Mitt bokår 2016 – statistik och shoutouts

 

last-2016-goodreads

Jag insåg plötsligt att det hade gått alldeles för många år utan att jag läst så många böcker som jag velat. Under en lång period, med hem och familj, två småbarn och ett eget företag, fanns inte energi till att läsa böcker. Istället läste jag tidskrifter, magasin och snabbt nedskrivna tankar på sociala medier.  Mitt mål för året var att vända trenden och istället försöka bli klokare, att fokusera mer på text som det lagts ned tid på, som böcker och bloggar, och mindre på motsatsen. Jag satte upp ett läsmål för i år: 20 böcker. Det kändes rimligt att klara av.
.

last-2016-goodreads-1

Som vanligt gick jag all in, och hamnade på 68 böcker! Jag började med att läsa fyra böcker i januari, och tänkte att det här går ju bra :) Sedan fick jag möjlighet att recensera böcker åt bokförlag och blev på hösten utsedd till Augustambassdör. Då blev det ett uppsving i läsandet!
.

last-2016-goodreads-2
De böcker som förlagen skickat har jag fått välja själv, och överlag verkar det som om jag har kunnat göra en bra bedömning av vad just jag gillar – medelbetyget på de böcker jag har läst och recenserat har hamnat på 4 av 5. De sex böcker som ingick i mitt Augustuppdrag att läsa och recensera valde jag förstås inte själv, men att de böckerna skulle hamna högt var väl ingen överraskning, nominerade som de var av en expertjury.

.

shoutouts

Några gånger har jag läst böcker som jag inte tyckt hållit måttet för en välskriven bok i sin genre. Sådana recensioner känns det väldigt tungt att skriva, eftersom det finns en person bakom boken som lagt ned både sin själ, tid och pengar i just den berättelsen. Det är betydligt enklare att skriva positiva recensioner, och som tur är överväger de! Extra roligt har det varit att upptäcka att jag har fått shoutouts från författare som gillat mina recensioner och/eller intervjuer. Jag blev väldigt glad över att Felix Heintzenberg noterat att jag lägger ned mycket tid på noggranna analyser och recensioner av böckerna jag läser. Fredrik Backmans shoutout ledde till att 2000 personer läste min intervju med honom samma dag som han tipsade om den!

Det har varit ett fantastiskt år, som inte bara varit enormt roligt medan det pågått, utan även fått positiva konsekvenser för framtiden!

 

Läsutmaning 2017 – Kvinnliga Nobelpristagare

Koko håller i utmaningen, och jag tänker nappa på idén att läsa något av samtliga kvinnor som fått Nobelpriset i litteratur.

Konstverk av Katarina Hamilton
Konstverk av Katarina Hamilton, så snyggt!

 

Här är de i tur och ordning:

  • Selma Lagerlöf (1858-1940), Sverige. Tilldelades Nobelpriset 1909.
  • Grazia Deledda (1871-1936), Italien. Tilldelades Nobelpriset 1926.
  • Sigrid Undset (1882-1949), Norge. Tilldelades Nobelpriset 1928.
  • Pearl Buck (1892-1973), USA. Tilldelades Nobelpriset 1938.
  • Gabriela Mistral (1889-1957), Chile. Tilldelades Nobelpriset 1945.
  • Nelly Sachs (1891-1970), Sverige och Tyskland. Tilldelades Nobelpriset 1966.
  • Nadine Gordimer (1923-2014), Sydafrika. Tilldelades Nobelpriset 1991.
  • Toni Morrison (1931-), USA. Tilldelades Nobelpriset 1993.
  • Wislawa Szymborska (1923-2012), Polen. Tilldelades Nobelpriset 1996.
  • Elfride Jelinek (1946-), Österrike. Tilldelades Nobelpriset 2004.
  • Doris Lessing (1919-2013), Storbritannien. Tilldelades Nobelpriset 2007.
  • Hertha Müller (1953-), Rumänien och Tyskland. Tilldelades Nobelpriset 2009.
  • Alice Munro (1931-), Kanada. Tilldelades Nobelpriset 2013.
  • Svetlana Aleksijevitj (1948-), Vitryssland. Tilldelades Nobelpriset 2015.

 

Förutom att läsa Nobelpristagarna, skall jag försöka hinna läsa svenska klassiker och en hel del nyheter förstås. Recensioner kommer som vanligt här i bloggen.

Har ni några mål för er läsning under nästa år?

 

Topp 20: bästa böckerna 2016

basta-2016Det har varit ett berikande år då jag läst mer än någonsin, och böcker jag kanske inte hade upptäckt om det inte vore för att förlagen skickat dem till mig och för att jag varit Augustambassadör. De här böckerna har allihop fått full pott från mig, och jag kan verkligen rekommendera dem som julklappsböcker. Recensioner till samtliga finns här.

.

♥  Pingvinlektionerna var absolut charmigast, jag blir glad bara jag tänker på den :)

♥  Den galnaste och mest fantastiska var I väntan på Bojangles. Vilken bok…

♥  Vackraste språket hade Mattias Edvardsson i En nästan sann historia. Och den var väldigt tänkvärd när det gäller klassresor och maktmissbruk, även om jag inte tror att det var tanken med boken.

♥  Bästa kriminalromanen var Störst av allt. Den här boken trollband mig från första sidan. Om att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad i domstol, men att samhället har en förmåga att döma i förväg. Om hur man tar sig igenom en nästan omänsklig situation, om hur man hamnade där och om spelet under rättegången som följer på brottet. Väldigt, väldigt bra.

♥  Mest gripande var Alltid lite till: om att slåss för sitt liv. Man behöver inte vara det minsta intresserad av boxning för att bli totalt fångad av hennes bok. Skildringen av hennes barndom läste jag med tårar i ögonen och kramp i bröstet.

♥  Vackrast och viktigast var Arktis: liv i en värld av is och snö. En bok för alla som bryr sig det minsta om klimatförändringar och som är intresserad av det fascinerande och spännande djurlivet i Arktis. Jag sträckläste den här engagerande boken, det gick inte att lägga den ifrån sig.

♥  Bästa ungdomsbok var Tårar i havet. En väldigt stark berättelse om ungdomar på flykt från andra världskrigets fasor och om historiens största fartygskatastrof. Den borde vara obligatorisk för alla högstadieungdomar att läsa i skolan.

♥  Bästa pusseldeckare var Höstvind & djupa vatten. Vilken charmig berättarstil!

.