Februari – träning, läsning och god mat

februari månad

Oxveckorna är över, och så är även februari. Vi fick en försmak av våren vid flera tillfällen, och hos oss började vintergäck dyka upp som gula solar i gräsmattan.

  • Mitt mål för året var att ta tag i det skönlitterära läsandet igen. Det har jag gjort. 12 böcker är lästa/påbörjade hittills i år. Den absolut bästa har varit ”Franska barn kastar inte mat”. Den skall jag recensera här i bloggen, och det kommer att bli personligt om barnuppfostran.
  • Jag provade Bakboxen och bakade en väldigt kaloristinn och god Chocolate Chip Cookie Cake med salt kolagömma. Rekommenderas. Receptet finns i bloggen.
  • Efter en lång höst och vinter, med en känsla av en förkylning som aldrig riktigt ville ge med sig, bestämde jag mig för att göra en hälsokontroll. Alla värden var perfekta, men jag hade plötsligt högt blodtryck. Konstigt, jag som alltid brukar ha lågt blodtryck. Det ledde till att jag drog på mig gymkläderna igen och tränade fem dagar i veckan under tre veckor fram till sportlovet. Blodtrycket gick ned till normal nivå igen.
  • Min bror, svägerska och två brorsbarn fyllde jämnt, så det blev några avbrott i det nyttigare livet av smörgåstårtor och vanliga tårtor.
  • Ännu ett ålderstecken visade sig hos mig. Plötsligt, som från en dag till en annan, kunde jag knappt läsa den lilla texten på vitaminburken. Läsglasögon, men enbart vid läsning på riktigt nära håll. Som på vitaminburkar. Jag behövde bara +1 i styrka, men vilken skillnad det blir med läsglasögon! Plötslig blir ju bokstäverna så svarta och feta.
  • Isabella spelade tvärflöjt på musikskolans konsert på Café Chocolate, och började även spela i tvärflöjtsensembeln.
  • Första dagen på sportlovet var den sista dagen i månaden. Då åkte vi fyrhjuling med pappa, min bror med familj och några vänner till skogen och grillade korv och satt med ansiktena mot en strålande sol vid min brors sjöstuga. Otroligt avkopplande.

I helgen skall Shelly ställas ut igen, det blir roligt att se hur det går. Nästa vecka skall Jackie börja med de nationella proven för åk 3, som pågår ända fram till slutet av maj. En scrappträff är inplanerad. Månaden avslutas med skollov igen, då är det nämligen påsk :) Och så hoppas jag kunna fortsätta på den inslagna vägen med träning, läsning och bra mat. Och så var det min egen bok. Nu är du mer än välkommen, våren!

 

 

 

Bokbloggsjerka v.9 – har bokrean spelat ut sin roll

I bokbloggsjerkan den här veckan vill KajsaLisa veta vad vi tycker och tänker om bokrean: Har den spelat ut sin roll, eller ännu värre har bokhandeln spelat ut sin roll, med internethandel och läsplattor? Berätta gärna också om reafynd ni gjort.

Jag kände mig ganska säker på att bokrean faktiskt, åtminstone för mig, spelat ut sin roll. Jag hade uppfattningen att de böcker jag köper på rea är böcker som, 1) jag antagligen inte hade köpt om de inte var väldigt billiga, och 2) jag antagligen inte kommer att läsa.
.

bokrea 2011

Men titta här..! Den här traven köpte jag tydligen på bokrean år 2011 (här är blogginlägget). Det är ju bara bra böcker (bortsett från Denise Rudberg, som jag inte gillade).
.

bokrea

Men den förra traven är från bokrean 2011. Den här är från i år (här är blogginlägget). Och i den här traven är det färre än hälften som faktiskt är böcker som ingick i rean. Och reaböckerna är just sådana som 1) jag antagligen inte hade köpt om de inte var väldigt billiga, och 2) jag antagligen inte kommer att läsa, utan mer bläddra igenom och läsa här och var. Jag tyckte inte att det var så många böcker på rean i år som lockade.
.

bokhandel

Eftersom vi bor på landet, med minst tre mil till närmaste stad där det finns bokhandlar, beställer jag de flesta böckerna via webben. Men det vore synd om bokhandlarna inte skulle klara sig. Det är en särskild känsla att strosa omkring bland alla nya böcker, titta på omslagen och läsa på baksidorna. I bokhandlar finns ju dessutom anteckningsböcker, pennor och annat smått och gott som både jag och våra barn gillar. Att ladda ned och läsa böcker på läsplatta tror jag aldrig kommer att passa mig. Jag gillar att hålla i hantverket (boken) och att känna papperet när jag bläddrar, och att kunna stryka under ord och meningar som jag fastnar för.

Bilden är från i somras, när vi var i Stockholm och tjejerna var helt lyriska över alla butiker som sålde böcker. Att shoppa kläder blev snabbt helt ointressant. Vi gick från Åhléns till Akademibokhandeln och vidare till NKs bokhandel. Det var bara böckerna (och pennorna) som lockade. Roligt att barnen gillar böcker lika mycket som vi vuxna.

jerka11

Här finns många fler som bloggat på samma tema, klicka in och hoppa runt bland spännande bokbloggar!