Helgbilden – höstplantering och en nostalgitripp

lilla huset entré

När min pappa var i tjugoårsåldern byggde han det här lilla huset till sig och mamma för den ersättning man fick när man låg i lumpen. Under åtta år var det vårt fritidshus när jag växte upp. Vi bodde i Rinkeby under mina första sju år, i ett av miljonprojekten, men vi längtade alltid till landet.
.

on-vacation

När pappa kom hem från jobbet på fredagarna åkte vi direkt ut till det lilla huset på landet. Det här är en lånad bild från nätet, men modellen är densamma, en Volvo duett. Jag och min bror satt i baksätet utan bälte, för bälte var det inte lag på då. Jag har tyckt att modellen är så ful, men nu när jag ser den tycker jag att den är cool :) Och vad praktiskt med det stora lastutrymmet. Där bak fick både hund och packning plats. Och snyggt med rejäl motorhuv, på moderna bilar ser ju bilarna alldeles avhuggna ut, med de korta motorhuvarna som tar slut nästan redan vid vindrutan.
.

lilla huset framifrån 3

Det var en fantastisk barndom. Jag trivdes i Rinkebyskolan och hade kompisar från olika delar av världen. Då var det många barn som kom till Sverige från Chile, Finland och dåvarande Jugoslavien. När det blev helg och lov bytte vi miljö och kunde springa omkring som vi ville i skog och mark. Bygga kojor, leka med Barbie i ormbunkssnåren, klättra upp på höga stenar och leka häst, tälta på tomten, åka skridskor på någon bottenfrusen damm.
.

gonggong

 

När det var dags för mat slog mamma eller pappa på gonggongen. Då kom vi springande.

Alla vi tre syskon har bott i huset som halvvuxna under några år var. Jag bodde där under mitt sista år på gymnasiet och något år till innan jag flyttade till Skånegatan på Söder i Stockholm.
.

blä

Och vad har allt det här med Helgbilden att göra? Jo, efter många olika turer med olika ägare har det lilla huset som pappa byggde hamnat i vår ägo. I helgen var Shelly och jag där och gjorde höstfint med frosttåliga växter i krukor. Men vad tycker hon om mina planteringar egentligen..? Blä..?

liten_logga_helgbilden

Fler Helgbilder finns här.

Gamla byggnader med en spännande historia

lås 2


Vår gård byggdes i slutet av 1800-talet. Det har bott flera familjer här, som levt helt olika liv. Varje familj har anpassat gården efter sina behov och önskemål, och det finns det spår kvar av. Som på många gårdar finns det flera byggnader för olika ändamål. Vårt gästhus/tvättstuga var till exempel drängstuga en gång i tiden. Vårt stall var förr vedförråd och vagnslider. Hönshuset har vi ju återupplivat alldeles nyligen med egna höns :)
.

jordkällare

Vissa utrymmen utnyttjar vi inte än, som den här fina jordkällaren under gästhuset. Jag hoppas att vi redan nästa höst kan fylla hyllorna och lårarna där inne med inläggningar och egenodlade grönsaker och rotfrukter.

Vi har ritningar kvar över hur de förrförra ägarna planerade att ha blomster- och örtodlingar på gården. Jag skall fota ritningarna och visa här. Det vore så roligt om vi, nästan femtio år senare, kunde förverkliga de planerna.

torsdagstema

Fler bilder på temat I like finns här.

 

 

Ett av gårdens bästa redskap – lien

lie 1 - Kopia

Fotat med mobiltelefon i motljus av min dotter. Inte så enkelt att få skärpa i bilden då, men det syns ändå vad jag ägnade ett par timmar åt i helgen…
.

lie

Envist lyckades jag slå hela dikeskanterna, och sedan följde jag upp med grästrimmer så att att gräskanterna skulle hamna i samma höjd som vägen. Problemet med gammalt gräs längs vägkanterna när det blir vinter, är att snön inte yr över vägen och vidare, utan fastnar i gräset och bildar snödrivor. Håller man efter kanterna från högt gräs och buskar brukar vi sällan behöva snöröja infartsvägen, eftersom snön blåser över vägen och lägger sig på åkrarna bredvid.

Ganska mör i ländrygg och armar i dag…
.

liten_logga_helgbilden

 

Fler helgbilder finns här!