Ljuvlig bokpost! Tre sagor av Beatrix Potter

beatrix-potter

Titta vad jag fick i brevlådan i dag! Så vackra små böcker med sagor av Beatrix Potter ♥ Jag skall recensera dem den 10 mars, men jag kan redan nu lova att de skulle vara perfekta påskpresenter i påskäggen till både små barn och till vuxna som precis som jag uppskattar Beatrix Potters vackra illustrationer och fina sagor.

Recension: Vegetarianen, av Han Kang

vegetarianen

Mitt betyg: 4/5

Antal sidor: 214
Utgivningsdatum: 2017-01-07
Förlag: Natur & Kultur
Översättare: Eva Johansson
Formgivning: Klara Gunnarsson
ISBN: 9789127149090
Finns att beställa hos bland andra Bokus och Adlibris

 

Innehållet i korthet, hämtat från förlagets hemsida

Vegetarianen belönades 2016 med det internationella Man Booker-priset och blev Han Kangs genombrott utanför hemlandet Sydkorea. Det är en lyrisk berättelse i tre akter, som rör sig mellan realism, surrealism och allegori. Yeong-hye är en tystlåten kvinna i ett traditionellt äktenskap i Sydkorea. Hon har aldrig gjort uppror, men så börjar hon drömma om blod och brutalitet, om kroppar och kött. En dag bestämmer hon sig: hon måste bli vegetarian. Människorna i hennes liv, hennes make, svåger och syster, vägrar att acceptera beslutet, och hennes envishet sätter igång en spiral av tvång och våld. Kampen står inte bara kring hennes kropp och vad hon väljer att äta, utan handlar om hennes sexuella och intellektuella frihet. Vad händer med den som ständigt måste föra en kamp mot tillvaron? Vilka medel står till buds och när når en människa bristningsgränsen? Våldet som Yeong-hyes protest släpper lös tar sig in i henne själv, börjar arbeta emot henne. På andra sidan metamorfosen råder inte längre rationaliteten. Vegetarianen är en andlöst vacker och mörk berättelse om begär och förvandling, makt och motstånd.

 

Så tyckte jag om boken

Jag har vikt hörn i boken, strukit under meningar och försökt hitta ledtrådar till vad boken handlar om, egentligen. Det är en mörk berättelse, inte därför att livet som de olika personerna lever är så eländigt i sig, utan därför att de själva har så mycket mörker inom sig att de inte förmår glädja sig. Yeong-hye, vilken historien kretsar kring, ger sken av att vara en oansenlig, ordinär kvinna. Så här beskrivs hon av sin man i inledningen av boken:

Hon var en fåordig kvinna. Hon krävde sällan något av mig, och hur sent jag än kom hem bråkade hon aldrig. Även om vi råkade ha ledigt samma dag kom hon aldrig på tanken att vi skulle gå ut någonstans tillsammans. Medan jag slöade i soffan hela eftermiddagen med fjärrkontrollen i handen stängde hon i sig på sitt rum. För det mesta ägnade hon sig åt att läsa, vilket var praktiskt taget hennes enda hobby. Av någon outgrundlig anledning var böcker något hon verkligen kunde försjunka i – böcker som såg så tråkiga ut att jag inte ens förmådde kasta en blick innanför pärmarna. Det var bara när det var dags att äta som hon öppnade dörren och tassade ut för att laga mat. Visst, med den sortens fru och den sortens livsstil kunde min tillvaro knappast beskrivas som särskilt stimulerande.

Under den ordinära ytan lurar dock en helt annan person: Outhärdlig avsky, så länge undertryckt. Avsky som jag alltid försökt maskera med tillgivenhet. Men nu faller masken av.

Kanske är det den kuvade tillvaron, först som dotter till en misshandlande far och familjeöverhuvud, sedan som hustru till en psykiskt misshandlande man som varken älskar eller respekterar henne, som till slut får Yeong-hyes tillvaro att rämna. Till att börja med tar hon kommando över sitt eget liv, vägrar fortsätta att anpassa sig, men efterhand är det som om behovet av kontroll inte går att stoppa. Det får konsekvenser för hennes hälsa och hon blir allvarligt sjuk. Det får även konsekvenser för hennes närmaste familj; för hennes man och föräldrar, syster och svåger, som alla förhåller sig på olika sätt till Yeong-hyes förvandling.

