Recension: Finna sig, av Agnes Lidbeck

februari-finna-sig

 

Innehållet i korthet, hämtat från bokens baksida

Anna vill vara sedd. Hon vill vara central i någons liv. Hon lever med Jens, som mor till hans barn. Ska det vara allt hon är nu? Mamma? Hon träffar Ivan på en fest. Kanske han kan se henne som kvinna? Kan han inte se något mer? Anna smeker barnets, älskarens och den döendes kinder, i tur och ordning. Hon säger de ord som ska sägas. Rösten är lugn. Om det funnits ett skrik i henne har det fastnat  i halsen. Anna ler.

 

Så tyckte jag om boken

Författaren har tidigare skrivit poesi, och att hon behärskar språket är alldeles uppenbart. Det är rytmiskt och precist. Berättelsen i sig gör mig nedstämd med sitt melankoliska tonläge och en huvudperson som helt verkar sakna självkänsla. Det är både sorgligt och hemskt att huvudpersonen gör vad hon tror förväntas av henne, inte vad hon egentligen känner och vill. Om hon vet vad hon vill, mer än att vara den som allt ljus faller på.

Jag kan inte låta bli att jämföra Finna sig med boken Lyckan, kärleken och meningen med livet. I den amerikanska versionen om en frihetslängtande kvinna, struntar hon blankt i konventioner och förväntningar och ger sig iväg på en resa, för att komma underfund med meningen med livet. Det gör inte Anna, huvudpersonen i Finna sig. Jag vet inte exakt vad problemet är hos Anna. Hon ser till att ha ett perfekt inrett och städat hem, hon klär sig kvinnligt men inte pråligt, hon lagar hälsosam mat för att hålla sig smal och hon ler när hon förväntas le.

Berättelsen har en rejäl dos av svärta. Särskilt mörka upplever jag skildringarna av Annas relation till barnen. Det som jag själv upplever som enormt starka band till våra barn och som ett genuint intresse för dem som personer, verkar inte alls finnas hos Anna för hennes barn. Jag har svårt att förstå hur man kan förhålla sig så sval till barnen, och inte bli helt uppfylld av rollen som mamma. Men för Anna centrerar allt kring henne själv, hon har fullt upp med att fundera över hur hon skall uppfattas av andra.

När Anna tar en paus – när hon smällt ihop kokboken och torkat spishällen, när avsmakningsskeden står lutad mot grytkanten och hon torkat händerna på den styvt manglade handduken, lutar hon sig över Hedda och gör minerna som ska göras. Heddas blick räcker inte som svar. Anna tänker istället att någon av grannarna ser henne, någon av de långa männen som gör samma saker som Jens gör i trädgården men ändå verkar främmande. Hon tar med sig Hedda till kontoret, hon låter människorna där se barnet sova i vagnen. Hur smal hennes midja är igen, låter hon skymta, genom lösa kläder. Hon beställer fotografier som ramas in, fotografier av familjen mot en vit bakgrund.

Anna är frustrerad och känner sig inlåst i både rollen som fru och som mamma. I ett försök att bli bekräftad av någon annan än sin man och sina barn, inleder hon en otrohetsaffär med en annan man. Rollen som älskarinna passar henne bra. Till skillnad från mammarollen, som pågår utan uppehåll dygnet runt, år ut och år in, kan hon spela rollen som den perfekta älskarinnan under den begränsade tid som det sker. Hon ser till att ljuset faller på henne på det sätt så att hon kommer bäst till sin rätt. Hon är sval när hon förväntas vara sval och eldig när hon vet att han vill att hon är det. Hon säger saker som hon vet imponerar på honom.

Relationen till Ivan, den faktiska fysiska otrohet de åstadkommer, är underkastad logistiska hänsyn. Den kan inte tillåtas de longörer som karaktäriserar äktenskapet. Eftersom den pågår i väl avgränsade stunder, kan Anna vara gränslös. Hon kan ge sin hän i säker förvissning om att hängivelsen inte kommer att behöva vidmakthållas. (…) … eftersom hon vet att hon snart kommer att få sluta ögonen i ensamhet och låta ansiktsmusklerna vila kan hon vara mer trovärdig än hon någonsin kunde vara i rollen som mamma.

