Nya böcker i brevlådan!

Kan man någonsin ledsna på att få bokpaket? Jag tror inte det. I dag hade vår lantbrevbärare haft vissa problem med att få plats med alla paketen i brevlådan. Tre överraskningar och två böcker som jag sett fram emot att få läsa. Alla verkar riktigt intressanta.

Den senaste tiden har varit hektisk och orolig. Jag har ägnat mycket tid åt att ta hand om min häst som fått fångkänning. Nu verkar det som att det gått bra och att det inte blev ett så allvarligt anfall, så jag har börjat pusta ut litet.

Jag har också fixat väldigt mycket i vår trädgård. Klippt gräs, gått med grästrimmer runt alla kanter, rensat rabatter och under bärbuskar, kärrat ut hästgödsel till rabatterna och pallkragarna, sått grönsaker och planterat sommarblommor i krukor, och vattnat förstås. Väldigt mysigt och roligt att se att det blir skillnad.

Men nu skall jag ägna mig åt mina böcker.

Ha en fin kväll!

Stockholm då och nu, av Johan Lindberg

Bakgrunden till boken är mitt eget foto över Stockholm, från Ivar Lo-parken.

Vem kan motstå en bok med den titeln och det omslaget? Det är ju så spännande att se bilder från svunna tider. Och att kunna jämföra dem med bilder från nutid gör mig nästan alltid nostalgisk, trots att jag inte var med då, i slutet av 1800-, början av 1900-talet.

Jag tänker på att min farmor och farfar och deras släkt levde i Stockholm under den här perioden, och upplevde alla förändringar som skildras i boken. Precis som männen och kvinnorna på bilderna från 1940-talet klädde min farmor och farfar upp sig på söndagarna när de var lediga från arbetet, och gick på promenad. De hade det inte gott ställt, men det var självklart att håret skulle vara friserat, skorna putsade och rocken och kappan på. Och hatten, förstås. Det är ju så snyggt med hatt, varför har ingen hatt numera?

Och jag tänker på att min pappa som barn lekte i parkerna och i gränderna i Stockholm, och sålde majblommor till männen på ölcaféerna som fanns då. Ölcaféerna ansågs inte vara platser lämpliga för barn att vistas på, men pappa blev alltid väl bemött och fick ofta sälja många majblommor just där. Ibland berättar han om stadsdelar som var rena landet, utan minsta storstadskänsla. Och om biografer, caféer och dansställen som inte finns längre. Och hela byggnader som revs när staden växte.

Johan Lindberg, som författat den här boken, har valt ut trettio platser som får symbolisera den förvandling Stockholm genomgick då det moderna Sverige tog form. Utöver att boken innehåller många foton från både då och nu, och även jämförande bilder, har författaren intervjuat personer på alla de här platserna för att få veta hur det var förr.

En kvinna berättar hur det var att växa upp i Gamla stan (s. 73 f): ”Vi hade många klasskamrater som inte hade rinnande vatten. De hade ingen möjlighet att hålla sig rena”, berättar hon när författaren och hon besöker platsen tillsammans drygt sjuttio år senare. Många hade dass på vinden, eftersom det var så trångt att en del inte ens hade någon innergård. ”När dassbärarna skulle tömma dasset luktade det ohyggligt illa i hela trappuppgången.”

Alla som älskar Stockholm och är intresserade av hur det såg ut förr jämfört med i dag, och som är intresserade av att läsa personliga berättelser om hur det var att leva i Stockholm runt sekelskiftet och framåt, kommer att älska den här boken, precis som jag.

Mitt betyg: 5/5

Antal sidor: 222
Utgivningsdatum: 2017-10-03
Förlag: Historiska Media
ISBN: 9789175455631
Finns att beställa hos Bokus och Adlibris

De bästa trädgårdsböckerna

Så här går det ofta till när jag skall försöka fota till bloggen ;)  Ungefär som Aracuan som retas med Kalle Anka på julafton dyker de upp, våra gosiga katter. Gärna precis framför kameralinsen, men just den här gången var Zingo för trött som ni ser.

Ni kanske också har samlat på er trädgårdsböcker, böcker om odling och hur man blir självhushållande på grönsaker, rotfrukter och bär? Tipsa gärna i kommentarerna om vilka böcker ni tycker är bra, inspirerande eller kanske bara fina att bläddra i, man kan aldrig ha för många trädgårdsböcker!

De här tre böckerna är mina favoriter, särskilt Kål & Krasse: den nya köksträdgården, som innehåller massor av inspiration om att odla ätligt och vackert tillsammans. Alltså en potager. Alla bilder i boken på vackra köksträdgårdar fick mig att ta tag i rabatter och odlingar hos oss.

För mig som för första gången odlar i pallkragar är boken Odla i pallkrage perfekt. Den är väldigt grundläggande och tar upp allt från lämplig storlek på pallkragar, och vilket avstånd som är bra att ha mellan dem, till hur man blandar till en perfekt jord, gödsling, vattning med mera.

Rätt ur jorden: handbok i självhushållning är väldigt grundläggande och därför perfekt för en sådan som jag. I den kan man läsa om hur man bygger upp en god jord till hur man sår, sköter, skördar, bevarar och lagrar grödorna.

Vi är fortfarande bara i maj, och ändå börjar gräsmattan torka. Vi har avvaktat med att klippa gräset för att inte få en helt brun och torr gräsmatta, men nu börjar jag överväga att klippa ändå och ta fram vattenspridaren istället. Enligt väderappen skall det vara högsommarvärme ända in i juni och inte en enda regndag.

Ha en fin dag, och glöm inte att tipsa i kommentarerna om trädgårdsböcker som ni gillar!