Det kanske är så, att författaren helt enkelt bara skrivit ned tankar och drömmar som hon drömt, utan att egentligen ha ett konkret budskap, utom möjligen att sätta igång funderingar hos sina läsare. Det har hon i så fall lyckats med. Eller så vill författaren förmedla ett djupare budskap, om makt och underordning, om att anpassa sig efter sociala konventioner och om konsekvenser av att ställa sig utanför den sociala grupp man tillhör. Ibland är det inte svaren som gör en bok intressant, utan frågorna den väcker. Så är det med Vegetarianen.

 

Recension: Hjärtvänlig mat. Livsstilsboken som skyddar ditt hjärta

februari-hjartvanlig-mat

 

Mitt betyg: 4/5

Antal sidor: 153
Utgivningsdatum: 2016-08-25
Förlag: Norstedts
Formgivning: Bianca Brandon-Cox
ISBN: 9789113072227
Finns att beställa hos bland andra Bokus och Adlibris

 

Innehållet i korthet, hämtat från förlagets hemsida

I dag vet vi förhållandevis mycket om hur hjärtat fungerar och vad vi kan göra för att förbättra vår hälsa. Ändå drabbas många människor av hjärt- och kärlsjukdom i någon form och det är fortfarande den vanligaste dödsorsaken i vår del av världen. Men det finns mycket vi själva kan göra för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar. Genom att bland annat minska på stressen, motionera och äta rätt kan vi påverka vår hälsa i positiv riktning. Författarna Annika Tidehorn och Gun-Marie Nachtnebel har sammanställt de bästa råden för bättre hjärthälsa. De har intervjuat forskare och experter för att få svar på frågor som: Vad är egentligen bra och dålig mat? Hur mycket ska vi motionera och hur påverkas våra hjärtan av stress och dålig sömn?

 

Så tyckte jag om boken

När min bror fick en kraftig hjärtinfarkt för två år sedan, och var en hårsmån från att mista livet, väckte det många frågor kring just hjärthälsa. I den här boken ger författarna med hjälp av experter svar på precis det jag har funderat på. Det är populärvetenskapligt, vilket innebär att komplicerade fakta är förenklade och lätta att ta till sig och förstå.

Mina egna frågor gällde hur någon som bara är 50 år och normalviktig kan få en så kraftig hjärtinfarkt. Jag har också funderat över varför blodproppen som orsakar infarkten sätter sig just i hjärtat och inte någon annanstans? Och även om man rensar kärlen kring hjärtat efter en infarkt, kan det inte ha bildats plack i ådrorna även på andra ställen, så att man kan få en infarkt igen?  Hur skall man leva för att hjärtat skall må så bra som möjligt?

Boken består av en faktadel och en receptdel. I faktadelen har jag kunnat fördjupa mig i bland annat hur en infarkt uppkommer och varför, vilka skillnaderna är mellan kvinnors och mäns infarkter och vad skillnaderna beror på. Jag har även läst om så kallat brustet hjärta, som faktiskt är en verklig hjärtsjukdom. Jag har läst om konsekvenser av stress och brist på sömn. I boken ges också svar på hur man kan kontrollera om man är i riskzonen för bukfetma. Ett avsnitt ägnas åt näringslära, där författarna tar upp några av de näringsämnen som har särskild betydelse för hjärthälsan. Exempelvis att kalium påverkar blodtrycket och att kalium finns i bland annat banan. Flera avsnitt avslutas med olika tips, till exempel hur man kan förbättra nattsömnen, få bättre matvanor och införa lättare motionsvanor.

Jag kommer att laga flera av bokens recept, som ser både goda och nyttiga ut. I dag har jag till exempel handlat ingredienser till ”Svensk grönsakssoppa” och till ”Ingefärskyckling med granatäppelkärnor och jordnötsdressing”. Recept och bilder kommer här i bloggen. Men eftersom jag redan har så många kokböcker med mat som är bra för just hjärthälsan, var det de första 60 sidorna i boken som var den allra största behållningen för mig personligen. Där beskrivs hur hjärtat fungerar, vanliga hjärtsjukdomar och sjukdomar, och andra faktorer som påverkar hjärtat. Jag fick svar på de funderingar jag haft kring hjärtinfarkter och vad man kan göra för att minska risken för att drabbas.

Eftersom var och varannan drabbas av olika hjärtproblem i vår del av världen, om inte själva så anhöriga till oss, tycker jag att det här är en bra bok att läsa själv och/eller ge bort till någon vi bryr oss om.