Till skillnad från huvudpersonen i Lyckan, kärleken och meningen med livet, verkar Anna helt sakna självinsikt. Hon fortsätter att göra det som förväntas av henne och reflekterar inte över vad hon själv vill, innerst inne. Vad hon faktiskt känner. Om hon alls känner något.

Finna sig är en fascinerade bok. Jag drogs omedelbart in i berättelsen och måste oförtrutet läsa vidare, sida efter sida, för att se hur det skulle gå. Men jag undrar varför det skrivs så många böcker om kvinnor som inte trivs med sin roll som mamma och hustru?  Temat bittra, uttröttade mammor som känner sig obekräftade och offer för omständigheter som de förefaller inte kunna styra över börjar kännas litet uttjatat. I dagens moderna samhälle finns det ju för vuxna människor oftast ett val, att avstå om det livet inte passar. Vad som däremot skulle kännas angeläget och nytt, är en skildring av hur det är att vara barn till någon av dessa mammor som inte trivs i sin mammaroll och som inte kan ge barnen den äkta bekräftelse som de behöver.

Mitt betyg: 3/5

Antal sidor: 201
Utgivningsdatum: 2017-02-16
Förlag: Norstedts
Omslag: Peter Karlsson
ISBN: 9789113075327
Finns att beställa hos bland andra Bokus och Adlibris

 

Recension: Mitt hat får ni inte, av Antoine Leiris

mitt-hat-far-ni-inte-atlantis

Kvällen för terrordåden i Paris i november 2015 hade jag och min man sett en film och slog över till nyheterna. Vi blev båda chockade av det som mötte oss, och satt som paralyserade kvar i soffan och följde rapporteringarna till efter midnatt. I Paris hade det under kvällen skett samordnade attentat mot flera offentliga platser. 89 av dödsoffren och över 300 de skadade befann sig i konsertlokalen Bataclan. Inte bara vi, utan hela världen var i chock.

Mitt hat får ni inte skildrar hur just den här kvällen drabbade en man och hans son på det allra hemskaste sätt. Antoine Leiris var hemma med den sjutton månader gamla sonen, Melvil, medan hans fru Hélène var på konsert med en vän, i konsertlokalen Bataclan. Den kvällen mördades Hélène när fyra terrorister öppnade eld mot publiken. Några dagar efter terrorattacken gav Antoine sitt svar till terroristerna på Facebook. Han tänkte inte ge varken sitt eget eller sin lilla sons hat till terroristerna:

I fredags kväll tog ni livet av en enastående människa, mitt livs kärlek, min sons mor, men mitt hat får ni inte. Jag vet inte vilka ni är och jag vill inte veta det, ni är döda inombords. Om den Gud i vars namn ni dödar blint har skapat oss till sin avbild måste varje kula i min hustrus kropp ha slitit upp ett hål i hans hjärta.

Mitt hat får ni inte är skriven som en dagbok från tiden för attentatet, då Antoine inser att det skett ett attentat och att det skett där hans fru är, till dess han får beskedet att hon är död och vidare genom den första tiden efter dådet. Det är hjärtskärande och redan i första kapitlet läser jag med tårar i ögonen. Särskilt gripande är det att läsa om hur Antoine och Melvil försöker ta sig igenom vardagen, som hela tiden påminner om att Hélène saknas i deras liv. Som kvällsrutinen då Antoine och Hélène brukade bada Melvil tillsammans. Nu finns hon inte med dem. Sorgen, ilskan, vanmakten och smärtan känns genom sidorna, och kanske ännu starkare eftersom boken är skriven med ett så poetiskt, men samtidigt rakt och osentimentalt språk. Det är behärskat och tillbakahållet, som i ett försök att med orden hålla sorgen i schack. Det gör det än mer smärtsamt att läsa.

Men det här är inte enbart en berättelse om sorg. Det är också en berättelse om kärlek och hopp. Dagen efter Hélènes begravning tar Antoine med sig Melvil till Hélènes grav. Han vill att Melvil skall förstå att hon är där.

