Årets deckardebut och Årets barndeckare – här är de nominerade

Sveriges största deckarfestival, Crimetime Göteborg, delar för fjärde året ut det stora deckarpriset Crimetime Specsavers Award. I dag arrangerades en nomineringsfrukost då de nominerade presenterades i kategorierna ”Årets deckardebut” och ”Årets barndeckare”. Vi som läsare kan vara med och rösta fram en vinnare. Det gör vi här.
.

Årets deckardebut

Priset delas ut till en ny stjärna på deckarhimlen. Förutom berättelsens fängslande kraft bedömer juryn hur författaren har lyckats hitta sin publik och ser gärna att boken tillför något nytt till spänningsgenren. De nominerade är:

Niklas Natt och Dag, 1793, Forum
Elisabeth Norebäck, Säg att du är min, Polaris
Pascal Engman, Patrioterna, Piratförlaget
Bettina Bieberstein Lee, Korpsystrar, Blad by Bladh
Stina Jackson, Silvervägen, Albert Bonniers förlag

Jag har bara läst Elisabeth Norebäcks deckare än så länge, men Pascal Engmans och Stina Jacksons spänningsromaner ligger i min pipeline och skall läsas inom kort. Jag får återkomma om vilken bok jag tror tar hem priset.
.

Årets barndeckare

Priset delas ut till en barnboksförfattare som skriver deckare eller spänning för barn 6–12 år. Utgivningen ska ha bidragit till att utveckla genren och till att öka barns intresse för böcker och läsning. Författaren ska ha utkommit med minst en bok under det senaste året. De nominerade är:

Martin Widmark och illustratören Helena Willis, LasseMajas Detektivbyrå; Slottsmysteriet, Bonnier Carlsen, september 2017
Camilla och Viveca Sten, Sjörök, Bonnier Carlsen, september 2017
Christina Wahldén, Falafelflickorna, Rabén & Sjögren, mars 2018
Karin och Albin Alvtegen, Hinsides väktare, Bromberg, mars 2018
Elias Våhlund och illustratör Agnes Våhlund, Handbok för superhjältar, Rabén & Sjögren, oktober 2017 och april 2018 (del 2 och 3)

Jag har förstås läst en hel trave av Martin Widmarks/Helena Willis barndeckare, men inte just den här. Mor och dotter Stens barndeckare  har jag däremot läst. Det är den andra delen i en trilogi. Första delen var magisk, den här andra delen inte lika mycket. Jag har också läst första delen i mor och son Alvtegens trilogi om Hinsides, men inte den här delen. Utan att ha läst alla de nominerade böckerna gissar jag ändå på att ”Handbok för superhjältar” tar hem priset.
.

Du kan också vara med och nominera ”Årets deckarförfattare – läsarnas pris”. Det gör du här.

Övriga priser som kommer att delas ut på Crimetime Göteborg i samband med Bokmässan, är ”Årets hederspris” och ”Nordic Noir Thriller of the Year”. Här kan du läsa mer om Crimetime Göteborg, Sveriges största deckarfestival.

 

 

Fem (sex) fantastiska böcker om mödrar

Varje tisdag kommer Johannas deckarhörna med ett nytt tema för en topp fem-lista. Den här veckan är det mors dag och temat är: Böcker till eller om mammor.

Det här är fem böcker som jag verkligen kan rekommendera er att läsa om ni inte redan gjort det. De är allesammans böcker som berör, griper tag och som man minns lång tid efter att man läst dem.

I väntan på Bojangles är en av de mest galna, underbara, omtumlande, sorgliga och glädjerika böcker jag läst. Den gjorde mig helt utmattad, på ett positivt sätt.

Mödrarnas söndag var en så stark skildring med så illavarslande stämning att jag läste den nästan maniskt. Efteråt kunde jag inte sluta tänka på den, och läste den en gång till direkt efteråt.

Glöm mig är en hemsk och samtidigt väldigt fin skildring av författarens barndom och vuxna liv med en dysfunktionell mamma. Boken är gripande, men inte så att man har svårt att läsa vidare. Schulman behärskar språket och håller en saklig och nyanserad ton genom hela boken som gör att det blir känslosamt, men inte tårdrypande. Det är förvånansvärt lättläst med tanke på det svåra ämnet.

Romanen Vera borde ha nominerats till Augustpriset. Även den är makalöst välskriven. Det vi anat från första sidan bekräftas gång på gång. Det står inte rätt till varken med Sandrine, äktenskapet eller barnet. Inte heller med släkten Ceder, i vilken Sandrine nu blivit ingift. Alla bär på hemligheter. Det frusna, närmast klaustrofobiska tonläget, vittnar om både tidigare och kommande katastrofer. Nutid varvas med tillbakablickar och minnesbilder, och sakta läggs pusselbit till pusselbit tills vi anar hela bilden.

Jag tyckte mycket om den psykologiska spänningen, den realistiska skildringen av hur olika medlemmar av en familj kan agera och fungera när något så hemskt händer som i Mocka. Hur de närmaste vännerna och omgivningen reagerar när en familj bryts sönder. Hur familjehemligheter väcks till liv och kommer upp till ytan när någonting så här hemskt inträffar. Hur man omprövar sin tidigare ståndpunkt i förhållande till både det förflutna och framtiden. Hur man plötsligt kan agera fullkomligt ologiskt, men ändå uppfatta det som helt naturligt i den situation man just då befinner sig.

Färgskalan i min topplista lämnar en del att önska, håller ni inte med..? Men så är det väldigt mycket djup och en hel del mörker i samtliga också.

För att lätta upp temat litet lägger jag till en bonusbok – Stora små lögner. En väldigt bra historia, som är lika bra som teveserie, om hur små händelser kan växa sig stora och nå oanade proportioner. Det handlar också om hur stora saker kan förminskas för att göra dem uthärdliga. Det handlar om hur lätt det kan vara att ta ställning på ganska lösa grunder, och gruppera sig som antingen för eller emot. Särskilt när det gäller ens barn.

Klicka gärna in hos Johannas Deckarhörna och tipsa om fem böcker på veckans tema. Och titta gärna runt hos alla andra som är med, du kommer att få många bra tips.

 

Sommarens mest efterlängtade bok är här!

Titta så fina böcker jag fick i brevlådan i dag!

Mattias Edvardssons bok har jag väntat på ända sedan jag såg att han hade en ny på gång. Hans förra roman, En nästan sann historia, var fantastisk, och jag tyckte att han borde ha nominerats till Augustpriset för den. Här har jag motiverat varför. Den nya romanen är hittills såld till elva länder, bland andra till USA, och det vet man ju vad det kan leda till – film.

Från ett av mina favoritförlag , Louise Bäckelin Förlag, kom det två överraskningar. Förlaget måste veta vad just jag gillar att läsa, för när jag läser baksidestexterna på de här böckerna blir jag sugen på att läsa dem direkt. De verkar vara helt i min smak.

Nu måste jag ut till mina pallkragar och fortsätta med frösådden, och vattna.

Ha det fint!