Söndagens smakbit ur en bra bok v. 40

Mari, på den norska bloggen Flukten fra virkeligheten, håller i ett inlägg som brukar återkomma varje söndag, där alla som deltar bjuder på en smakbit ur en bra bok. Den här söndagen uppmanar hon alla som vill vara med: Siden jeg nå leser om et så viktig tema vil jeg spørre deg/dere om hvilken bok(bøker) som du mener er blant de viktigste du har lest?

haggstrom

En av de viktigaste böcker jag läst är Skuggans lag: en spanares kamp mot prostitutionen, av Simon Häggström. Det är en bok som också beskriver kvinnors utsatthet, precis som den bok om våldtäkt som Mari tipsar om. Känner ni till att Amnesty International förra hösten slog fast att prostitution bör bli lagligt? Författaren till den här mycket läsvärda boken förespråkar motsatsen, precis som svensk lag: att det ska vara olagligt att köpa men inte att sälja sex. När man läser boken blir man chockad, ledsen, förbannad och frustrerad över hur flickor och kvinnor utnyttjas.

Citatet är från sidan 147:

Just den här kvällen är planerad sedan länge. Detta var enda luckan på hela veckan, märkt med ett X i kalendern. Efter sin tjänsteresa till London landade han på Arlanda 21.50 och tog en taxi till sin arbetsplats. Efter att ha lämnat bagaget på kontoret bar det direkt av till Malmskillnadsgatan. När han är färdig ska han hämta upp bagaget och åka raka vägen hem. Till sin fru och  barn sa han att han skulle landa sent och inte vara hemma förrän efter midnatt.

Författaren har valt helt rätt förhållningssätt när han skrivit boken, det är sakligt och det känns som en ärlig beskrivning av hur kvinnorna hamnat i detta, vilka män det är som uppsöker dessa kvinnor, och varför, och så drygt tjugo fall ur verkligheten. Med tanke på hur en stor del av omvärlden ser på prostitution tycker jag att det är bra att vara påläst inför den dag Sveriges sexköpslag börjar ifrågasättas på allvar. Diskussion om den pågår hela tiden, och med Amnestys ställningstagande fasar jag för den dag prostitution kanske blir lagligt även i Sverige.

Min recension av boken finns här.

Fler smakbitar ur bra böcker finns här.

Ha en fin dag!

Recension: Skuggans lag. En spanares kamp mot prostitutionen, av Simon Häggström

Bokens innehåll i korthet, från förlagets hemsida

Kriminalinspektör Simon Häggström är chef för Stockholmspolisens prostitutionsgrupp – en enhet inom spaningsroteln. I sin vardag möter han alla de som samhället inte vill se – de prostituerade som gör sitt bästa för att sköta sina affärer utom synhåll och torskarna som till varje pris vill undvika upptäckt och straff. Trots att Sve­rige ligger relativt långt fram i bekämpningen av prostitution lever verksamheten och frodas. Skuggans lag är den sanna berättelsen om de människor som Simon och hans kollegor mö­ter varje dag: de unga tjejerna som inte förstår vad de ger sig in på, de utländska tjejerna som arbetar sju stycken samtidigt i en tvårummare på Södermalm, Lovisa som föddes in i heroin­missbruk och prostitution, och naturligtvis män­nen som köper kvinnorna. Boken ger en bild av verkligheten som den aldrig tidigare beskrivits, och inkluderar ett chockerande fotomaterial ur författarens eget arkiv.

Min analys och mitt omdöme

Skuggans lag är Simon Häggströms debut som författare och jag är imponerad av hur väl texten är skriven. Det känns många gånger som att jag är med under spaningsuppdragen och upplever allt på plats. Det är en saklig och detaljerad samhällsskildring som också känns väldigt ärlig om vad som händer på samhällets skuggsida. Om framför allt flickor och kvinnor som på grund av psykisk ohälsa, sexuella övergrepp, fattigdom och/eller missbruk har hamnat i en situation där ingen med hög social status och valmöjligheter hade hamnat. Om någon, mot förmodan, skulle tro att prostitution har någon som helst likhet med den romantiska filmen ”Pretty Woman”, då blir det ett brutalt uppvaknande att läsa Simon Häggströms bok. Den verklighet han skildrar är allt annat än romantisk. Den är skitig, våldsam, pervers, destruktiv och djupt tragisk.

Det är en helt igenom förljugen värld. En illusion för kvinnan som säljer sig, eftersom det goda liv hon hoppas prostitutionen skall leda till inte finns. En illusion för mannen som köper, eftersom eskortkvinnan han träffar inte finns på riktigt. Hon låtsas och han väljer att tro på en lögn. Men för hallickarna och alla som tjänar på prostitutionen är det en guldgruva.

Efter nio år som polis inom prostitutionsgruppen har Simon Häggström fått en klar bild av vem det är som köper sex. Männen kan se ut som vilken man som helst på utsidan, det är på insidan skillnaden finns. De har alla någon form av problem med sig själva:

Hos en sexköpare finns nämligen föreställningar och värderingar som en vanlig man inte har. Där finns bland annat behov av makt, önskan om förnedring eller viljan att äga och/eller utnyttja en annan människa. Dessa motiv, ofta kombinerade med sexuella fantasier, skapar en enorm drivkraft som dessa män till varje pris vill förverkliga. () Bara vetskapen om att en människa tvingas sälja sin kropp räcker för att skapa avsmak. Men hos sexköparna saknas den spärren. De är oftast inga per definition onda människor, men de är däremot likgiltiga. () Deras behov av att tillfredsställa sin egen lust väger tyngre än kvinnans välmående. () I dessa mäns ögon blir detta en affärstransaktion som vilken som helst. Hon får pengar. Han får sex.

