Maj i text och bilder + månadens bästa bok

Maj susade förbi, visst håller ni väl med om det? Och någon vår blev det egentligen inte, eftersom vintern övergick i högsommarvärme som dessutom stannat kvar i flera veckor.

  • Jag har som vanligt skjutsat Jackie till pianolektioner, det blev fem gånger den här månaden. Och jag har skjutsat båda tjejerna till danslektioner. I maj blev det bara tio gånger eftersom det var ledigt över Kristi himmelsfärdshelgen.
  • Under våren var jag ambassadör för Sigtuna litteraturfestival, och den 5 maj var jag på plats och lyssnade, fotade och rapporterade därifrån. Jag tror nästan att det var årets första riktigt varma dag.
  • Efter en månads väntan efter min operation var jag på återbesök i maj och fick positivt besked. Det som opererats bort var inte bröstcancer utan ett ofarligt så kallat papillom. En enorm tyngd släppte sitt grepp, och då tänker jag inte på det som opererades bort, det var bara 3 mm, utan mentalt.
  • Vi har haft flera familjer på besök, så det blev mycket bakande, matlagande och umgåsande. Som vanligt såg vi på Eurovision Song Contest med Ralf, Maria, Rickard och Markus hemma hos oss. Väldigt trevligt som alltid.
  • Leistra fick fångkänning med en drös oro och merjobb som följd. Som tur är verkade det inte ha blivit något allvarligt av det. Jag hade en enorm tur som fick tag i till hästarna, trots den enorma brist som det varit under vintern, vilket löste ett jätteproblem för mig nu när hästarna inte får beta gräs.
  • I mitten av månaden ordnade jag äntligen pallkragar, kärrade jord och gödsel och sådde mina första fröer. I krukorna planterade jag sommarblommor. Som vanligt måste gräset klippas och gräskanter trimmas.
  • Efter diverse krångel fick jag och tjejerna våra nya pass.
  • Hönshuset visar sig vara en mat- och boplats för råttor… Jag stod och tittade på två stora, välmående råttor som sprang upp och ned för väggarna, i princip helt orädda för mig. Läskigt, ohygieniskt och farligt, med tanke på att de kan skapa bränder om de biter av kablar. Hittills har vi fångat fyra stycken.

Hos Mias bokhörna tipsar vi om vilka böcker vi tyckt mest om varje månad. Bästa bok den här månaden är Pascal Engmans Patrioterna. Den var enormt spännande och välskriven med oväntade vändningar.

Nina Lykke, Nej och åter nej. Wahlström & Widstrand. Betyg: 4/5
Helena Dahlgren, Ödesryttarna: Jorvik kallar. Bonnier Carlsen. Betyg: 5/5
Hanna Landahl, Under två timmar. Bokförlaget polaris. Betyg: 3/5
Anna Ekberg, För kärlekens skull. Massolit förlag. Betyg: 3/5
Clara Lidström och Erica Dahlgren, Hjälp jag är utmattad. Norstedts förlag. Betyg: 4/5
Pascal Engman, Patrioterna. Piratförlaget. Betyg: 5/5
Ninni Schulman, Bara du. Bokförlaget Forum. Betyg: 4/5
Johan Lindberg, Stockholm då och nu. Historiska Media. Betyg: 5/5

Övriga tre böcker har jag inte skrivit om än, recensioner kommer under veckan.

Dagens boklunch – kycklingröra i salladsblad

Efter några spänningsromaner i rad är det dags för en feelgoodroman. Jag har inte läst den första delen i Huskvarnaserien, men böcker som ingår i en serie brukar skrivas så att man kan kasta sig in i serien när som helst. Det tänker jag göra. Jag vet inte alls vad jag kan förvänta mig av den här romanen, men jag får en positiv känsla av omslaget.

Till lunch i dag blir det rester från gårdagens middag. Den ser kanske inte så god ut på bild, men jag lovar att den är det.

Kycklingröra i salladsblad (1 portion)
75 g färdiggrillad kyckling
1/4 dl finhackad purjolök
1 msk majonnäs
1 msk gräddfil
0,5 msk hackad bladpersilja
3/4 msk senap
Salt och svartpeppar
Romansallad

Skär köttet i mindre bitar. Lägg bitarna i en skål och blanda ner purjolök, majonnäs, gräddfil, persilja och senap. Smaka av med salt och peppar. Servera röran i salladsblad.

Söndagens smakbit ur en bra bok – En helt vanlig familj, av Mattias Edvardsson

Astrid Terese, på den norska bloggen Betraktninger ~ tanker om bøker, håller i ett inlägg som återkommer varje söndag, där alla som deltar bjuder på en smakbit ur en intressant bok, utan spoilers.

I dag bjuder jag på en smakbit ur den här boken:

Recept på den knäckiga rabarberpajen på bilden finns här

De är en helt vanlig familj. Prästen Adam, juristen Ulrika och deras 19-åriga dotter Stella. De bor i en fin villaförort utanför Lund och på ytan tycks deras tillvaro perfekt. Men en dag raseras allt.

Efter bara trettio sidor i Mattias Edvardssons kommande spänningsroman är jag helt fast. Obehaget och ovissheten får mig att vilja hetsläsa. Men jag tvingar mig att ta det lugnt, jag vill inte missa formuleringarna, klokheterna, vändningarna. Boken kommer ut i handeln den 20 juni, min recension kommer när boken är utläst.

Citatet är från sidan 35:

Ett fåtal kompisar till Stella hörde av sig, några gav uttryck för viss oro, men de flesta nöjde sig med att konstatera att man ingenting visste. När jag googlade Stellas telefonnummer hittade jag genast annonsen. Hon hade verkligen lagt ut Vespan till salu. Hennes födelsedagspresent. Vad höll hon på med? Teven visade ett pratprogram och jag höll Ulrikas hand. Intill oss växte ovissheten till ett stumt spöke på soffkanten. ”Ska jag ta cykeln och leta efter henne?” Ulrika rynkade på näsan. ”Är det inte bättre att vi stannar här?”

Fler smakbitar ur spännande böcker får du hos Betraktninger ~ tanker om bøker