur lätt det är att äta fel, om man kliver utanför de riktlinjerna.