Recension: Hustrun av Meg Wolitzer

Hustrun

Mitt betyg: 4/5

Antal sidor: 233
Utgivningsdatum: 2016-03-03
Förlag: Wahlström & Widstrand Förlag
Översättning: Peter Samuelsson
ISBN: 9789146229506
Finns att beställa hos Bokus och Adlibris
.

Handlingen i korthet

”Det ögonblick då jag bestämde mig för att lämna honom, det ögonblick då jag tänkte att nu räcker det, slungades vi fram i ett plan på tiotusen meters höjd över havet, men för en utomstående såg allt lugnt och fridfullt ut. Precis som i vårt äktenskap, hade jag kunnat säga.”

Så börjar Joan sin berättelse om sitt liv med Joe Castleman. Paret är på väg till Helsingfors, där Joe skall ta emot ett efterlängtat och prestigefullt litteraturpris. Joe har sedan sin debutroman varit en framgångsrik och högt respekterad författare och Joan har under deras fyrtio år tillsammans varit hans ständiga stöd, alltid rest med honom och stått vid hans sida vid uppläsningar och liknande tillställningar. Paret har tre barn, men det har alltid varit Joe och författarlivet som stått i centrum.

På planet över Atlanten inser Joan att hon har fått nog av att vara den perfekta författarhustrun till en drummel till man som tror att han äger världen, och hon har fått nog av hans ständiga otrohetsaffärer. Genom tillbakablickar återberättas deras liv tillsammans och vi får veta hur det började, då hon blev förälskad i Joe som var hennes lärare i en litteraturkurs. Hon tycker att han är den mest underhållande och tilldragande man hon vet. För Joans skull bryter han upp från sin dåvarande fru och nyfödda dotter för att gifta om sig med henne. Joan slutar ganska snart sitt arbete och lägger, utan att göra någon större sak av det, sina egna drömmar om att bli författare på hyllan.
.

Vad jag tyckte

Jag var väldigt nyfiken på den här boken, som gäller den alltid så aktuella frågan om livsval. Dels utifrån vad man själv vill med sitt liv, dels av hänsyn till andra, dels utifrån vilka möjligheter som samhällets strukturer ger och vilka hinder de utgör.

Min spontana känsla när boken var utläst, var att det inte var en bok helt i min smak. Men jag kunde inte sluta fundera på den, och efterhand insåg jag att författaren avsett mycket mer än vad jag först fått intryck av. Ju mer jag funderade på både bokens form och handling, desto mer växte den i mina ögon. Slutsatsen blir att den här är en bok som jag verkligen kan rekommendera, och som jag tror skulle vara perfekt för läsecirklar eftersom det finns så många olika ämnen att diskutera kring; mäns och kvinnors livsval, mäns och kvinnors värde för varandra, inom familjen och på arbetsmarknaden.

Det enda negativa intryck som består är det onödigt grova språket som författaren använder sig av, framförallt under de första 90 sidorna. Det känns inte alls nödvändigt och stämmer inte med den bild man i övrigt får av Joan, som är berättarrösten. Personskildringarna griper inte tag på ett sådant sätt att jag känner att jag kan ta någons parti, varken kulturmannens eller hustruns vid hans sida. Kanske för att författaren faktiskt inte själv tar parti för någon, inte ens för Joan, som ju författaren valt som berättare.

Vi får ta del av Joans upplevelser av det som sker, men genom små antydningar och ledtrådar i berättelsen får vi även insikter ur Joes perspektiv. Det var framförallt dessa små ledtrådar, särskilt i samtalen mellan Joe och Joan, som (för mig i efterhand) höjde läsupplevelsen. Det är så smart gjort av författaren!
.

.

Risk för spoiler – diskussion kring handlingen

Varför hade Joan funnit sig i situationen, där Joe fått all ära av deras gemensamma arbete och Joan både utåt och inför barnen förpassats till rollen som författarhustru?

Joan hade, inser vi mot slutet av boken, makt och möjlighet att ställa ultimatum, kräva ett annat upplägg dem emellan. Jag gissar att hon fann det bekvämt att stå i skuggan och slippa skärskådas i rampljuset, slippa nervositet för egen del. Det var Joe som plågades av sömnlöshet över hur böckerna skulle mottas, inte Joan. Med berömmelse följer inte bara förmåner och möjligheter, utan även förväntningar och krav. Som snygg och verbal estradör var Joe den som var mest lämpad att stå i rampljuset, den av de båda som hade störst möjligheter att marknadsföra sig bäst, även om det var hon som var den bättre skribenten av de båda. Kanske var/är det också, som antyds i boken, lättare för män än för kvinnor att nå en hög litterär position. Som hustru till en erkänd författare fick Joan ändå del av det goda livet. Hon åtnjöt andras respekt (dock inte för sin litterära insats) hon kunde leva ett spännande och bekvämt liv och fick trots allt ägna sig åt det som intresserade henne. Båda gjorde det de var bäst på, vilket kom båda tillgodo levnadsmässigt. Bortsett från äran då, som ju tillkom Joe.
.

Vad var det som till sist fick henne att känna att det fick vara nog, att det var dags att dra ur kontakten och låta Joe stå på egna ben?

Kanske blev Joan i efterhand bitter över otrohetsaffärerna och efterklok och avundsjuk på Joes erkännanden i sin yrkesroll som författare. Jag gissar dessutom att författarparets uppgörelse sannolikt ledde till att Joes självtvivel blev större, och han förlorade respekt i både sina egna och Joans ögon på ett sätt som de från början inte räknat med. Hon började se honom som ynklig och patetisk, långt ifrån den begåvade författare hon trodde att han var när de blev ett par. När hon inte längre behövde Joe, när de kommit till karriärens topp, då beslutade hon sig för att lämna honom.

