Söndagens smakbit ur en bra bok v. 5 – Midnattssolens timme

Mari, på den norska bloggen Flukten fra virkeligheten, håller i ett inlägg som återkommer varje söndag, där alla som deltar bjuder på en smakbit ur en bra bok, utan spoilers. I dag bjuder jag på en smakbit ur den här boken:

 

Recensionsexemplar från Wahlström & Widstrand - stort tack!
Recensionsexemplar från Wahlström & Widstrand – stort tack!

Året är 1856. Magnus Stille blir skickad av sin svärfar, justitieministern, för att på hemligt uppdrag ta reda på mer om ett trippelmord som skett i en prästgård i ett avlägset område vid Svartåsen i Lappland. Kungen är på väg att sälja de olönsamma gruvorna i Lappland och ingenting får störa den kommande affären. Svartåsen har redan rykte om sig att vara en plats med mystiska krafter och dolda hemligheter. Med sig får han justitieministerns egen dotter, Lovisa, som en konsekvens av att hon vägrar leva efter samhällets normer. Tillsammans reser de från den civiliserade huvudstaden upp till den mystiska trakten kring Svartåsen.

Citatet är från sidan 25:

Min fars ansikte. Jag har aldrig sett honom sådan som han var i morse när han slängde upp dörren till biblioteket – jag reste mig för att fly, fast jag visste att jag inte skulle hinna. Sedan fick han tag i mitt hår och släpade mig. Jag var tvungen att böja mig åt sidan och springa för att inte falla. Från biblioteket ut i köket. Jag skymtade hushållerskan med en hand tryckt mot munnen, min mors vita ansikte… Far rafsade runt i lådan, hittade saxen. Den här gången tänkte han döda mig. Han vände om och drog in mig i sitt arbetsrum. Hans händer darrade och saxens spetsar skakade framför mitt ansikte. Det enda som hördes var det tröga ljudet från saxen som klippte mitt hår och min mors vrål varje gång en lock föll till golvet. Jag slöt ögonen. En flyktig bild av Eva. Vad hade jag förväntat mig?

Här finns fler spännande smakbitar ur bra böcker!

Recension: Ensamfararen, av Maria Isacsson

februari-ensamfararen

Mitt betyg: 3/5

Antal sidor: 291
Utgivningsdatum: 2017-01-21
Form: Cecilia Pettersson och Fredrik Malmquist
Förlag: Hoi förlag
ISBN: 9789176970263
Finns att beställa hos Bokus, Adlibris, CDON med flera

 

Om innehållet, från förlagets hemsida

Valdemars och Sagas vägar korsas – vid första anblicken ett obetydligt möte. Han snubblar på en stig i Observatoriehöjden i Vasastan och hon räcker den äldre mannen en hjälpande hand. Strax därefter blir Sagas pappa oväntat sjuk. Det står snart klart att pappans sjukdom inte kan förklaras med naturliga orsaker. Samtidigt drabbas ytterligare personer i Sagas närhet av sjukdom och dödsfall under oklara omständigheter. Händelserna skrämmer och väcker frågor: Hur väl känner Saga egentligen människorna i sin närhet? Vem är det som tar sig in i hennes lägenhet när hon inte är hemma? Och vem är mannen som ger sig ut ensam i sin båt sent om kvällar och nätter? Svaren söker sig bakåt i tiden. En tragisk händelse för länge sedan avslöjar sig, som ställer Saga inför svåra vägval. Invid hennes sida finns Valdemar, som själv brottas med skuld och sorg. Sagas och Valdemars vänskap växer sig allt starkare, när de behöver varandra som mest.

 

Så tyckte jag om boken

Obehagskänslan kommer krypande nästan genast och stannar kvar ända till slutet. Till det yttre är det en berättelse om upprättelse och hämnd, men mest berörs jag av hur tystnad och hemligheter mellan människor kan förgöra både dem själva och andra. Hur familjer lägger locket på, tiger och hoppas att det svarta inom dem skall försvinna om de bara inte pratar om det. Hur högtider, som för de flesta är varma och positiva tillfällen för tid med sina närmaste, för andra kan vara som ett trångt rör som man måste ta sig igenom utan att släppa känslorna för nära. Det här är inte en feelgoodroman. Jag hoppas hela tiden att det mörka som präglar berättelsen skall släppa taget, och litet lättar det mot slutet när trådarna nystas upp en efter en.

Det är väldigt frustrerande med alla frågor som ställs av personerna i boken, när ingen vågar följa upp frågorna och kräva svar. Samtal håller sig på ytan där man är skyddad från att bli berörd eller att beröra. Så många hemligheter och så förfrusna känslor präglar personerna i boken. Alla mår dåligt av tystnaden mellan dem, men ingen förmår att bryta den mentala fastlåsningen. Tigandet om det som verkligen är väsentligt bara fortsätter. Allt går i svart och gråtoner, precis som bokens omslag. Jag kommer att tänka på Susanne Alfvengrens text: Det är bättre med ensam ensamhet än ensamhet när man är två. Det är den ensamheten som präglar flera av personerna i boken. Det är melankoliskt snarare än sorgset, och jag förstår inte hur de kan stå ut. Men alla står inte ut. Vissa försöker nå igenom den förfrusna skyddsmuren som andra byggt upp, eller agerar hämndlystet som om hämnd skulle ställa allt till rätta. Vissa tar till andra medel för att slippa känna något.

