24 goda gärningar, av Jenny Fagerlund

De senaste åren har jag läst vintriga feelgoodromaner under hösten. Det passar ju så alldeles extra bra med lättsamma, mysiga romaner under årets mörkaste månader, eller hur? Min första julroman för i år är den här fina av Jenny Fagerlund, som skrev Med hälsning från Båstad.

Det är slutet av november och Emma fasar för december och allt som har med julen att göra. Julen är bara en hemsk påminnelse om hur hon förlorade sin älskade Niklas i en olycka på julafton för två år sedan, på grund av henne. Sedan dess lever hon som i en egen bubbla, utan att umgås med vänner och knappt heller med familjen. Företaget, en liten inredningsbutik i centrala Stockholm som var hennes drömprojekt och som hon startade för fem år sedan, känns bara som en belastning som kräver mer energi än hon kan uppbåda.

Men ni vet talesättet, när nöden är som störst, är hjälpen som närmast. En kväll hjälper Emma en gammal man att hitta hem i snöovädret, och när den gamla damen som är hennes granne behöver hjälp känner Emma hur bra hon mår av att träffa andra människor igen, och att hjälpa till. När Emmas syster föreslår att hon skall börja med någon hobby bestämmer sig Emma istället för att hon skall göra 24 goda gärningar fram till julafton.

Det här är en riktigt mysig och tänkvärd berättelse om hur Emma finner mening i livet igen med hjälp av människor som hon lär känna tack vare sina 24 goda gärningar och de händelser som det sätter igång. Och ingen feelgoodroman utan romantik, förstås ;)

Mitt betyg: 4/5

Antal sidor: 297
Utgivningsdatum: 2018-10-18
Förlag: Norstedts
Omslagsformgivning: Emma Graves
ISBN: 9789113083162
Finns att beställa hos Bokus och Adlibris

 

Kallbrand, av Cilla och Rolf Börjlind

Väldigt mycket hängde i luften efter den senaste boken i serien om Olivia Rönning och Tom Stilton, så jag har hoppats att det skall komma en fortsättning för att få veta hur det skulle gå för dem och för Mette och de andra. Och perfekt anpassat i tid kommer samtidigt både andra säsongen av Springfloden på SVT och den femte delen i serien; Kallbrand.

Personskildringarna i Börjlinds böcker brukar vara mer komplexa än de vanligtvis är i moderna kriminalromaner, där fokus ligger på att hålla ett högt tempo. Läser man serien om Rönning och Stilton från början får man också följa deras och de andra karaktärernas personliga utveckling, och det är minst lika intressant som att läsa om brottsutredningarna. Alla de omtyckta karaktärerna från tidigare böcker är med i deras senaste kriminalroman, även Abbas och Minken.

Brotten har alltid stark anknytning till samhällsutvecklingen. Den här gången inleds boken med att en bilbomb sprängs med åklagaren Malin Brovall, hennes man och dotter. Man misstänker att det är ett terrordåd. Mette leder utredningen och Olivia kopplas in på fallet. I Thailand försöker Tom förlika sig med det han gjort (i förra delen i serien; Sov du lilla videung). Han får ett kryptiskt uppdrag av en kvinna som behöver hans hjälp, och hamnar i flera livshotande situationer.

Tidigare har imponerats av hur snyggt författarparet bygger upp en både spännande och samhällsaktuell historia. Tyvärr inte den här gången. Intrigen är spretig och håller ihop alldeles för löst. Jag får intrycket att handlingen kryddats med samhällsaktuella inslag just för att romanen skall uppfattas som aktuell, snarare än att bidra till handlingen. De olika spåren löper sida vid sida ända till slutet, då de visserligen vävs ihop på ett bra sätt, men alldeles för sent för att intresset för det centrala brottet skall hållas vid liv. Berättelsen tappar sitt driv. Och ändå läser jag boken i ett svep ända till slutet, eftersom det är så mysigt att hänga med Olivia, Tom och Mette. Faktiskt mer så än spännande.

Mitt betyg: 3/5

Antal sidor: 418
Utgivningsdatum: 2018-09-26
Bokserie: Rönning/Stilton (del 5)
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113081540
Finns att beställa hos Bokus och Adlibris

Njuter av den härliga tiden av hösten

I förrgår skjutsade jag Bella till tandregleringen tidigt på morgonen. Det var så fint i Uppsala att jag var tvungen att stanna och fota. Tyvärr med mobiltelefonen, men visst ser man vilken vacker morgon det var med höstfärgerna och de fina byggnaderna som avspeglas i vattnet i Fyrisån.

Än så länge är det den härliga tiden av hösten, så det gäller att passa på att njuta innan det klara, fina och färgstarka byts mot regn och rusk. Det skall jag göra i dag. Jag har börjat morgonen med att läsa vidare i Börjlinds senaste kriminalroman och snart skall jag rida lektion. Sedan vidare med Bella och Jackie till danslektion och jag skall passa på att träna och stretcha loss den här envisa höften som inte är helt bra än. Och så födelsedagsfirande efter det, och förhoppningsvis läsa ut boken innan jag somnar i kväll. En bra dag. Vad har ni för planer?