Bländad, av Petra Holst

 

Handlingen i korthet, från förlagets hemsida

Bländad är en klaustrofobisk och oavlåtligt spännande relationsroman om ondskan som finns mitt ibland oss, om kärlek och svek, och om faran i att låta sig bländas av dem som bara ger sken av att vilja gott.

Liv bor med sin man Martin och sina 14-åriga tvillingdöttrar i en skånsk villaidyll. De kämpiga småbarnsåren är över och hon trivs med sitt arbete som lärare. Hon mår bra nu. Så får hon en ny granne i huset mittemot. Det visar sig vara Malena, Livs ungdomsvän. Det har gått många år sedan de sågs, många år sedan Julian. Liv har lagt det bakom sig, hon är starkare nu, vuxnare. Men trots att Liv försöker hålla avståndet förvandlas hon på nytt till en fluga som sprattlar i Malenas nät. Snart har den trygga vardagen fallit i bitar och det finns ingenstans dit Liv kan fly. Grannarna i kvarteret börjar undvika henne, i arbetet på skolan är hon på väg att tappa fotfästet och hon vet inte ens om hon kan lita på sin egen man. Det förflutna hinner ikapp henne, och medan Liv kämpar för att rädda sig själv och sin familj blir minnena från det fruktansvärda som hände under sista året på gymnasiet allt tydligare.
.

Så tyckte jag om boken

Jag har varit nyfiken på att läsa Bländad länge nu, men hela tiden har recensionsexemplar från olika förlag kommit före i läsprioriteringen. När vi nu i sommar skulle vara på resa under två veckor, tog jag med mig två väl valda böcker, bland annat Bländad.

Bländad är lättläst och språket vardagligt, vilket passar väldigt bra för den historia som berättas om Liv, som är en vanlig kvinna som lever ett vanligt liv. Så dyker Malena upp, trevlig och korrekt utåt men farligt beräknande under ytan. Livs lyckliga och stabila tillvaro börjar plötsligt skaka utan att hon vet hur hon skall kunna stoppa det. Man känner samma vanmakt som Liv upplever. Spänningen byggs upp mer och mer, och jag blev mer och mer nyfiken på hur författaren skulle knyta ihop trådarna och skapa ett trovärdigt och tillfredsställande slut. Vad gör man om det dyker upp en Malena i sitt eget liv, hur hanterar man det? Det var frågor jag hoppades få svar på.

Tyvärr tycker jag att författaren valde en litet för enkel väg ut ur historien. Jag hade önskat ett slut med litet mer finess, ett slut som var mer oväntat men som ändå var trovärdigt. Mot slutet av boken diskuterade jag den med mina vänner och familj, och vi pratade om hur man som författare kan tänkas lösa en situation som den som Liv drabbats av. Jag kommenterade att jag hoppades att det inte skulle bli på ett visst sätt. Litet trist att det blev just så.

 

Mitt betyg: 3/5
.

Antal sidor: 367
Utgivningsdatum: 2016-05-18
Förlag: Forum
Formgivning: Sundberg, Maria
ISBN: 9789137146768
Finns att beställa hos bland andra Bokus och Adlibris

 

Mästerlig uppväxtskildring präglad av hopp och hopplöshet

I fortsättningen skall jag vara mer restriktiv och noggrann med vilka böcker jag läser. Den tanken slog mig när jag läste första delen av Det växte ett träd i Brooklyn. I fortsättningen vill jag bara läsa böcker som den här, som berör mig och som får mig att känna något. Men det är antagligen orättvist att jämföra böcker som Det växte ett träd i Brooklyn med böcker i allmänhet.

Den som någon gång provat att själv skriva en roman, vet hur svårt det är att få allt på plats. En välskriven intrig räcker inte långt om inte person- och miljöbeskrivningarna är trovärdiga. För att inte tala om prosan i sig. Det är en beundransvärd konst att lyckas förmedla en historia, ett budskap, en känsla, så att den som läser kan leva sig in i det som sker, blir berörd och när boken är utläst har förändrats litet grand. Kanske blivit litet klokare, eller litet lyckligare. Eller bara omtumlad, innan det blir någon ordning på de känslor och tankar som boken väckt. Allt det där uppfylls med råge i den här underbara boken.

Handlingen utspelar sig i Brooklyn under 1900-talets början. Här är ett myller av människor. Många har flyttat till Amerika för att skapa sig ett bättre liv. Kvinnor har ännu inte fått rösträtt, men det skall de snart få. Skolan har reformerats så att även de fattigas barn har rätt till skolgång. Fortfarande får arbetarna slita för att lyckas få ihop mat för dagen och många lever på gränsen till svält. Hos slaktaren kan man komma över ett märgben billigare precis innan han skall stänga, och rotfrukter på väg att bli skämda duger till en soppa. Klasskillnaderna är fortfarande stora. Francies mor har insett att vägen ut ur fattigdom mot ett bättre liv är genom bildning. Därför läser hon för sina barn varje kväll, en sida ur Shakespeare och en ur Bibeln.