Joans bitskhet på ålderns höst liknar dock i mina ögon mest orättvis offermentalitet. Ett exempel på det är att Joe alltid utan undantag lyfter fram Joan som helt nödvändig för honom och hans framgång. Han är fullt medveten om hennes betydelse och vill att hon skall få del av berömmelsen, så långt det är praktiskt möjligt. Ändå vill hon inte att hon nämns i tacktalet då han skall motta sitt pris. Hade det kanske varit enklare att begära skilsmässa om Joe varit den egoistiske drummel som hon vill låta påskina, om han bara tagit åt sig äran för egen del?
.

Till sist några ord om förhållandet mellan författarparet och deras barn.

Genom hela boken framhåller Joan sig som den som alltid fanns för barnen, och att Joe svek dem genom att visserligen tillbringa tid med dem, men att ändå inte se dem. I själva verket var det väl ändå båda föräldrarna som svek barnen, genom att sätta arbetet/författandet, i främsta rummet. Joans slutliga och största svek mot barnen var när barnen oroade sig och mådde dåligt av vad de upplevde som orättvisor mellan Joe och Joan, och hon inte bekräftade barnens misstankar, utan förnekade dem.

Andra bloggare om ”Hustrun:

Annika Koldenius

Beas bokhylla

Bokhora

Bokomaten

Johannas Deckarhörna

 

Recension: Olga Rönnbergs träningsdagbok och kostdagbok

Recension av tränings- och kostdagboken i slutet av inlägget!
.

träning

I eftermiddag skall vi ut på en powerwalk/joggingtur igen. I lagom takt, så att man undviker överträning och skador. Tjejerna vill bli snabbare och jag vill få bättre kondition. Dessutom är det kul att göra något tillsammans och samtidigt få frisk luft och naturupplevelser på köpet. Snart kommer ju blåsipporna, dem vill man inte missa!
.

mars 021

Som träningsform är det betydligt roligare med styrketräning tycker jag. Med stretching före, under och efter passet tar det ungefär 45 minuter för mig på gymmet. Efter en hårt pass finns det knappt något immunförsvar kvar, så med influensa och magsjuka i skolorna här tar jag inte ut mig helt nu under våren. Kroppen måste ha krafter kvar att bekämpa eventuella bakterier i kroppen.

Jag använder Olga Rönnbergs träningsdagbok för att hålla koll på träningen. När jag tränade för PT Olga Rönnberg följde jag till punkt och pricka de riktlinjer jag fick om övningar, set och repetitioner. Nu tränar jag på samma sätt, men lyssnar mer på kroppens egna signaler istället. Till exempel gör jag inte alltid exakt 10 repetitioner även om det rekommenderas. Orkar jag fler, då gör jag fler, men tar krafterna slut innan, då slutar jag. Det kan bli mellan 8-15 repetitioner. Däremot passar det mig bra med tre set per övning. Efter höstens och vinterns influensa håller jag fortfarande på att komma tillbaka till min normala styrka, så jag gör inte så många olika övningar, utan fokuserar på övningar som tar på många muskelgrupper samtidigt. Latsdrag är en favorit, liksom marklyft.

Olga Rönnbergs träningsdagbok är väldigt bra när man vill ha kontroll över sin träning. Ungefär 100 sidor där man fyller i sin träning och 100 sidor för kosten. I vissa träningsdagböcker är sidorna glatta, vilket gör att det blir kladdigt och svårt att skriva. I Olga Rönnbergs träningsdagbok är sidorna litet sträva, vilket är perfekt. Alldeles lagom många rader per sida och inte för smala rader är också ett stort plus. Omslaget är kraftigare och träningsdagboken är spiralbunden, vilket gör den enkel att använda och är perfekt när man har den med sig på gymmet. Det enda jag hade önskat, och som inte finns, är ett utvikbart uppslag i slutet av träningsdagboken. Där skulle man lodrätt till vänster på uppslaget kunna fylla i de övningar man oftast gör, och till höger på uppslaget de vikter man klarat månad för månad. Då skulle man enkelt och översiktligt se den egna utvecklingen och vilka resultat man nått.

Träningsdagboken finns med i Adlibris‘ bokrea, och kostar bara 49 kronor just nu. Bokus har den också, och där kostar den 113 kronor.

 

 

Recension: Annas Mat av Anna Bergenström

Jag älskar kokböcker. När jag var femton önskade jag mig en kokbok i julklapp, och fick den klassiska Rutiga Kokboken, om ni minns den? Jag läste den som om den var en spännande roman.

Och jag testlagade en hel del recept. Mamma var alltid nöjd (såklart, hon fick ju avlastning i köket), men pappa och mina bröder var mindre nöjda när jag envisades med att testa nya recept. Ett par av de rätter jag först gav mig på var färserad nötbringa och gäddqueneller. Jag minns inte hur det smakade, men jag kan ju gissa, helt nybörjare som jag var i köket…

I går fick jag hem den senaste av Anna Bergenströms kokböcker. En reviderad och rejält utökad version av hennes tidigare baskokbok, som jag verkligen älskat. Anna Bergenström skriver kokböcker på ett sätt så att det är ren njutning bara att läsa dem. Ett av mina favoritrecept är på Eksta pepparkakor, och som tur var fanns det med i den här nya upplagan.

Receptet på pepparkakorna kommer strax!