Min bästa sommarläsning – 15 tips!

Varje tisdag utmanar Johannas deckarhörna med en ny topp fem på ett visst tema. Den här veckan är temat: Böcker jag vill läsa i sommar.

Jag vill hinna läsa både recensionsexemplar som jag inte hunnit med i vår och böcker som stått olästa i bokhyllan alldeles för lång tid. Jag hoppas och tror att jag kommer att läsa många fler än så här, och flera som inte är med på bilden är det min ambition att hinna läsa och skriva om innan mitten av juni, då startskottet går för min sommarläsning.

Den liggande boktraven till vänster är skönlitterära romaner med stark samhällsförankring. Böckerna i mitten är mer åt det småmysiga hållet. Till höger ligger min trave med spänningsromaner som jag vill hinna läsa.

Sommarmysig läsning

Eftersom utmaningen handlar om att välja ut bara fem böcker som jag vill läsa i sommar, väljer jag de här. Jag är ganska övertygad om att samtliga kommer att fastna i minnet och inte bara vara ett trevligt tidsfördriv.

Hos Johannas Deckarhörna kan du själv tipsa om fem böcker på veckans tema. Och titta gärna runt hos alla andra som är med, du kommer att få många bra tips.

 

 

 

Boktitelpoesi inför sommarens bilsemestrar…

Boktitelpoesi brukar det kallas när man lägger samman tre boktitlar och skapar en helt ny innebörd.

När jag såg två av boktitlarna bredvid varandra i bokhyllan tänkte jag mig en familj på bilresa, där barnen efter en kvart har ledsnat och sedan ställer samma fråga var femte minut.

– Hjälp jag är utmattad! Är vi framme snart?
– Nej och åter nej!

Det är Sanna som håller i utmaningen Gems weekly Photo Challenge, som är öppen för alla. Klicka in och var med du också och inspireras av andras kluriga tolkningar. Nytt tema varje söndag.

Tematrio: Sommar

Temat för denna veckas boktrio hos Lyrans Noblesser är Sommar. Berättelserna skall utspela sig på sommaren. ”En extra guldstjärna får ni om ni dessutom berättar om böcker som har ordet sommar i titeln.”

Den största behållningen av Sommaren före kriget ger den stämning som förmedlas och de inblickar man som läsare får i det klassamhälle som rådde vid den tid då berättelsen utspelar sig. Det var verkligen ingen enkel tid för någon, varken för överklassen eller de mindre bemedlade, där alla förväntades följa den väg som var förutbestämd av härkomst, kön och tradition.

Sommaren utan män har jag inte läst än. Jag blev nyfiken på den när andra skrev om den i sina bloggar, och köpte den på årets bokrea.

Kulla-Gullas sommarlov… Nostalgi. Jag läste hela serien när jag var barn och fullkomligt älskade den. För något år sedan letade jag upp den på Bokbörsen och blev så glad att de här utgåvorna har så otroligt fina omslag. Jag tänker läsa hela serien igen snart. Jag tänker mig Kulla-Gulla-serien som en motsvarighet till Per Anders Fogelströms stad-serie, men ur ett barns perspektiv.

Här har deltagare i Lyrans Tematrio länkat till sina blogginlägg om Sommar. Alla är välkomna att vara med!