I den här första delen får vi följa Francies på väg mot tonåren. Det är en fullkomligt trollbindande uppväxtskildring, där vi får ta del av livet i Brooklyn genom Francies iakttagelser och upplevelser. Skildringen påminner om Per Anders Fogelströms Stad-serie, där vissa delar utspelar sig under samma tid men i Stockholm. Det är ett hårt liv på många sätt, men historien skildras rakt och realistiskt, så som det antagligen var. I hårda tider tvingas man att bita ihop och kämpa vidare. Alternativet är att gå under.

Uppgivenhet, sorg och sjukdomar blandas med hopp och framtidstro. Det tar inte lång tid innan Francies mor inser att hon bildat familj med en man som super bort en stor del av det han tjänar, och att hon själv får ta huvudansvaret för familjen. Men det här är som sagt ingen gråtmild historia, och trots elände lyckas de flesta ändå finna glädje i vardagen. För Francie är det särskilt böckerna som hon lånar på biblioteket som är den stora glädjen. På brandstegen utanför fönstret får hon sitta ifred och läsa i skydd av det stora trädet som döljer henne för förbipasserande.

Det är så inkännande och mänskligt skildrat. Personerna i boken är så trovärdigt beskrivna att det känns som jag känner dem. Jag vill läsa vidare för att få veta hur det går för dem, för Francie och hennes bror och föräldrar. Och för Francies moster Sissy, en minnesvärd person som inte lever upp till samhällets förväntningar, men som det är så lätt att tycka om. Mot slutet av boken ger Francies lärare henne rådet att tala om sanningen och skriva historien. Jag gissar att det rådet kommer att få betydelse för Francies fortsatta liv i Brooklyn, i nästa del som kommer i slutet av augusti. En av höstens mest efterlängtade romaner.

Mitt betyg: 5/5

.
Antal sidor: 295
Utgivningsdatum: 2017-04-07
Serie: Det växte ett träd i Brooklyn (del 1)
Förlag: Bookmark
Originaltitel: A Tree Grows In Brooklyn
Översättare: Eva Alexanderson, Ulrika Gustafsson
Formgivning: Emma Graves
ISBN: 9789188345738
Finns att beställa hos bland andra Bokus och Adlibris

 

 

 

Lästa böcker i juni och månadens bästa

Hos Mias bokhörna tipsar vi om vilka böcker vi tyckt mest om varje månad. I juni var min favorit: Glöm mig, av Alex Schulman. En författare som jag inte läst något av tidigare, men som jag insåg väckte upprörda känslor hos många.

Jag har fortfarande ingen uppfattning om Alex Schulman som person, men att han kan skriva är det inget snack om. Glöm mig är en personlig, men samtidigt en väldigt allmängiltigt viktig bok. Jag förmodar att den är unik i sitt slag i det att den skildrar medberoende då en man är den som är utsatt och offer i relationen. Jag tror att många som levt och/eller lever i dysfunktionella förhållanden kan känna ett stöd i Schulmans bok, i vetskapen att de inte är ensamma om liknande upplevelser.

Fyra böcker lästa, jämfört med tolv eller fler som jag planerat, så kan det gå. Det är svårt att få till lästid när sommaren kommer, umgänget med andra trappas upp och man är mer utomhus, åtminstone jag. Att jag bestämde mig för att lägga undan mobiltelefonen, och verkligen ta tillvara på alla stunder när jag väntar på barnen på deras aktiviteter, var tydligen ett bra beslut. Under terminerna läser jag tre gånger så många böcker. Där ser man hur mycket tid man faktiskt har till vettiga saker, om man tar tillvara på all tid som vi tror är dötid.

Klicka på titlarna här nedanför så länkas ni till mina recensioner.

Mina samlade omdömen för den här månaden

★★★★★
Alex Schulman, Glöm mig
Pierre Lemaitre, Alex

★★★★
Emily Fridlund, Vargarnas historia

★★★
Sofie Sarenbrant, Bakom din rygg


Vilken bok blev din favorit den här månaden?

Är det någon särskild bok som du ser extra mycket fram emot att läsa under juli? Själv skall jag läsa några böcker med franskt tema, för att bygga upp stämningen inför vår Frankrikeresa. Och så vill jag läsa Jenny Colgans nya bok; Den lilla bokhandeln runt hörnet. Alla böcker utöver dem ser jag som en bonus, eftersom jag gissar att det blir väldigt litet läst i juli också.