Odla i pallkrage – nyzeeländsk spenat, favoriten bland grönsaker

Nyzeeländsk spenat är inte släkt med vanlig spenat och smakar inte heller som spenat, men kan användas till samma saker. Den växer rejält och fyller ut platsen den står på. Jag hämtar blad till sallad varje dag och det syns inte ens på plantorna. Ju fler stjälkar man knipsar av, desto fler blir det.

Fröna kan ta tid på sig att gro, upp till en månad. Därför tänker jag förså den nyzeeländska spenaten i pluggbrätten nästa vår och plantera ut när de kommit igång litet, så att vi har hela säsongen och kan frysa in resten på hösten. Så blir det nog i år också.

Vi har två rabatter där jag (nästan) gett upp på grund av att lönnarnas rötter tar all näring och vatten, så det är svårt att få något att växa. Nu funderar jag på att göra om rabatterna till kombinerade grönsaks- och blomrabatter. Att behålla pioner, löjtnantshjärtan och aklejor, rensa bort resten och plantera bland annat den här nyzeeländska spenaten. Den kommer dels att fylla upp de tomma platserna i rabatten så att det ser lummigt och grönt ut, dels kan man ju äta den.

 

 

Back on track

I dag har jag känt igen mig själv. Den här tisdagen har varit ungefär som vardagarna brukade vara.

Jag har hunnit med en tur till mamma och pappa med ett paket jag hämtat ut till dem, en kopp kaffe utomhus tillsammans med dem och min faster, besök och fika hos oss med min svägerska och hennes familj, pyssel med odlingarna, korvstroganoff till lunch och snabbmat till middag, färdiggrillade revbensspjäll, och så arbete med manuset. Plus att jag bestämde mig för att börja använda min Mac, och då måste lära mig vissa grunder först. En maskin tvätt nedplockad och en tvättad. Hämtat Jackie och Milo i Rimbo, och passade på att handla en del livsmedel. I morgon skall jag göra en ordentlig beställning online som det bara är att hämta ut om några dagar.  Just det, jag har installerat ny router också, den gamla slutade fungera vid senaste åskvädret, så vi har inte haft någon wi-fi på ett par dagar. Nu arbete någon timme till.

Ha en fortsatt fin kväll ♥

 

Sommarblommor och fint ogräs

Jag cyklade alltid den här vägen till Leiftra. Nu är det ingen som använder vägen, så i går när jag skulle cykla bort till byn var den övervuxen av gräs och sommarblommor. Det doftade helt fantastiskt av smultron, så jag bara måste stanna och andas in.

Det är klöverblommorna som doftar så gott. Ogräs eller inte, men det vilda överträffar oftast det ordnade tycker jag.

I vår runda rabatt framför huset har jag planterat lavendel och rosor. Prästkragarna är helt förvildade och tar över allt, men jag låter dem vara, det är så somrigt, eller hur? Och med tiden har jag lärt mig att inte kämpa emot naturen, utan behålla de växter som överlever. När jag hade rensat rabatten kunde man känna doften av lavendel länge efteråt.

I krukorna vid trappan har vi också rosor och lavendel i år. Här är den gula rosen litet vissen på grund av regn och blåst, men den verkar tålig och många knoppar är på gång att slå ut.

Den här rosen har lyckats överleva i en av krukorna från förra sommaren. Jag lät den sitta kvar i krukan under vintern eftersom den fortfarande var grön och såg ut att vara vid liv. Och titta så fina rosor den får i år igen.

Den är full med knoppar, så nu när värmen är tillbaka kommer den att blomma fint. I bakgrunden vår lila petunia.

Vår smultronschersmin doftar verkligen smultron. En sådan rekommenderar jag till alla som har trädgård eller balkong. Man kan klippa den så att den håller sig ganska liten i en kruka om man vill.

Här, bland dill och persilja i en av pallkragarna, har Bellas två fröer av solros kommit igång. Jag tror faktiskt inte att hon sett vad som hänt med fröerna som hon tänkte slänga och som jag istället satte ned med papperskruka och allt. Hon är nog inte så intresserad nu heller, men kanske när de blommar?

Här är min pallkrage där jag sådde en påse med sommarblommor som härstammar från medeltiden. Enligt baksidan på fröpåsen kommer blommorna att ha ”klara, fina färger med en rustik ton”. Det blir spännande att se hur det blir!