Hjärtslaget i Rosengädda, av Emma Hamberg

Jag har inte tidigare läst någon bok av Emma Hamberg, men har förstås sett de färgglada och detaljrika omslagen designade av proffsiga Sofia Scheutz Design. Som ambassadör för Sigtuna litteraturfestival får jag möjlighet att läsa de medverkandes böcker, och Emma Hamberg är en av de som kommer till Sigtuna den 5 maj.

Hjärtslaget i Rosengädda är den fjärde och avslutande delen om Tessan, Marta, Farbod, Flatan och de andra i det lilla samhället Rosengädda. Det går alldeles utmärkt att läsa den utan att ha läst de andra delarna i serien, men det är uppenbart att Emma Hamberg vill knyta ihop säcken och ge invånarna i Rosengädda, och läsarna, ett fint avslut. Och det blir det.

Jag läste en två år gammal intervju med Emma Hamberg där hon berättar att den första boken i serien handlar om vänskap, den andra om passion och den tredje om kärlek, och att hon då hade vardagstristessen kvar till den fjärde delen. Vardagstristess tycker jag inte präglar den fjärde delen, snarare vardagspusslet. Att hinna med att vara en bra mamma, sambo, vän och matte, samtidigt som man skall hinna sköta sitt arbete och det plötsligt också dyker upp oväntade möjligheter och hinder som måste tas itu med. Det är högt tempo i berättelsen och livet i Rosengädda blir ganska kaosartat.

Det är inte konstigt att så många älskar den här serien. Det är mysigt och vardagligt kryddat med en rejäl dos av okonventionell livsstil, charm och humor. Tessan är en varmhjärtad och livfull person som öppnar famnen för den som behöver den. Både hon och de flesta av de övriga vuxna karaktärerna i boken är ovanligt okomplicerade, naturliga och frigjorda. Men det som framförallt gör Hjärtslaget i Rosengädda till en bok man mår bra av att läsa, är att alla karaktärerna i Rosengädda är godhjärtade. Visst, det blir missförstånd och förvecklingar, men innerst inne är alla hyggliga och omtänksamma. Här ställer man upp för varandra. Vem vill inte vistas i en sådan miljö med sådana människor. Det har varit en riktigt trevlig verklighetsflykt att vistas i Rosengädda.

Emma Hamberg skriver romaner, och ger ut böcker om mat, hon är programledare och gör filmmanus, hon har varit chefredaktör för Veckorevyn och håller föredrag. Och alltsammans med började med att hon vann en serietecknartävling i Dagens Nyheter när hon var fjorton år.

Mitt betyg: 4/5

Antal sidor: 406
Utgivningsdatum: 2017-08-15
Serie: Rosengädda (del 4)
Förlag: Piratförlaget
Form: Sofia Scheutz
ISBN:9789164205018
Finns att beställa hos Bokus och Adlibris

 

Fem i topp i gul boktrave

Varje tisdag kommer Johannas deckarhörna med en ny topp fem på ett visst tema. Den här veckan fokuserar vi på bokomslag i samma färg som vårsolen: den dominerande kulören ska vara gul!

Jag fick lust att skapa en vårlik boktrave, och gult är ju verkligen vårens färg.

Men nu var det ju fem böcker som skulle väljas ut till topplistan, och då väljer jag böckerna av Ivar Lo-Johansson, han är en av mina favoritförfattare. Boken om mänskliga rättigheter är ständigt aktuell, den hamnar också i min fem-i-topp. Larmrapporten ligger i min tbr-trave och skall läsas snarast, den handlar om källkritik. Paulúns receptbok Fastfood med snabblagade, nyttiga och goda rätter är en favorit. Ni ser ju lapparna som sticker ut ur boken där mina favoritrecept finns :) Paris: en stads historia var väldigt intressant, den får bli min femte bok i topplistan.

Klicka gärna in hos Johannas Deckarhörna och tipsa om fem böcker på veckans tema. Och titta gärna runt hos alla andra som är med, du kommer att få många bra tips.

Sara Danius tvingades avgå – vilken roll hade Kungen?

Jag blev så otroligt berörd av att Sara Danius tvingades lämna Svenska Akademien. Jag har väl aldrig brytt mig särskilt mycket om den institutionen tidigare, mer än när Nobelpriset i litteratur skall tillkännages, men att Sara Danius tvingades lämna och de andra fick stanna, det gjorde mig så förbannad, och faktiskt litet chockad.

De inlägg som brukar gillas mest av dem jag lägger ut på Instagram är bilder på boktravar, bakverk och bilder på katter och hundar. Ingenting provocerande med andra ord. Det här inlägget har hittills fått 261 personer att trycka på hjärtat, det slår min bild på lussekatter med nästan hundra likes. Det gör mig glad.