Recension: Jag lät dig gå av Clare Mackintosh

Jag-lät-dig-gå-326x520

.

Mitt betyg: 4/5

Antal sidor: 421
Utgivningsdatum: 2016-01-12
Förlag: Lind & Co
Översättning: Mia Gahne
ISBN: 9789174614817
Finns att beställa hos Bokus och Adlibris

 

Handlingen i korthet

Strålkastarna glittrar i den blöta asfalten, ljusen bländar dem gång på gång. Det är den sortens novemberväder som får alla att skynda sig. En femårig pojke studsar glatt pratandes fram bredvid sin mamma. När de är nästan framme släpper pojken för ett ögonblick sin mammas hand och springer över gatan mot sitt hem. Bildäcken tjuter mot asfalten, pojkens kropp träffar vindrutan och slungas mot gatan. Det är över.

”När jag vaknar dröjer det några sekunder innan jag kommer på vad det är som känns så konstigt. Allting är sig likt, ändå är allting annorlunda. Innan jag har hunnit slå upp ögonen fylls mitt huvud av ett dånande oväsen, som ett tunnelbanetåg som dundrar förbi. Och sedan börjar det igen: scenerna ur färgfilmen som varken går att pausa eller stänga av ljudet på.”

Historien berättas ur flera personers perspektiv. Vi får bland annat följa Jenna Gray, som flyr av sorg från sin hemstad och lämnar allt från sitt tidigare liv kvar. Hon hamnar i en liten by i Wales där hon kämpar för att glömma sitt förflutna och skapa sig ett nytt liv, men hemska minnen jagar och sliter i henne. Hon försöker upprätthålla en någorlunda normal fasad utåt samtidigt som hon hela tiden lever på gränsen till sammanbrott. Byns invånare är nyfikna på vem Jenna är, men hon håller alla på avstånd och släpper ingen in på livet. Hon vill inte att någon skall veta vem hon är och vad som hände den där fruktansvärda novemberkvällen. Hon kämpar för att försöka glömma det som var och lära sig att leva vidare. Efterhand lyckas hon skapa sig en enkel tillvaro i den lilla byn och upptäcker ett sätt att försörja sig på sin konst. Hon börjar sakta, sakta tro på en framtid.

Parallellt med historien om Jenna får vi följa det polisiära arbetet, då Ray Stevens och hans unga kollega Kate Evans försöker hitta den som orsakade pojkens död. De har inga ledtrådar alls, men är beredda att offra mycket för att ställa den skyldige inför rätta och skipa rättvisa åt pojkens mamma.

 

Vad jag tyckte

För att vara en deckare är det här en ganska lågmäld historia, berättad i ett långsamt tempo. De psykologiska aspekterna och personbeskrivningarna får stort utrymme i boken, och det är med de beskrivningarna som jag tycker att författaren lyckas allra bäst. Successivt växer bilder av de olika personerna i boken fram. Stämningen byggs upp steg för steg, och man anar mer och mer att allt inte är vad det ger intryck av att vara.

Jenna, som till att börja med är fullständigt nedbruten, men som till sist börjar kunna tänka på en framtid. ”Ska jag berätta en historia för dig, Patrick? Historien om Jacob och olyckan. Om att tvingas fly för att jag inte kunde föreställa mig något annat sätt att överleva än att börja om. Om att vakna varje natt och skrika eftersom jag aldrig kan bli fri från det som hände.”

Ray, som med åren börjat förlora det brinnande engagemang han en gång kände för sitt arbete, men som med den betydligt yngre och mer entusiastiska Kate som kollega får ny energi, på både det professionella och privata planet. ”Han hade lovat Mags att han inte skulle komma hem sent, men han skulle ju kunna offra en halvtimme och ändå vara hemma i skaplig tid. Innan han hann ändra sig öppnade han nedersta skrivbordslådan och tog upp mappen med Jacobs fall. Det gick en hel timme innan han kom sig för att titta på klockan.”

