Det växte ett träd i Brooklyn (del 2), av Betty Smith

.
Handlingen i korthet, från förlagets hemsida

Andra delen om Francies liv börjar när hon fyller tretton. Samma år dör hennes pappa, och mamman är havande med ett nytt syskon. Trots att skolan betyder allt för Francie har hon inget annat val än att börja arbeta. Ändå vägrar Francie att släppa drömmen om att bli författare. Med okuvlig nyfikenhet och mod arbetar hon sig från det smutsiga fabriksgolvet till en tidningsredaktion på Manhattan. Sedan drabbas hon av kärleken – det största hindret av alla för fortsatta studier.
.
Mina intryck och utvärdering

Förlaget har valt att dela upp Det växte ett träd i Brooklyn i två delar. I den första delen kunde vi följa Francies väg mot tonåren. Det var en fullkomligt trollbindande uppväxtskildring, där vi fick ta del av livet i Brooklyn genom Francies iakttagelser och upplevelser.

Att börja läsa den andra delen var som att utan avbrott kliva rakt in i berättelsen igen. Jag sjönk omedelbart in i samma sinnesstämning som när jag läste den första delen. Allt är på plats. De detaljerade person- och miljöbeskrivningarna, den osentimentala, raka och realistiska tonen. Prosan, å vad jag njuter av den! Jag tycker så mycket om det här långsamma berättandet. Jag förflyttas effektivt sjuttio år tillbaka i tiden, till en helt annan plats.

Vi får fortsätta att följa Francie och hennes familj och släktingar, och en hel del andra personer som alla är intressanta på sina egna vis. Jag skrattar för mig själv åt många av vardagshändelserna i boken. Som den om Francies moster som tar över sin mans arbete som mjölkutkörare då han är sjuk, och hästen Drummer som efter den mjukare behandlingen vägrar att utföra sina sysslor med någon annan än henne på kuskbocken. Den varma tonen genomsyrar hela Brooklyn-berättelsen från början till slut.

Det är omväxlande hjärtevärmande och hjärtskärande, och jag ler inombords minst lika många gånger som jag blir bedrövad. Livet är ingen dans på rosor, det är hårt och slitsamt och sällan rättvist. När livet inte kan tyckas bli svårare, då händer det vi alla redan anat och livet blir om möjligt än svårare. Men precis som det stora träd som vuxit upp ur trottoaren utanför Francies fönster, består Francies släkt av starka kvinnor som inte låter sig kuvas eller besegras. Med sin jordnära och sakliga inställning till livet, fattar Francies mor beslut som är till hela familjens bästa, men som kommer att påverka Francies möjligheter till vidare skolgång på ett negativt sätt.

Om du också har skyhöga förväntningar efter att ha läst den första delen, var inte orolig. Du kan lugnt luta dig tillbaka och låta dig svepas med i historien med ett nöjt leende på läpparna.


Mitt betyg: 5/5

.
Antal sidor: 350
Utgivningsdatum: 2017-08-10
Serie: Det växte ett träd i Brooklyn (del 2)
Förlag: Bookmark
Originaltitel: A Tree Grows In Brooklyn
Översättare: Eva Alexanderson
Nyöversättning: Ulrika Gustafsson
Formgivning: Emma Graves
ISBN: 9789188345875
Finns att beställa hos bland andra Bokus och Adlibris

Mina favoriter till Man Booker Prize 2017

När vi var i Frankrike presenterades den så kallade långa listan med tretton böcker, som nominerats i ett första skede till det prestigefulla Man Booker Prize.

Jag trodde inte att jag skulle känna igen en enda av de nominerade böckerna, men jag har faktiskt redan läst Vargarnas historia. En bok som väcker funderingar fortfarande en månad efter att jag läste boken. Jag tyckte mycket om den.

Under hösten kommer jag att läsa Den yttersta lyckans ministerium av Arundhati Roy. Tänk att hon är tillbaka med en ny roman, tjugo år efter den fantastiska boken De små tingens gud. Det skall bli väldigt spännande att se om jag blir lika överväldigad nu som jag blev då. Jag skall också läsa Den underjordiska järnvägen och Swing time inom kort. Boken 4 3 2 1 låter också som en bok jag tror jag skulle tycka om, liksom Reservoir 13.

 

De tretton nominerade

4 3 2 1 by Paul Auster
Days Without End by Sebastian Barry
History of Wolves by Emily Fridlund
Exit West by Mohsin Hamid
Solar Bones by Mike McCormack
Reservoir 13 by Jon McGregor
Elmet by Fiona Mozley
The Ministry Of Utmost Happiness by Arundhati Roy
Lincoln in the Bardo by George Saunders (US)
Home Fire by Kamila Shamsie
Autumn by Ali Smith
Swing Time by Zadie Smith
The Underground Railroad by Colson Whitehead

 

Den 13 september kommer den kortare listan, då bara sex böcker finns kvar bland de nominerade. Den 17 oktober avslöjas slutligen vinnaren.

Har ni läst någon eller några av de tretton böckerna? Är det någon som lockar extra mycket?

 

Lästa böcker i juli och månadens bästa

Hos Mias bokhörna tipsar vi om vilka böcker vi tyckt mest om varje månad. I juli läste jag inte många böcker, men de jag läste var väldigt, väldigt bra. Jag kan nästan inte välja vem som var bäst av de tre böcker som fick full pott av mig. Alla tre rekommenderar jag å det varmaste. De är helt olika i stil och genre, men har det där extra som man antagligen inte kan lära sig, utan har i sig från början – nämligen talang och fingertoppskänsla.

Det som blir avgörande för vilken bok jag väljer som månadens bästa, är att jag inte ville att den skulle ta slut. Jag ville läsa mer och mer om både huvudpersonen och de personer som omger henne. Helst skulle det få bli en lång släktkrönika, både framåt och bakåt i historien. Nu är inte det möjligt, eftersom författaren inte finns i livet längre. Boken jag syftar på är Det växte ett träd i Brooklyn, del 1.

Fem böcker lästa i juli, i alla fall en mer än förra månaden. Sommarmånaderna är faktiskt ganska hektiska, om man tänker efter. Visserligen hektiska på grund av väldigt trevliga saker, som att man gör fler utflykter och kanske reser utomlands, umgås mer med andra, klipper gräs och rensar rabatter, solar och badar och fixar och donar rent allmänt. Jag börjar förstå varför jag ser fram emot hösten redan i slutet av juli ;)

Klicka på titlarna här nedanför så länkas ni till mina recensioner.

Mina samlade omdömen för den här månaden

★★★★★
M R Carey, Flickan med gåvorna
Betty Smith, Det växte ett träd i Brooklyn (del 1)
Lina Bengtsdotter, Annabelle

★★★★
Anna Roos, Spel

★★★
Petra Holst, Bländad


Vilken bok blev din favorit den här månaden?