I boken får vi följa drygt tjugo sexköpsfall. Fallen är skrivna som korta berättelser, där vi som läsare får vara med från spaningstillfället och fram till dess sexköparen grips, tagen på bar gärning. Eller då spanarna får ett larm om ett förmodat sexköp, och det visar sig vara Lovisa, en av de unga kvinnorna som sålde sex första gången som sjuåring, då mamman behövde pengar till mat. Lovisa som fått sitt barn omhändertaget av socialen eftersom hon missbrukar droger. Lovisa, som spanarna nu hittar på en offentlig toalett, död av en överdos med sprutan kvar i armen.

Jag blir ledsen, frustrerad och förbannad när jag läser om hur kvinnor utnyttjas, och jag blir chockad över mycket som jag inte hade någon aning om existerade. På sätt och vis hade det varit skönt att fortsätta att leva i ovisshet om den verklighet som är många människors vardag. Å andra sidan kan man inte blunda för det som är hemskt. För att kunna ta ställning måste man få kunskap, och det är något som Simon Häggströms skildring av livet på skuggsidan bidrar med.

Om det här hade varit en akademisk text, skulle den ha räknats som en empirisk, kvalitativ undersökning baserad på fallstudier, där författaren har undersökt ett begränsat antal fall på djupet och då fokuserat på brott, sociala relationer och processer. Nu är inte det här en akademisk text, utan en text skriven av en person med bättre insikt i ämnet än någon akademiker skulle kunna komma i närheten av. I en forskningsrapport är objektivitet ett krav. Det kravet uppfylls däremot inte i den här boken. Simon Häggström sticker inte under stol med att han helhjärtat stöder den svenska sexköpslagen, som trädde i kraft år 1999, och som enligt honom varit räddningen för många kvinnor ur en extremt utsatt situation. Lagen innebär att det är ett brott att köpa, men inte att sälja sex. Ämnet är kontroversiellt. Som ett exempel kan nämnas att Amnesty International för ett år sedan tog ställning i frågan om prostitution, och kom fram till att prostitution bör legaliseras.

Jag vet inte hur Simon Häggströms bok hade kunnat fylla sin funktion på ett bättre sätt än den gör. Den är ett gatureportage med insikter som hade varit svåra att nå på annat sätt än just som spanare i prostitutionsgruppen. Simon Häggström visar hur situationen ser ut i dag, och tydligare kan det inte bli.

Mitt betyg: 5/5

Antal sidor: 423
Utgivningsdatum: 2016-05-18
Förlag: Kalla kulor
Formgivning: Niklas Lindblad
ISBN: 9789188153180
Finns att beställa hos Bokus och Adlibris

 

 

 

 

 

Recension: Det enda som betyder något, av Jeanette Palmqvist

Recensionsexemplar från Hoi Förlag - stort tack!
Recensionsexemplar från Hoi Förlag – stort tack!

 

Mitt betyg: 4/5

Antal sidor: 307
Utgivningsdatum: 2016-09-21
Förlag: Hoi Förlag
Formgivning: Kari Palmqvist
ISBN: 9789176970140
Finns att beställa hos Bokus och Adlibris

 

Bokens innehåll i korthet, från förlagets hemsida

I 1930-talets Norge slår sig Astrid fri från ett religiöst hem och ett utstakat liv som fru, mor och fabriksarbeterska. Hon får chansen att utbilda sig till sjuksköterska och börjar därefter engagera sig i kampen för frihet och rättvisa. Astrid lär känna Thomas, en man med musikerdrömmar. De planerar en framtid tillsammans, men Thomas möter Astrids syster Ågot … och allt förändras. Parallellt med deras berättelse möter vi författaren Anna, som i nutid reser till Norge på jakt efter mellankrigstidens dofter. Vilka var egentligen de släktingar hennes mor alltid talade om? Och hur såg deras liv ut? Tanken att det var något lurt med att två kvinnor levde tillsammans med endast en man växte med åren. Inga andra hon kände till levde på detta sätt. Det var konstigt, avvikande, kanske skamligt, och till och med oanständigt. Vad tyckte mamma? Hon vågade aldrig fråga.

 

Så tyckte jag om boken

Per Anders Fogelströms böcker i stad-serien tillhör mina absoluta favoriter. Det enda som betyder något påminner om dem. Det är socialrealistiskt och skildrar vanliga människors hårda vardag på ett mjukt, okonstlat och enkelt sätt. Det är också en bok om att kunna försonas med hur livet blev. Vi får följa Astrid, yngst av sex systrar, som redan som liten vägrar att begränsa sig genom att blint lyda föräldrarnas strikta kristna regler. Hon drömmer om ett annat liv än som fru, mor och fabriksarbeterska. Hon vill läsa vidare, göra något mer av sitt liv, påverka sin samtid. Envis och orädd bryter hon sig loss, från både konventioner och det lilla samhälle hon lever i, när hon ges möjlighet att flytta till storstaden och utbilda sig till sjuksköterska. Att gå sin egen väg blir inte enkelt, men för Astrid finns det inget annat alternativ.

Jag tycker väldigt mycket om den här boken. Den parallella historien som utspelar sig i nutid anser jag dock inte tillför något till berättelsen. Snarare skapar den ett både känslomässigt och stilmässigt brott i förhållande till den historiska delen. Slutet kommer dessutom litet väl snabbt och frågor förblir obesvarade. Det drar tyvärr ned intrycket av boken som helhet. Det enda som betyder något är Jeanette Palmqvists romandebut och boken baserar sig på hennes egen släkthistoria. Jag hoppas att hon väljer att skriva fler historiska romaner, för som sådan är den alldeles underbar.

 

Läs också gärna C.R.M. Nilssons recension, som finns här