Recension: Lyckliga människor läser och dricker kaffe, av Agnès Martin-Lugand

Utgivningsdatum: 2016-04-20
Förlag: Bokförlaget Forum
Översättning: Anna Petronella Foultier
Omslagsdesign: Marina Mattsson
ISBN: 9789137144658

Bokens baksidestext

Sedan Diane förlorade sin man och deras femåriga dotter i en bilolycka är hon som förlamad av sorg. Hon lämnar knappt Parislägenheten där de bodde tillsammans och orkar inte ens engagera sig i sitt älskade bokkafé – Lyckliga människor läser och dricker kaffe. För att fly undan minnena bestämmer hon sig för att resa bort på obestämd tid. Hon hyr ett hus på den irländska landsbygden, dit hennes man alltid velat åka. De vänliga hyresvärdarna gör allt för att hon ska trivas, vilket inte kan sägas om deras odräglige släkting som blir hennes granne. Hon försöker undvika honom, men deras vägar korsas ständigt. Och långsamt börjar hon ana att han kanske är en annan än den hon först trodde. Lyckliga människor läser och dricker kaffe är en berättelse om att hitta tillbaka till livet efter en stor sorg, och om att kanske finna kärleken igen.

Så här upplevde jag boken

Bokens titel är fantastisk och omslaget likaså, det gjorde mig väldigt nyfiken på att läsa boken. Jag hade förväntat mig en berättelse i ungefär samma anda som Nathalie – en delikat historia, av David Foenkinos, som ju också handlar om en kvinna som förlorar den hon älskar i en bilolycka. Men den här historien berättas inte på det litet typiskt franska viset; känslosamt, melankoliskt och väldigt charmigt.

Boken börjar dock väldigt bra. Första kapitlet ger mig kramp i bröstet och jag börjar nästan gråta. Jag tycker att jag förstår Diane, hur känslorna svänger mellan att vilja skrika, gråta och helst bara dö ifrån alltsammans, men att tvingas hålla tillbaka den obeskrivliga sorg hon känner för att inte oroa Colin, innan han till sist somnar in på sjukhuset. Det är väldigt starkt och väldigt trovärdigt beskrivet. ”Jag hade fått veta att de fortfarande höll på och busade i bilen i det ögonblick lastbilen brakade in i dem. Jag tänkte att de dog skrattande. Jag tänkte att jag skulle ha velat vara med dem. Och i et år hade jag om och om igen sagt till mig själv att jag hellre skulle ha velat dö med dem. Men mitt hjärta slog envist. Och höll mig vid liv. Till min stora olycka.”

Resten av boken gör mig tyvärr inte berörd alls. Språket är korthugget och historien berättas kronologiskt i detalj, ingenting lämnas åt läsaren att själv få ana, inga oväntade händelser, vilket snarast skapar distans till huvudpersonen och berättelsen i övrigt. ”Händelsen med jordfelsbrytaren hade ändrat allt. Jag hade övervunnit mig själv, jag gick ut oftare, jag promenerade någon timme på stranden. Jag försökte att inte skrota runt i pyjamas hela dagen. Jag gjorde allt för att återvända till de levandes värld och inte förlora mig i paranojor.”

Att sorg tar olika lång tid att bearbeta och att den hanteras olika är självklart, men i mitt tycke ger Diane ett onödigt kallt och osympatiskt intryck. Diane har till skillnad från Nathalie, i boken jag nämnde inledningsvis, helt slutat att arbeta och att ha några sociala relationer utöver en nära vän, Félix, som hela tiden finns vid hennes sida. Hon går helt in i sig själv, isolerar sig och lämnar inte lägenheten under ett helt år. När Félix försöker få Diane att gå vidare och försöka börja leva igen, förvånas jag över hur otacksamt Diane reagerar efter allt han gjort för henne: ”Félix hade gjort mig helt utmattad. Gud vet att jag älskade honom, men jag orkade inte med honom längre. Hans ord malde i huvudet när jag låg i sängen. Han verkade fast besluten att få mig att reagera. Jag måste till varje pris hitta något sätt att slippa ifrån honom.” Dianes ganska råa ton fortsätter genom hela boken, och det är mer eller mindre omöjligt att känna någon sympati för henne.

Gillar man det amerikanska upplägget, där huvudpersonen går igenom en kris och kommer ut på andra sidan som en bättre människa, ja då kanske den här boken kan passa. För att läsaren inte skall missa den utvecklingen, låter författaren Félix uttrycka det: ”Inte ens när Colin och Clara fortfarande levde såg jag dig någonsin så sugen på att jobba, och det allra sjukaste är att du klarar dig alldeles själv.”

Boken kommer att bli film, och som film tror jag att den blir sevärd med rätt skådespelare i rollerna. Vad vore mer passande än Audrey Tautou i huvudrollen. Jag föreställer mig också att känslorna av vemod och sorg skulle förstärkas av att filmas i de miljöer där boken utspelar sig. I filmen gissar jag att de tonar ned Dianes i mitt tycke helt onödigt bitska kommentarer och inställning överlag och gör henne mer lågmäld. Av sorg kan man säkert bli väldigt otrevlig, men i boken känns Dianes beteende obegripligt i många situationer.

8 thoughts on “Recension: Lyckliga människor läser och dricker kaffe, av Agnès Martin-Lugand

1. Innan jag köpte den såg att den fått antingen väldigt dåliga eller väldigt bra omdömen, ingenting däremellan, men som du blev jag nyfiken 🙂 Jag är på något sätt ändå glad att jag läste den, annars hade jag gått omkring och trott att jag missat årets bästa bok, med tanke på titeln och omslaget.

1. Jag tycker att den berättades ungefär på samma nivå som en skoluppsats, utan det där extra som gör en bok levande. Men boken är lättläst, så vill du ändå läsa den, smaken är ju olika, så behöver du inte lägga ned särskilt mycket tid.

1. Just första kapitlet grät jag mig igenom. Sedan berörde boken mig inte alls. Det blir nog en bättre film, särskilt om den blir fransk. Dock har jag hört oroande rykten om att det är Hollywood som har köpt rättigheterna…

1. Ja, första kapitlet var väldigt starkt. Men vad hände sedan..?
      Aj då, en Hollywoodproduktion… Jag ser framför mig en film med mycket stråkar som bakgrundsmusik, vindpinat landskap och stränder. Men med en chic liten Audrey Tautou placerad i den miljön kan det nog bli en ganska sevärd feelgoodfilm.