Recension: Andras vänner, av Liane Moriarty

10 mars, 2017

andras-vanner-liane-moriarty

Precis som i Liane Moriartys föregående bok, Stora små lögner, får vi direkt veta att något har hänt som fått allvarliga konsekvenser för bokens huvudkaraktärer. Något hände på den grillfest där Vid och Tiffany stod som värdar och Erika och Oliver med vännerna Clementine och Sam med deras två små flickor var inbjudna. Berättelsen pendlar mellan nutid och dagen för grillfesten och sakta, sakta närmar vi oss svaret på gåtan.

Överdrivet sakta, enligt mitt tycke. Visserligen skapar Liane Moriarty karaktärer som det är intressant att få veta mer om. Vilka de ser ut att vara i betraktares ögon och vad som är deras dolda agendor, vad de egentligen tänker och tycker, innerst inne. Det är ganska vanliga medelklasspar som tänker ganska vanliga tankar om sitt förhållande, barn, arbete och vänner. Som läsare känner man igen sig själv och sina egna vänner i bokens karaktärer. Men det räcker inte för att hålla intresset vid liv under 460 sidor.

Vad som hände den där dagen för grillfesten avslöjas inte förrän i slutet av boken, och när det avslöjas upplever jag det som ett antiklimax. Inte för att händelsen inte är allvarlig och ingripande i allas liv, utan för att författaren berättartekniskt har försökt att bygga upp någon slags spänning genom hela boken, som har fått mig att tro att jag läser en psykologisk spänningsroman. Varje kapitel avslutas med en cliffhanger eller en fras i dramatisk stil som skall skapa en vilja att läsa vidare. I själva verket handlar boken om relationer. Familjerelationer, parrelationer och vänskapsrelationer. Jag känner aldrig den där spänningen som författaren vill få mig att känna. Som relationsroman är den däremot bra, och i en kortare version utan det konstgjorda spänningsmomentet hade den fungerat betydligt bättre. Boken fungerar som trevlig lördagsunderhållning när snön yr utanför fönstret och man vill ha lättsam och snabbläst avkoppling.

Mitt betyg: 2/5

Antal sidor: 461
Utgivningsdatum: 2017-02-24