Bokklubbar och realisation av böcker

Mias bokhörna håller i den bokrelaterade Helgfrågan, och den här veckan undrar hon om vi är med i någon bokklubb.

När jag för två år sedan bestämde mig för att läsa fler böcker gick jag med i två bokklubbar, men efter att jag börjat få recensionsexemplar från förlagen, som den här traven förra året, är jag fullt sysselsatt ändå. Dessutom är oftast inte bokklubbarnas val av månadsbok vad jag själv skulle välja.

Tidigare, särskilt innan internet och internetbokhandlarna, har jag varit med i flera olika bokklubbar, men vad hette de..? Bra Böcker, Bonniers Bokklubb, Månadsboken och när barnen var små: Go’boken, Kokboksklubben God Mat och säkert någon mer som jag inte minns just nu.

Mias bonusfråga: Hur är det med reaskyltar på böcker. Lockas ni eller kan ni motstå?

Den enda rea jag håller koll på och är intresserad av är faktiskt den stora bokrean i februari varje år. Jag gillar böcker, men jag gillar inte att gå omkring och leta planlöst bland böcker. Samma sak gäller allt annat som kan köpas, som kläder, inredning m.m. Jag har inte tålamod till det.

Internet är fantastiskt på det sättet och passar mig perfekt. Jag kan snabbt och enkelt titta runt hos förlagen och i bloggar och få tips och information om intressanta böcker. Ibland får jag böckerna som recensionsexemplar, ibland beställer jag från en internetbokhandel.

Jag går alltid in i bokhandlar om jag är där en sådan finns, som i Akademibokhandeln i Gränby Centrum i Uppsala. Men då är det dessvärre sällan reaböcker jag har med mig ut ur butiken, utan någon normalprisad bok och ett gäng block och pennor ;)

Fler som diskuterar Helgfrågan hittar du hos Mias Bokhörna, klicka gärna in och var med du också!

Grejen med verb + Grejen med substantiv och pronomen, av Sara Lövestam

Som ambassadör för Sigtuna litteraturfestival får jag möjlighet att läsa de medverkandes böcker, och Sara Lövestam är en av de som kommer till Sigtuna den 5 maj. Hon kommer att medverka vid tre programpunkter, bland annat vid ”Grammatik till frukostkaffet” på Stora Brännbo konferens och hotell i Sigtuna.

Jag har läst de här två pedagogiska och humoristiska små grammatikböckerna av Sara Lövestam. De är roliga, tro det eller ej. Jag skall ge exempel på hur författaren redogör för hjälpverb:

”Alla som har barn, har varit barn eller över huvud taget lever, känner till att skillnaden mellan jag städar och jag ska städa kan vara helt avgörande för städningens själva existens.”

Små är de också, inte mer än 14 x 19 cm, vilket gör att man förmodligen inte avskräcks av dem, som man kanske annars kan göra av grammatikböcker. Själv blev jag inte skrämd av grammatiken i skolan, jag tyckte att det var väldigt intressant och roligt. Däremot lärde jag mig inte alla språkliga regler och begrepp, utan gick mest på känsla. Det fungerade bra för mig, men gör det litet extra roligt att läsa de här böckerna nu i vuxen ålder.

Främst är böckerna förstås lärorika, på ett lättfattligt sätt. Vi får lära oss varför det heter en muffins – flera muffins, och att julsånger ofta innehåller gamla pluralformer av verb, som exempelvis ”vi komma från pepparkakeland”, ”stjärnorna på himmelen de blänka”, ”se då krypa alla tomtar upp ur vrårna”.

Om du inte vill missa ett enda avsnitt av programmet Språket i P1 och antingen fnissar glatt åt, eller blir upprörd över, hur vissa använder reflexiva pronomen i tredje person singularis, alltså om man skall använda de eller dem, då tror jag att de här böckerna är som klippta och skurna för dig!

I slutet av boken får vi lästips, till bland annat Svenska Akademiens grammatik uppdelat i fyra band. Lövestam ger exempel på hur det då kan låta:

”Det kausativa verbet anger att subjektsreferenten är orsak till eller föranstaltar en aktion som anges i en underordnad narrativ eller konsekutiv sats eller med ett nomen actionis eller qualitatis”.

Ni gör ju som ni vill, men för min del väljer jag att läsa Sara Lövestams grammatikböcker! Tredje delen i serien kommer i september, då handlar det om ordföljd.

Mitt betyg: 4/5

Antal sidor: ca 160 sidor/bok
Utgivningsdatum: Mars 2014, mars 2017
Förlag: Piratförlaget
Omslag: Jerry Lasota
Illustrationer: Sara Lövestam

Grejen med verb: grammatik som du aldrig har sett den förut
finns att beställa här och här
Grejen med substantiv och pronomen finns att beställa här och här

Årets litteraturfestival äger rum den 5 maj 2018, som vanligt i den mysiga småstaden Sigtuna, alldeles vid Mälaren. Vill du också få chansen att lyssna på spännande samtal, fika på mysiga och sjönära caféer, träffa ett helt gäng folkkära författare och köpa signerade böcker, då skall du beställa din biljett här.

Intervju med Emma Hamberg, författare till Rosengäddaserien

Emma Hamberg skriver romaner, och ger ut böcker om mat, hon är programledare och gör filmmanus, hon har varit chefredaktör för Veckorevyn och håller föredrag. Och alltsammans började med att hon vann en serietecknartävling i Dagens Nyheter när hon var fjorton år.

Under hösten kom den fjärde och sista delen i den omtyckta serien om de varmhjärtade och härligt okonventionella invånarna i Rosengädda, Hjärtslaget i Rosengädda, och jag har fått möjlighet att ställa några frågor om den och om Emma Hambergs författarskap.