Ray känns mänsklig med sina fel och brister. Författaren har tecknat ett trovärdigt personporträtt av en medelålders familjefar som får en nytändning på jobbet och i livet. Han dras till Kate, som är som ett eko av honom själv i samma ålder, och som en yngre version av hans fru. Personligen tycker jag inte om honom, han ger intryck av att vara en självupptagen man i medelålderskris. Det blir en pulshöjare i sig, att följa Rays tankegångar och handlingar och hoppas på att han kommer att göra rätt val. ”De stod så nära varandra att han kunde ana doften av Kates parfym. Han kände hur hjärtat började bulta i bröstet. Kysste han henne nu fanns det ingen återvändo.”

Boken är väldigt välskriven, och det tillsammans med de trovärdiga personbeskrivningarna gör att jag ger den ett högt betyg. Det som drar ned intrycket litet är att själva händelseförloppet inte känns helt trovärdigt.

Jag är övertygad om att den här boken kommer att filmatiseras. Historien, karaktärerna och miljöerna är som gjorda för det. Det skulle bli en fantastiskt bra psykologisk thriller.

Bokbloggsjerka v. 17 – de von Sydowska morden i Uppsala

I bokbloggsjerkan den här veckan ber Annika oss att tipsa om en bok som utspelar sig i våra hemtrakter. Jag räknar Stockholm som min hemstad, men Uppsala är den stad jag oftast besöker, så mitt boktips blir en fantastisk bok som utspelar sig i både Stockholm och Uppsala.

(sist i inlägget ett extra tips, om flygplanskraschen i Gottröra)

.

Ni måste läsa den här boken. Det är ingen deckare i vanlig mening, ingen polisutredning. Mer om karaktärerna. Boken bygger på en verklig händelse, en händelse som räknas som svensk kriminalhistorias mest kända fall. Motivet är fortfarande okänt.

Det var måndagen den 7 mars 1932 i en åttarumsvåning på Norr Mälarstrand i Stockholm. 23-årige Fredrik von Sydow mördar sin far, den kände riksdagsmannen Hjalmar von Sydow, slår ihjäl hans kokerska och hembiträdet. Efter morden tar Fredrik och hans fru taxi till olika restauranger, konditorier, ett apotek och en herrekiperingsbutik, och vidare till restaurang Gillet i Uppsala. Där äter de ostron och dricker Champagne med några vänner som de hämtat upp. Under supén blir Fredrik diskret kallad till foajén där polis väntar. Fredrik och hans fru går dit tillsammans. Fredrik böjer sig fram mot sin fru och skjuter henne i tinningen med en fickpistol. Sedan skjuter han sig själv.

När jag undervisade i rättshistoria bjöd vi in Helena Henschen att berätta om sin bok, som är en personlig berättelse om, och ett försök att förstå, de von Sydowska morden. Hjalmar von Sydow var Helena Henschens morfar. I pressen blev morden lika uppmärksammade som ett statsministermord, men inom släkten försökte man tysta ned det som hänt. Brev, foton och annat som hade kunnat hjälpa till att förklara händelsen förstördes.

Boken är gripande, spännande och intressant. Faktiskt inte så mycket för själva mordhistorien, utan för personskildringarna, den tid som var och vad som kan få en människa att ta någon annans liv och sitt eget.

Både Fredrik von Sydow och hans fru hade komplicerade förhållanden till sina föräldrar. Paret fick en dotter som de först tvingades lämna bort för att undvika skandal, inte minst eftersom de var för unga för att få tillåtelse att gifta sig. Fredrik hade problem med alkohol och droger och levde över sina tillgångar. Det konto som fadern öppnat åt honom var övertrasserat. Fredrik hade dessutom misslyckats med sina studier i Uppsala. Det har också spekulerats om psykisk ohälsa. Flera händelser innan morden skulle också kunna ge en förklaring, men något säkert motiv finns inte.

Boken finns att köpa hos Bokus och Adlibris.

Här finns fler inlägg med tips om böcker från bloggarnas egna hemtrakter!

