Veckans topplista – psykologiska thrillers just nu

Varje tisdag kommer Johannas deckarhörna med en ny topp fem på ett visst tema. Den här veckan är temat Psykologiska thrillers just nu.

Jag som verkligen gillar psykologiska thrillers, insåg att jag inte har läst så många den senaste tiden. Alex, Hetta och Spel läste jag i maj, juni och augusti. Alla tre är riktigt bra med en kuslig stämning. Om Spel skrev jag ”intensivt och rappt med ett insiktsfullt psykologiskt djup”, vilket är precis det jag gillar med psykologiska thrillers.

Säg att du är min läste jag alldeles nyligen. Efter en onödigt lång startsträcka blir den riktigt nervkittlande och går verkligen under huden. Jag läste de 420 sidorna på varje ledig stund under en och samma dag. En ofta upprepad klyscha, men Säg att du är min är en sann bladvändare.

Värd att döda kom som en överraskning häromdagen. Den ser jag väldigt mycket fram emot att läsa. Snyggt omslag och en titel som är skrämmande på riktigt. Den beskrivs som en fartfylld katt och råtta-lek, där det är omöjligt att veta vem som är förövare och vem som är offer.

 

Alex, av Pierre Lemaitre

Hetta, Jane Harper

Spel, av Anna Roos

Säg att du är min, av Elisabeth Norebäck

Värd att döda, Peter Swanson (i butik 12 oktober)

 

Klicka nu in hos Johannas Deckarhörna och var med du också! Och titta gärna runt hos alla andra som är med, du kommer att få många, många bra tips!

 

Nya böcker att läsa i september-oktober

Jag vet att jag upprepar mig, men den här hösten har det verkligen givits ut enormt många spännande böcker. Det här är några av de böcker jag kommer att skriva om i bloggen framöver.

Precis som förra året läser jag väldigt mycket mer nu när skolorna börjat igen, och jag kan passa på att läsa under tiden jag väntar på tjejerna när de har danslektioner och spellektioner. Eftersom de tillsammans har olika aktiviteter sex dagar i veckan blir det mycket läsning för mig under all väntetid. Tänk hur mycket tid jag slösade bort på att bara vara social med andra föräldrar eller genom att mobilsurfa, innan jag insåg att jag borde läsa istället ;)
.

En sådan härlig dag som i dag vill man ju bara vara utomhus. Jag passade på att fota några av böckerna jag skall skriva om i bloggen.

Är inte det här den allra bästa tiden på året, vad tycker ni?

 

Författare på bokmässan som jag skulle vilja intervjua

Mias bokhörna håller i den bokrelaterade Helgfrågan, och den här veckan undrar hon: Vilken författare skulle ni vilja träffa på bokmässan och varför?

Foto: Linnéa Jonasson/Appendix Fotografi.

Förra året fick jag möjlighet att intervjua Fredrik Backman i samband med första delen i hans trilogi om Björnstad gavs ut. Det blev en väldigt personlig intervju om bland annat hur skrämmande det var att skriva den sortens historia som Björnstad är, om hur man i vissa grupper förlåter vinnare för att de skall fortsätta att ge gruppen framgång, och betydelsen av att vara man när man skriver om tystnadskulturen inom idrotten.

Efter att ha läst andra delen i trilogin om Björnstad, Vi mot er, skulle jag gärna följa upp den förra intervjun med fokus på den nya boken. Det är mycket jag är nyfiken på och vill veta mer om.

.

Bonusfråga: Vilken bok längtar ni efter i höst som inte ännu kommit ut?

Den här hösten har jag läst rekordmånga otroligt bra böcker, och jag har en boktrave som ligger och väntar som lockar väldigt mycket. Så, egentligen längtar jag allra mest efter att få läsa de böcker jag redan har hemma. Men efter ganska många böcker med tyngre handling, oväntat många om krig och flykt faktiskt, ser jag fram emot en lättsam julbok när vi kommer in i november. Förra året inledde jag en väldigt mysig tradition med att läsa en charmig, romantisk julbok med meterhöga drivor av snö för att fylla på med julfeeling. Det lyckades väldigt bra, så i år vill jag göra om det med den här boken :)

Fler som diskuterar Helgfrågan hittar du hos Mias Bokhörna, klicka gärna in och var med du också!