Dagens boklunch – köttfärsspett med ajvar relish

I dag låg den här boken i brevlådan – en romandebut som utspelar sig i stallmiljö med målgruppen unga vuxna, jo jag tackar ;)

Alltså fick det bli lunch vid stallet i dag. Jag gjorde en stor sats så att det räcker till middag i kväll. Ungefär 1 kg köttfärs blandas med 1,5 dl ajvar relish, salt och peppar. Rulla till järpar och lägg i ugnsfast form, så slipper du arbetet med att steka allihop. Ungefär 200 graders ugnsvärme, ca 15 minuter. Enkelt, snabbt och kryddigt gott!

När köttfärsspetten var i ugnen stekte jag grönsaker och gjorde en sallad av det vi hade hemma; blomkål, spenat, tomater, zucchini, persilja. Dryck: pressad färsk citron och riven ingefära utspätt i vatten.

Recensionsdatum för boken Vänd rätt upp är den 18 juni. En bok om att stanna hemma när vännerna reser till London och andra spännande platser. Om det mysiga livet med hästar men också hårt arbete i stallet och om kärlek och vänskap.

 

 

 

Nytt i bokhyllan – Alltid din dotter av Caroline Säfstrand

Det är fortfarande lika roligt att upptäcka bokpaket i brevlådan. Den här boken hade jag inte väntat mig, den kom som en trevlig överraskning, fint inslagen i silkespapper.

Jag har inte läst någon av Caroline Säfstrands tidigare romaner, men redan omslaget lockar till läsning. Så somrigt, ljuvt och fint.

Signerad och med paljetthjärtan

Det mesta tyder på att det här är en feelgood med litet svärta, en perfekt sommarbok som jag ser fram emot att läsa.

Dagens boklunch – äggwrap med skagenröra (GI)

Det här kan vara den godaste, enklaste och mest snabblagade lunch jag vet – äggwrap med skagenröra.

Till 1 wrap
1 ägg
2 msk vatten
Salt och peppar
Smör
1/2 dl skagenröra
Ett par nävar sallad eller spenat och några tomater eller gurka

Vispa ihop ägget med vatten, salt och peppar, stek i smör och låt kallna. Fyll sedan med grönsaker och skagenröra.

Boken jag läser just nu, och som ligger under fatet på brickan, är Silvervägen av Stina Jackson. Recension kommer på tisdag nästa vecka. Jag har inte kommit så långt än, men gillar det jag läst. Om ni läst Vargarnas historia av Emily Fridlund så får ni en uppfattning om stämningen i boken.