.

gottrörakraschen

Ps. Det finns en bok som handlar om en plats bara några kilometer från vårt hem, nämligen ”Flyghaveriet vid Gottröra den 27 december 1991”. Jag har inte läst den, men såg att den finns på Bokbörsen. 97 sidor om planet som kraschade fyra minuter efter start vid Arlanda, och som genom att bromsa mot trädtopparna lyckades landa utan att någon avled. Planet klövs dock i tre delar och hade inte en av passagerarna ingripit hade sannolikt alla 129 på planet dött, eftersom kaptenen blev totalt paralyserad av skräck när motorerna slutade fungera. Här finns en artikel om det.

 

 

Recension: Pingvinlektionerna av Tom Michell

pingvinlektionerna.

Mitt betyg: 5/5

Antal sidor: 221
Utgivningsdatum: 2016-01-21
Förlag: Brombergs
Illustrationer: Neil Baker
Översättning: Nille Lindgren
ISBN: 9789173377362
Finns att beställa hos Bokus och Adlibris
.

Handlingen i korthet

Det här är en fullkomligt underbar och häpnadsväckande berättelse som dessutom är sann. Författaren berättar om när han som ung och äventyrslysten på 70-talet bestämmer sig för att resa till Argentina. Han varnas för att ekonomin i landet är i totalt kaos, terrorismen är utbredd, mord och kidnappningar tillhör vardagen och en blodig militärkupp är sannolikt i antågande. Ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle drömma om att resa till Argentina under sådana förhållanden. ”Det här var naturligtvis precis vad jag ville höra, och den enda uppmuntran jag behövde.” När Tom får en tjänst som adjunkt på en internatskola reser han.

Under en promenad längs stranden får han syn på de första svarta, orörliga skepnaderna. När han kommer närmare inser han att hela stranden är full av hundratals döda pingviner, täckta av tjock, kvävande olja och tjära. Varje våg sköljer upp nya fåglar och Tom inser att inte bara hundratals utan tusentals pingviner har gått en fruktansvärd död till mötes. Plötsligt ser han att en av dem rör på sig. En tapper liten pingvin är vid liv. Tom kan inte lämna den åt sitt öde, och inte heller avsluta pingvinens lidande. Han får en idé om att ta hem den, tvätta den ren och släppa ut den i havet igen. När han efteråt sätter ned pingvinen i den våta sanden och börjar gå därifrån, vägrar pingvinen att lämna Toms sida.

Pingvinen, som senare får namnet Juan Salvador, smugglas med på en strapatsrik resa till internatskolan där Tom skall undervisa. Juan Salvador blir omgående centrum för allas uppmärksamhet på skolan. Han vaggar fram i livet och charmar alla i sin väg. Han blir rugbylagets maskot, värd på Toms fester, hushållerskans förtrogne och simtränare till en blyg student. ”Att Juan Salvador gav intryck av att ägna delad uppmärksamhet åt sin besökare kom sig av hans sätt att lägga huvudet på sned och betrakta sin samtalspartner först med det ena ögat, sedan med det andra. Alla visste att de kunde lita blint på hans takt och finkänslighet, och på att de skulle få hans ovillkorliga stöd och uppmuntran.”

Juan Salvador lockar fram det bästa ur dem han möter och förändrar livet på djupet för många. Mellan Tom och Juan Salvador växer en unik och speciell vänskap fram.

 

Vad jag tyckte

Samtidigt som läsaren får följa med på den spännande resan, och uppleva utvecklingen som sker mellan den lilla pingvinen och hans omgivning, får vi inblick i det argentinska samhället och den politiska och ekonomiska situation som rådde i Sydamerika under 1970-talet. Författaren har ett stort naturintresse och ett starkt engagemang i miljöfrågor, och boken berör också också ämnet hur människors sätt att leva påverkar djurlivet.

Det är känslosamt, rörande, humoristiskt och hjärtevärmande. En berättelse som fastnar i minnet och som man inte glömmer. Jag och vår 11-åring har haft boken som högläsningsbok, och vi älskade den båda två. Boken innehåller dessutom så fina illustrationer av Juan Salvador i olika situationer. Jag rekommenderar verkligen den här boken till alla.
.

pingvin