.
1. Jag har förstått att det är väldigt många som tagit Rosengädda-serien till sina hjärtan. Aldrig tidigare har jag fått så många överlyckliga kommentarer från vänner och bekanta om en viss bok, som när de hört eller sett i sociala medier att jag läser Hjärtslaget i Rosengädda. Vad tror du att det beror på, att Rosengädda-serien blivit så omtyckt?

För det första – JAG BLIR SÅ ÖVERLYCKANS GLAD när jag hör att dina vänner gillar mina Rosengäddor och den världen. Kanske trivs de i Rosengädda för att jag byggt upp en dröm som jag själv skulle vilja leva i. Som är en fantasi, men faktiskt byggd på verkligheten. Det är en levande landsbygd, blandade åldrar, människor från alla klasser och delar av jordklotet, slott, kojor, lugn och ro men dramatik ändå och så är alla goda innerst innerst inne. Något jag håller hårt i överhuvudtaget. Jag tror de flesta vill göra gott, innerst inne. Sedan kan det gå väldigt fel på vägen. Men jag måste tro på att det finns en väg tillbaka till den där innersta varma punkten för oss alla. Och när jag tänker efter – jag har släppt loss den allra mest romantiska sidan av mig själv… Den var större än vad jag trodde hahaha!
.

2. Du har en väldigt personlig stil. Man berörs av och lever sig in i dina karaktärers liv och öden, det blir känslosamt men aldrig sentimentalt. Under en ofta humoristisk ton finns ett allvar. Hur mycket tänker du på hur du formulerar dig? Behöver du kämpa med att få till rätt känsla, eller kommer det naturligt?

Jag tror att jag har en känsla och ett sätt att skriva på. Jag kan inte skriva på något annat sätt, det är så det blir jag när sätter igång.

.
3. När du medverkade som kock i ett morgonprogram såg jag att du hade med dig en trattgrammofon, en sådan som är med i Rosengäddaböckerna. Och du själv ger intryck av att vara en livfull, stark och modig person, precis som Tessan i böckerna. Hur mycket i Rosengäddaserien är hämtat från dig och ditt eget liv?

Oj, oj… väldigt mycket… Alla karaktärerna i boken bygger på riktiga människor som dykt upp i mitt liv. Det var ett nytt sätt för mig att skapa som kändes väldigt roligt. Verkligheten är så gott som alltid mer romantiskt och större och hemskare och roligare och knäppare än vad vi kan hitta på. Jag tog vara på den känslan. De som känner mig väl hittar delar av mig och min värld precis överallt.

.

4. Du skrev den första boken i serien om Rosengädda, Rosengädda nästa!, för sex år sedan. Tycker du att du har för förändrats som författare sedan du skrev den?

Jag ville prova något nytt med Rosengädda. Dels skriva en serie, som var tänkt som tre, men blev fyra. Sedan att bygga historierna på riktiga karaktärer och platser. Samt det där med romantiken… Att jag ville prova det spåret, fast på mitt sätt. Så jag har nog tänjt på mina gränser kan man säga. Vågat blomma mig mer. Får se hur min nästa bok blir… Kanske inte lika blommig, men tok-romantisk verkar det luta åt. Jag har helt enkelt väckt den där romantiska ådran i mig som jag förut varit rädd för.

.

5. Slutet gott, allting gott, i och med Hjärtslaget i Rosengädda. Eller blir det ändå en fortsättning, så som alla som följt invånarna i Rosengädda hoppas på?

Man ska aldrig säga aldrig! Men som det känns nu är det klart. Jag älskar Rosengädda och de som bor där som varit en del av mitt liv i sju år. Men nu måste jag ut på nya äventyr.

.

6. Den 5 maj kommer du att medverka vid Sigtuna Litteraturfestival där det blir kafferep med dig och din förläggare. Vad kan vi se fram emot i författarsamtalet med dig?

Jag lovar att berätta om alla de verkliga människorna som jag byggt karaktärerna på… Sedan tänkte jag även bjuda på alla mina monumentala misslyckanden. De har alla lett mig på såna spännande vägar jag aldrig skulle hamnat på annars. En liten hyllning till de där feltrampen vi gör hela tiden. Sedan tänkte jag ta på mig den blommigaste klänningen jag hittar här hemma!

.

7. Du har gjort väldigt många olika saker i ditt yrkesliv. Har du någon dröm som fortfarande inte är uppfylld?

Många! Jag har som ett lager av drömmar som dräller runt i min skalle. Och snart börjar ju en ny fas för mig. Med stora barn som inte bor hemma längre och inte behöver mig på samma sätt. Oj, oj, det där är en spännande dörr att kliva både in och ut genom. Plötsligt kan jag flytta mig både hit och dit… Jag som aldrig bott utomlands har det kvar på min lista. Men det gäller att göra något riktigt kul där… Och det är en punkt jag håller på att peta på kan man säga.
.

Till sist vill jag tacka för att jag fick möjlighet att tillbringa några timmar i det ganska okonventionella och väldigt härligt frigjorda Rosengädda! Och tack för att du tagit dig tid att svara på mina frågor!

 

Årets litteraturfestival äger rum den 5 maj 2018, som vanligt i den mysiga småstaden Sigtuna, alldeles vid Mälaren. Vill du också få chansen att lyssna på spännande samtal, fika på mysiga och sjönära caféer, träffa ett helt gäng folkkära författare och köpa signerade böcker, då skall du beställa din biljett här.

Hjärtslaget i Rosengädda finns bland annat hos Bokus och Adlibris
Jag har skrivit om den här