Organiserat kaos i våra bokhyllor

I barnboksbloggen ställer Carola den här veckan frågan:

Hur har du organiserat dina bokhyllor? Efter tema, efter ämne, efter format, efter färg, efter författare, eller…
.

mat, djur, träning

Djurböcker längst ned, sorterade efter hund, katt, fågel och häst. Sedan kommer två hyllor med kokböcker, och böcker om hälsa, träning och mode i kanten. Överst en hylla med böcker om barn, inredning, trädgård och konst, sorterat ganska bra efter ämne. Men hjälp vilken oordning… Det blir nog lätt så när man använder böckerna mycket. De på översta hyllan används inte lika mycket längre, så där står de ganska stramt och fint. Kokböcker däremot, och böcker om hästar, dem använder jag som uppslagsverk så de plockas ofta ut och in i bokhyllan. Här är jag absolut ensam skyldig till kaoset. Och titta på kokböckerna… utskrivna recept instuckna i kokböckerna. Troligtvis har jag planerat en meny, och samlat recepten på samma plats. Här har jag litet jobb att göra…
.

resor

Böckerna om resor är i alla fall samlade! Eller inte…
.

bokskåp

… bredvid lagböckerna står en hel rad med böcker om Stockholmsvandringar och resor genom Sverige. Dem måste jag såklart ställa ned till de andra böckerna om resor. Det här var ju en bra bokbloggsfråga – att fota sina bokhyllor blev en ögonöppnare. Nu kanske det kan bli ordning bland våra böcker också.
.

gamla

Man kan inte tro att det finns någon tanke med den här bokhyllans system, men det gör det faktiskt. Den här bokhyllan står i ett hörn bakom vårt biljardbord, därför tänker man inte så mycket på böckerna i den. Här har jag placerat böcker som vi läste, alternativt köpte men inte har läst än, för länge sedan. De böcker som jag är nyfiken på vill jag ha synliga, de andra får hamna vid sidan av. Som de här.
.

arbete

I mitt arbetsrum står böcker som har med arbete att göra, det jag haft och det jag har nu.
.

fritidsprojekt

Jag och boktravar... På köksbordet ligger en hög med böcker som jag läser när jag äter lunch eller dricker en kopp kaffe. Jag drömmer om en egen potager, en plats där man odlar grönsaker, bär och blommor tillsammans. Här pågår planeringen, med en skiss på hur jag vill att det skall se ut i översta boken..!
.

lagboken

Till vänster står min egen bok och en antologi där jag har skrivit en artikel. Böckerna om mode har hamnat fel ser jag nu. Och inte bara de…

Slutsatsen blir att jag trodde att vi hade en ganska bra planering för våra böcker, men så är uppenbarligen inte fallet. Bokhyllorna kommer upp på min ”att-göra-lista”, det här måste jag snygga till.

Fler som berättar och visar hur de strukturerat sina böcker kan du läsa om här!

Kal (149/366)

bibad

Alla gamla växter och ogräs är bortrensade i rabatten. Så här kal ser rabatten ut innan aklejor, pioner och löjtnantshjärtan kommit igång på våren. Till och med den här busken i rabatten är kal, löv och blommor har nätt och jämnt börjat veckla ut sig. Ändå tycker jag att den här tiden är så fantastisk. Naturen vaknar till liv och det är lika fascinerande att uppleva varje år.

I bakgrunden står vår bivattnare, så att det är nära för bin och humlor att dricka när de surrar runt träd och blommor. Det är enkelt att göra en sådan själv, och till stor nytta för insekterna. Tag en pajform, fyll med stenar eller glaskulor som vi har gjort, fyll upp halva formen med vatten. Många insekter drunknar när de försöker dricka i djupt vatten, men en sådan här bivattnare gör att de får fäste på stenarna i formen när de dricker. Utan bin, inget liv.

365

Här hittar du fotoutmaningen där du tar ett foto till 365 + 1 olika teman under året, samt alla deltagare. Klicka gärna runt och se andras foton på samma teman!

 

Inifrån (148/366)

inifrån

Fototekniskt är det här ingen höjdarbild, men känslomässigt är den det, för mig. Varje dag är vi så tacksamma och glada över att ha möjlighet att bo som vi gör, med alla djur omkring oss.

Det här var till exempel vad jag såg när jag tittade ut genom fönstret i går; Leistra som rullar sig och njuter i solen. Hästarnas hage är bakom vårt hus, det är bara några meter tomt, en syrenhäck och ett staket emellan. Det är så lyxigt att kunna se hästarna inifrån huset flera gånger varje dag, och inte behöva åka iväg till ett stall någon annanstans. Väldigt praktiskt också, eftersom jag har uppsikt över dem och kan ingripa snabbt om det skulle behövas. Enda dilemmat är när vi skall på semester och behöver djurvakt, men det handlar om högst två veckor. Övriga 50 veckor är det ren och skär livskvalitet ♥

365

Här hittar du fotoutmaningen där du tar ett foto till 365 + 1 olika teman under året, samt alla deltagare. Klicka gärna runt och se andras foton på samma teman!

.