Håller kvar det sista av sommaren

Lyxigt att bo mitt ute på landet och arbeta hemifrån, och ändå ha bara fem minuter till en lunchrestaurang som serverar varierad, vällagad och väldigt god mat.

Litet bekymrad över hur det kommer att bli när golfrestaurangen stänger för säsongen… Korv med mos på macken..?

Dagens vegetariska alternativ var falafel med limesås och, tror jag, skånsk äggkaka och belugalinser. Väldigt gott, liksom det nybakade brödet av surdeg. Det var så där fluffigt och litet segt som surdegsbröd skall vara. Råkostsalladen enligt fransk modell var som vanligt väldigt god med vinägrettdressing, som är bra att inleda varje måltid med, eftersom vinäger är bra för maltsmältningen och sänker det glykemiska indexet rejält, med upp till 30%. Något att tänka på för alla med litet för höga blodsockervärden.

Jag äter fortfarande enligt antiinflammatoriska riktlinjer och mår som en drottning av det, men jag gör avsteg när jag känner för det, som i dag när det serverades så gott bröd. Men inte på kvällen, vilket jag kommer att berätta mer om i min utvärdering som kommer snart.

Prokrastinerar och visar bilder på Max och Uno

I går gick jag på långpromenad med Erica. Hon hade Uno och Max i vagn, så för henne blev det verkligen en powerwalk. Jag fick ihop 13000 steg, till skillnad från 1500 i dag, när jag bara har lämnat datorn för att skjutsa tjejerna till och från bussen och hämta beställda matkassar.

Sista sträckan hemåt fick Max gå med Shelly. Till att börja med var han litet försiktig, men sedan blev han mer och mer säker med henne i kopplet.

Shelly var så nöjd.

Vi stannade till hos mamma och pappa. Väldigt praktiskt i coronatider att ha sin familj nära, så att man kan ses utomhus en stund och sedan gå hem när man börjar frysa, vilket jag gjorde. Lila läppar och fingertoppar i augusti, dags att börja med vantar.

Uno och Max lekte med Shelly, stoppade in stenar och en pinne i munnen, hällde ut vatten ur hinkar och en del annat som de tyckte var spännande. Erica hade fullt upp. Äpple och kanelbullar höll dem lugna en liten stund i alla fall, gullungarna ♥

Här sitter en stolt kille som var stor nog att kunna gå själv med Shelly i kopplet!