Boken är skriven som en pusseldeckare, där man mödosamt lägger pusselbit till pusselbit och till slut ser hela bilden. Den är välskriven och snygg, omslaget motsvarar innehållet perfekt. Alla karaktärerna är väl tecknade och jag får en tydlig bild av var och en, av deras olika personligheter. Valdemar, Sagas föräldrar, paret Malm, Sagas bästa vänner Cecilia och Tobias och så Jens, som kanske är Sagas pojkvän, eller kanske inte. Historierna kring alla personerna är komplexa och har ett djup som gör att man vill veta mer. Det skulle kunna skrivas en roman om varje karaktär och deras liv. För mig personligen hade berättelsen blivit mer intressant om den hållit sig till dessa personer och deras inbördes relationer. Deckarspåret känns inte trovärdigt, och sänker mitt intryck av boken som helhet. Personen i deckarspåret kunde ha funnits med i ramverket för berättelsen, och det hade räckt. Jag hade också önskat att berättelsen inte var så genomgående dyster utan varvats med åtminstone några ljusglimtar, om inte annat så för variationens skull.

 

Recension: En bror att dö för, av Roslund & Thunberg

enbrorattdofor-inb-3d-1

Mitt betyg: 4/5

Antal sidor: 388
Utgivningsdatum: 2017-01-11
Serie: Björndansen (del 2, fristående)
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 9789164205001
Finns att beställa hos Bokus, Adlibris, CDON med flera

 

Om innehållet, från förlagets hemsida

Leo torkar bort blodet i hallen. Han är fjorton år och städar upp efter sin pappa för sista gången. De är ensamma nu. Det är han som ska ta hand om sina yngre bröder medan pappa sitter i häktet och mamma ligger på sjukhus. Och han vet hur. Han ska maskera sig och begå sin första kupp. Flera år senare öppnas fängelsegrindarna och han släpps ut i frihet efter en serie extremt våldsamma bankrån. Och han har ett enda mål – han ska begå det perfekta brottet och ta tillbaka det som inte finns, pengarna som samhället glömde bort. Den här gången ska han inte blanda in sina bröder, inte lämna spår som leder tillbaka. Men plötsligt händer det som inte får hända. Misstaget som bjuder in kriminalkommissarie John Broncks och som ändrar spelreglerna – drar du in min bror, drar jag in din bror.

 

Så tyckte jag om boken

Jag visste ingenting om En bror att dö för, och hade inga större förväntningar när jag började läsa. Men boken är så bra. Det är välskrivet och spännande, framför allt på ett psykologiskt plan. Trots att jag inte hade läst första delen i serien fick jag snabbt klart för mig hur starka blodsbanden och lojaliteten är mellan bröderna Leo, Felix och Vincent, trots att de har så olika personligheter och vill så olika saker i sina liv. En traumatisk barndom har satt djupa spår i dem allihop, men istället för att splittras har banden mellan dem blivit ännu starkare.

Den äldste brodern och självskrivne ledaren Leo har allt klart för sig när han kommer ut från fängelset, många år efter att hans bröder frigivits och lyckats skapa sig fungerande liv efter den långa fängelsetiden. Han tänker utföra den perfekta kuppen och allt är redan minutiöst planerat, precis som när bröderna genomförde en hel serie av grova bankrån innan de åkte fast fjorton år tidigare. Nu behöver han hjälp av någon av sina yngre bröder, men båda gör vad de kan för att stå emot och undvika att återigen dras in i kriminalitet.

Det som gör den här boken extra spännande och intressant, är att den bygger på verkliga händelser. Under några år i början av 1990-talet genomförde tre bröder i åldrarna 16 – 26 år tillsammans med några vänner, sin pappa och flickvän rån och rånförsök vid minst tretton tillfällen. De kallades av kvällspressen för Militärligan, eftersom brotten präglades av en militär precision och organisation. Ett av rånen skedde mot banken i vårt lilla samhälle, Rimbo. Googla på Militärligan så får ni en uppfattning om den verklighet som ligger till grund för boken. En av bokens författare är dessutom den fjärde brodern, han som inte deltog vid rånen.

Ofta överträffar verkligheten dikten, men i det här fallet kan man i alla fall säga att dikten motsvarar verkligheten. Det är tragiskt att uppenbart smarta killar hamnar i så grov kriminalitet. I boken varvas berättelser från nutid och dåtid, och det gör att man kan ana sig till varför det gick som det gick. Man kan också förstå hur det kommer sig att så många kriminella har svårt att ta sig ur den kriminella banan, och faktiskt inte ens vill det mot bakgrund av personlighet, bakgrund och umgänge.

En bror att dö för kan läsas fristående, det gjorde jag. Men den gav mersmak, så nu måste jag absolut läsa första delen också.

.

Här är en länk till en dokumentär från P3 om just Militärligan.