Böcker att se fram emot sommaren 2018

Nu har Sommarens katalog från Svensk Bokhandel kommit, och ännu fler böcker visar förlagen upp på sina hemsidor. Jag har valt ut mina favoriter bland de böcker som kommer ut i bokhandeln under maj-augusti.

Nya böcker i maj 2018

Under försommaren kommer det ut många nya böcker som jag är nyfiken på. Dels litet tyngre litteratur som jag hoppas kan ge en större bakgrundsförståelse för det som sker i världen. Jag tänker på boken om livet i Afghanistan och boken om att  IS, Kriget som inte har något slut, och Den sista flickan: berättelsen om min fångenskap och kamp mot Islamiska staten. Dels några feelgood-böcker och även en barnbok som jag tror kommer att bli en succé, med tanke på hur många som spelar det svenska onlinespelet Star Stable, Ödesryttarna: Jorvik kallar. Den vill jag läsa för att få en bättre inblick i mina och andra barns liv, där Star Stable spelat/spelar en stor roll.


Nya böcker i juni
Nya böcker i augusti 2018

Så, vad har jag missat? Vad ser ni fram emot att läsa under sommaren?

Här finns mitt inlägg med förra höstens favoriter (augusti – november 2017), och här finns inlägget med vårens favoriter (januari-april 2018).

 

Svårigheten att skriva begripligt och betydelsen av skönlitteratur

Skriver man vetenskapliga texter är det lätt att bli väldigt strikt och svårläst. Det är faktiskt enklare att skriva obegripligt än att skriva begripligt. Jag skall ge ett exempel längre ned i texten på hur jag själv på fullt allvar har formulerat mig.

Under en lång period av många år läste jag nästan enbart böcker och texter som hade att göra med mitt avhandlingsämne, jag tyckte inte att det fanns tid till annan läsning. Så fel det var, det inser jag efter att jag tog upp läsningen av skönlitteratur igen för några år sedan.

Att läsa skönlitteratur ger så otroligt mycket. Det är inte bara nöjesläsning och avkoppling, man inspireras och man lär sig mycket också, om allt möjligt. De senaste veckorna har jag i skönlitterära romaner läst och lärt mig en del om:

* medeltida tortyrmetoder,
* miljörättsfrågor,
* FNL och den vänsterradikala vågen 1968,
* hur man kallpratar och
* hur man anlägger en lummig och fin trädgård.

Det jag ofta tänker på när jag läser romaner, är hur de är skrivna, det vill säga själva hantverket. Jag försöker tänka på hur historien håller ihop från början till slut och hur författarna använder språket för att förmedla en viss känsla. Ibland är jag faktiskt mer intresserad av hur boken är skriven än av själva berättelsen.

När man skriver ett stort och omfattande arbete får man mängder med bonusinformation under resans gång. En hel del måste man avgränsa sig ifrån, hur svårt det än är. Jag brukar tänka på hur författare till skönlitterära romaner har gjort, om de har lyckats avgränsa sig och hålla sig till den så kallade röda tråden, eller om de har förälskat sig så mycket i formuleringar och utvikningar att boken blivit överlastad och förlorat sin skärpa.

Jag brottas just nu själv med information som jag inte kan bestämma mig för om det är viktigt för min bok, eller om det är sådan bonusinformation som skall strykas och kanske användas vid ett annat tillfälle, i en annan bok. Nämligen frågan om Sverige skall föra officiell statistik om befolkningens etniska fördelning. Väldigt intressant läsning om Sveriges ställningstagande i frågan och om Europarådets syn på saken.

Och här kommer något jag själv måste skratta åt när jag läste igenom vad jag skrivit… Jag som avskyr byråkratsvenska har formulerat en mening som består av 37 ord! Jag förstår ju nu i efterhand knappt själv vad jag menat. Innan jag redigerade texten lät det så här:

”I det första utlåtandet om Sveriges efterlevnad av ramkonventionen om nationella minoriteter rekommenderades Sverige att överväga om ytterligare initiativ kunde införas eller utvidgas för att utöka tillämpningsområdet och öka exaktheten för statistiska uppgifter om befolkningens etniska fördelning.”

Det här skrev jag innan jag kom igång med att läsa skönlitteratur igen. Nu inser jag på riktigt hur svårt det är att skriva begripligt om något som är komplicerat, men jag tycker att man har en skyldighet att göra det.

Det var det, om att skriva begripligt och att läsa skönlitteratur. Jag är nyfiken på hur ni andra skriver, oavsett vad ni skriver. Vad inspireras ni av? Tycker ni att det är svårt att få till formuleringar ni är nöjda med?

.

Ps. Om ni undrar vad den där meningen med 37 ord egentligen handlade om, så var det att Sverige hittills vägrat att följa de rekommendationer som Europarådet givit om att föra statistik om de nationella minoriteterna i landet, såsom romer och samer. Trots att det innebär att Sverige därmed inte lever upp till kraven i bindande internationella överenskommelser. En intressant men väldigt knepig fråga som jag nog inte bör utelämna i min bok.

 

 

 

Summering av Påskutmaningen 2018

Påsken är över för den här gången, och så är även Påskutmaningen 2018. Väldigt trevlig tradition, Mia!

Jag kom igång med läsningen först på lördagen eftersom hela torsdagen och fredagen var vikta åt matlagning, bakning, arrangerande av födelsedagsfirande med tjugofyra gäster och så påskmiddag med släkten.

Det blev ändå tre dagar med mycket mer läsning än vad jag brukar hinna med. Väldigt skönt att ligga i soffan och/eller sängen och bara läsa hela dagarna, särskilt som jag plötsligt fick feber och envis hosta mitt i alltihop, och Patrik inte kunde assistera eftersom han låg utslagen efter att ha fått fyra visdomständer bortopererade. En vecka att minnas ;)

En modern familj står med bland påskläsningsböckerna, med den läste jag dagen innan utmaningen började, så den räknar jag förstås inte med.

Kvinnan på bänken
, 306 sidor
Mysteriet på Örnklippan, 214 sidor
Offrens offer, 475 sidor
Förlåten, 220 sidor
Rökridå, 306 sidor

Summa antal lästa sidor under påsken: 1521 sidor
.

Ungefär 250 fler sidor än förra påsken, men långt ifrån hur mycket många av de andra i utmaningen har hunnit läsa. Titta in hos Mia, så får ni se hur det har gått för alla.

Nu skall jag bara skriva om de sex böckerna på fotot. Inlägg med omdömen kommer här i bloggen. Kortfattat kan jag berätta att det var en positiv och en negativ överraskning, övriga motsvarade mina förväntningar.