Topp tio: mest lästa inlägg i bloggen under 2016

På mitt Instagramkonto är det djurbilder som flest har tyckt om under 2016. Här i bloggen är det annat som intresserar. Titta här, vilka inlägg som hamnar i topp om man ser till hela året:

  1. Författarintervju med Fredrik Backman (1976 visningar)
  2. Tjälknöl av vildsvin (1614 visningar)
  3. Kostprogram enligt Olga Rönnberg – Nu börjar jag! (1310 visningar)
  4. Recension av Björnstad, av Fredrik Backman (1212 visningar)
  5. Min måltidsplan från Olga Rönnberg (1107 visningar)
  6. Recension av Kaninjägaren, av Kepler (928 visningar)
  7. Chocolate Chip Cookie Cake med salt kolagömma och hemgjord vaniljglass (857 visningar)
  8. Italiensk trerättersmeny (838 visningar)
  9. Färgglad festpaj (757 visningar)
  10. Träningsdagbok (674 visningar)

.

mellanmc3a5l-2

Ser man till de senaste tre månaderna, då jag kom igång med recensionerna, är det de som dominerar:

  1. Författarintervju med Fredrik Backman (1976 visningar)
  2. Recension av Björnstad, av Fredrik Backman (1212 visningar)
  3. Recension av Kaninjägaren, av Kepler (928 visningar)
  4. Tjälknöl av vildsvin (359 visningar)
  5. Recension av Simma med de drunknade, av Lars Mytting (337 visningar)
  6. Recenserade böcker (330 visningar)
  7. Recension av Den gröna vägen, av Anne Enright (328 visningar)
  8. Recension av De oroliga, av Linn Ullmann (304 visningar)
  9. Intervju med Sigrid Nikka, nominerad till Lilla Augustpriset (290 visningar)
  10. Recension av Mamma är bara lite trött, av Sara Beischer (286 visningar)

 

mamma-c3a4r-bara

Recensioner och recept är det som flest har velat läsa här i bloggen. Ganska kul att recensioner hamnar i topp, med tanke på att jag började skriva recensioner så sent som i augusti- september. Jag har inte riktigt förstått hur många som läser recensionerna, och inte heller hur många som klickar in på mina inlägg med recept. Nu skall jag fundera över hur jag skall göra med Instagram och bloggen under kommande år.

 

atbar

Let it snow: magisk julhelg i tre delar

let-it-snow-1

Mitt betyg: 4/5

Antal sidor: 333
Utgivningsdatum: 2016-09-30
Förlag: Bonnier Carlsen
Omslagsformgivning: Adolfsson, Ellen och Scheutz, Sofia
ISBN: 9789163889417
Finns att beställa hos Bokus och Adlibris

 

Handlingen i korthet, från förlagets hemsida

När tre författargiganter för unga vuxna möts händer fantastiska grejer. En snöstorm sätter spelet i rullning: ett tåg spårar ur, mobilsamtal når inte fram, missförstånd, dikeskörningar, alldeles för många och för gapiga cheerleaders och första kyssar – allt under en förtrollad julhelg. Bästsäljande trion Maureen Johnson, John Green och Lauren Myracle skriver här varsin fristående – men sammanlänkad – charmigt romantisk berättelse i juletid.

När Jubilees föräldrar inte kommer hem efter en shoppingtur före jul, sätter sig Jubilee på tåget till morföräldrarna i Florida. Samma kväll drar en snöstorm av guds nåde in och tåget blir stående mitt ute i ingenstans. Det här ska komma att bli en annorlunda jul för Jubilee: mötet med Jeb i kafévagnen, mannen i folie inne på Waffle House – och så Stuart. Stuart som öppnar upp sitt hem och sitt hjärta …

Tobin och hans kompisar Greven och JP sitter djupt nersjunkna i soffan med ett Bond-maraton på teven när Keun, som jobbar på Waffle House under julhelgen, ringer. Hans önskan är lika tydlig som desperat: Kom till Waffle House NU. Och ta med Twister-spelet. Det ska visa sig bli en lång och äventyrlig färd – i snöstorm.

Addie deppar. Hon har dumpat sin pojkvän Jeb och nu ångrar hon sig. Det är jul och snö i massor och det bakas julkakor i köket, men Addie stannar på rummet. Tjejkompisarna försöker muntra upp henne men någonstans inne i Addie gror en självinsikt, och den är inte speciellt vacker. En såld minigris, en peppande pensionär på Starbucks och rosa snagg verkar vara vad som behövs för att få Jeb tillbaka.
.