”- Mamma är där.” Melvil släpper plötsligt min hand. Han kliver upp på stenen. Trampar ned rosorna och liljorna som inte har något att sätta emot hans beslutsamhet. Jag är rädd att han letar efter henne. Han fortsätter genom djungeln av sorgebetygelser. Griper tag i fotot. Tar med sig det. Kommer sedan tillbaka till mig och tar min hand. Jag vet att han har hittat henne. Han vill att vi går. Att vi genast, utan dröjsmål, tar med oss mamma hem. Jag protesterar inte. Han vill in i famnen. Jag trycker honom till mig. Hon är med oss. Vi är tre. Vi kommer alltid att vara tre. När vi går passerar vi vattenpölen. Jag hoppar på ett ben i den. Han skrattar.

Mitt betyg: 5/5

 

Antal sidor: 111
Utgivningsdatum: 2016-10-13
Förlag: Atlantis
Originaltitel: Vous n’aurez pas ma haine
Översättare: Thomas Andersson
Formgivning: Fredrik Siwe
ISBN: 9789173538688
Finns att beställa hos bland andra Bokus och Adlibris

 

Lästa böcker i februari 2017

Hos Mias bokhörna tipsar vi om vilka böcker vi tyckt mest om varje månad. I februari var min favorit George Orwells dystopi, 1984.

last-i-februariOmdömen om böckerna

Den här månaden innebar en del överraskningar för mig. Thérese Lindgrens bok, Ibland mår jag inte så bra, köpte jag till vår elvaåriga dotter som ville läsa om vloggprofilen som hon sett på Youtube. Jag började bläddra i boken och insåg att den var så mycket mer än jag hade trott. Klicka på länken här nedanför så kommer du till min recension av hennes bok. Den fick full pott av mig, det hade jag inte trott. Och där får jag skämmas litet, för mina fördomar mot unga människor som blir kändisar genom sina videos. Men, jag är glad att fick möjlighet att tänka om.

Nästa överraskning var Midnattssolens timme. En historisk deckare som utspelar sig i Lappland. Folktro möter religion som möter vetenskapligt tänkande. Älskade den boken, så trivsam läsning. Inte ofta man tycker det om deckare.

George Orwells klassiker, 1984, var kanske inte en överraskning direkt, men även om jag hade räknat med att den skulle vara bra, så var den ännu bättre. Särskilt i ljuset av hur världen ser ut i dag, med övervakning, censur och lögner från makthavare.

När jag tänker på det nu, inser jag att februari bestod av idel ganska dystra böcker… Psykisk ohälsa, en kraschad karriär, en missnöjd mor och hustru, ett storebror-ser-dig-samhälle, mord och hjärt- och kärlsjukdomar. Inte så muntert, när man ser det på det sättet. Ändå är jag väldigt nöjd med vad jag läst den här månaden. Jag tycker att jag har läst böcker som borde ha gjort mig åtminstone litet klokare än innan.

 

★★★★★
Cecilia Ekbäck, Midnattssolens timme. Betyg: 5/5
Therése Lindgren, Ibland mår jag inte så bra. Betyg: 5/5
George Orwell, 1984. Betyg: 5/5

★★★★
Han Kang, Vegetarianen. Betyg: 4/5
Gun-Marie Nachtnebel, Annika Tidehorn, Hjärtvänlig mat: livsstilsboken som skyddar ditt hjärta. Betyg: 4/5

★★★
Maria Isacsson, Ensamfararen. Betyg: 3/5
Agnes Lidbeck, Finna sig. Betyg: 3/5

★★
Martin Engberg, En enastående karriär. Betyg: 2/5

 

Har ni läst någon extra bra bok som ni kan tipsa om? 

I mars kommer jag att läsa en hel hög med böcker som jag tror att ni också kommer att gilla, eller bli nyfikna på. Det blir flera deckare, några romaner och ett par faktaböcker. Och så Beatrix Potters ljuvliga små sagoböcker om bland andra Pelle Kanin och Kurre Ekorre. Perfekta små påskpresenter till barn eller barnbarn, ni skall få se!