Så tyckte jag om boken

Det här är en bok som förmedlar en otroligt julmysig stämning, kanske en blivande klassiker att läsa inför varje jul. De tre berättelserna bygger visserligen på kärleksproblem av olika karaktär, men det är det ganska amerikanska, det positiva och romantiska som genomsyrar dem. Och utöver det – massor av snö!

Den i mitt tycke bästa berättelsen, ”Jubilee-expressen”, inleder boken. Det är underfundigt, smågalet och humoristiskt, samtidigt som det är väldigt charmigt och romantiskt. Berättelsen hivar mig ganska omgående tillbaka till ungdomsåren. Allt är väldigt träffsäkert beskrivet ur en ungdoms perspektiv.

”Cheerleaderstormen” är ganska grabbig, både till handling och språk. Med grabbigt menar jag så som jag upplevde det de gånger jag hängde med mina bröder och deras killkompisar på olika mer eller mindre vansinniga upptåg. Det är äventyrligt, våghalsigt, coolt och litet mer återhållet känslomässigt. Alla tre berättelserna genomsyras av romantik, även den här. Däremot är den litet mer förvånat romantisk. Läs själva, så förstår ni vad jag menar ;)

”Grisarnas skyddshelgon” avslutar och knyter ihop alla tre berättelserna. Tyvärr håller den inte samma nivå som de två andra berättelserna, och det drar ned mitt omdöme om boken som helhet. Å andra sidan är omslaget till den svenska översättningen helt underbart! Motivet speglar stämningen som berättelserna förmedlar, och snön och julgranskulorna är upphöjda från omslaget och strävt glittriga när man känner på dem. Omslaget är enligt min mening väldigt viktigt för en sådan här bok där man vill förmedla en känsla, och därför ger jag boken omdömet 4/5.

Sammanfattningsvis är det väldigt romantiskt, charmigt, ganska amerikanskt, det är metervis med snö – och det fungerar verkligen! Jag rekommenderar både unga och fullvuxna att läsa den här boken någon gång i november-december, den garanterar äkta, vintermysig julstämning!

 

jubilee

Recension: Kärlekens fyra årstider, av Grégoire Delacourt

karlekens-fyra-arstider

Mitt betyg: 3/5

Antal sidor: 246
Utgivningsdatum: 2016-11-01
Förlag: Sekwa förlag
Översättare: Sofia Strängberg
Omslag: Magnus Petersson
ISBN: 9789187648670
Finns att beställa hos Bokus och Adlibris

 

Handlingen i korthet, från förlagets hemsida

Det är sommaren 1999. Somliga tror att det är den sista sommaren innan jordens undergång.

Det är sommar i Le Touquet och överallt slår kärlekshistorier ut i blom. Däribland fyra par vars liv snuddar vid varandra med oanade följder. Femtonårige Louis hoppas bli mer än vän med Victoire, flickan med gyllenblont hår och smaragdögon. Isabelle, 35 år, har blivit lämnad av sin man men varit kär i Jérôme sedan tonåren. 55-åriga Louise flyr äktenskapets monotoni för att upptäcka nya känslor och passion. Paret Rose och Pierre, 75 år gamla, upplever fortfarande kärleken efter femtio års äktenskap. Deras fyra berättelser korsas och flätas försiktigt samman. Grégoire Delacourt ger oss en elegant men skarpsynt inblick i kärlekens alla faser. Och som vi vet har kärleken ingen ålder.
.

Så tyckte jag om boken

Bokens drömska omslag liksom den väl valda titeln speglar innehållet väldigt bra. Det är typiskt franskt på just det sättet som man kan förvänta sig av fransk litteratur och även film; det är melankoliskt, det är känslosamt och det är väldigt, väldigt charmigt. Berättelserna är fina och hjärtevärmande. Som läsare fångas man upp direkt av stämningen som författaren förmedlar, inte minst genom språket. Efter bara ett par sidor slår pulsen långsammare och jag känner mig både sorgsen och tillfreds på samma gång.

Det här är en varm och lättläst bok som jag sträckläste på bara ett par timmar. En riktigt trivsam feelgoodbok, som lämnar kvar både en känsla av vemod och ett nöjt leende på läpparna.