Härlig kalastisdag med vårbuffé, vegansk pavlovatårta och spännande samtal

Jackie fyllde 16 år i tisdags och jag lagade middag med dessert till oss sjutton personer som kunde komma. Den här tårtan var absolut roligast att göra! En vegansk pavlovatårta till en av våra vänner som är vegan och glutenintolerant. Ni som känner mig vet att jag gillar utmaningar!

En tårta, 25 cm i diameter, räcker till ungefär 8-10 personer

Till marängbotten
1 dl spad från en kikärtsförpackning
2 dl socker
0,5 tsk citronsaft
0,5 tsk vaniljsocker

Till fyllningen och toppingen
1 burk mango- och passionsfruktsmarmelad från St.Dalfour
1 förpackning med sojagrädde
Färska bär att dekorera med

Jag gjorde så här
1. Värm ugnen till 100 grader. Vispa upp kikärtsspadet med elvisp tills spadet blivit ett fast och glansigt skum och liknar vaniljglass, och du kan vända skålen upp och ned.
2. Vispa ned socker, 1/2 dl i taget, och sedan vaniljsocker och sist citronsaften.
3. Lägg en tallrik på bakplåtspapper och rita en cirkel. Bred ut marängsmeten. Gör kanterna något högre.
4. Grädda i ugnen ungefär 2 timmar eller tills marängbottnarna har fått lite färg och en tunn yta, och lätt lossnar från bakplåtspappret.
5. Stäng sedan av ugnen och låt marängbotten stå kvar tills både ugn och plåt har kallnat, det tar ungefär 2 timmar. Jag gjorde marängbotten på kvällen och lät den stå kvar tills morgonen därpå.
6. Vispa sojagrädden. Jag frågade Jessica om hon föredrog grädden sötad eller inte, och gjorde den så som hon ville; osötad. Det var helt rätt beslut, tårtan blir tillräckligt söt ändå. Bred ut fruktmarmeladen på marängbotten. 
7. Bred på ett lager med den vispade sojagrädden. Den blev så otroligt vit och fin!
8. Dekorera med färska bär. Jag sparade de gröna bladen på jordgubbarna för att få litet kontrast och liv i färgerna och ett snyggare mönster.

Hur 1 dl kikärtsspad och socker kunde bli en hel marängbotten var nästan magi för mig. Och att tårtan smakade precis som en vanlig pavlova, trots kikärtsspad och sojagrädde, det var också överraskande. Den här tårtan kommer jag att laga många fler gånger!

Det var mycket att hinna med. Bordet skulle dukas, blommor i vaser, middag och dessert planeras och lagas, röja upp kaoset som blir i hela köket när man lagar många rätter samtidigt, och gärna hinna duscha själv efteråt för att inte dofta matos. Det hann jag såklart inte. Men alla på Bellas skola var hemma på tisdagen för utvecklingssamtal online, så efter att hon och jag haft samtal med hennes lärare, satte jag igång och Bella hjälpte till med mycket. På eftermiddagen kom Jackie, Milo och Jonathan hem och kunde hjälpa till med att blåsa upp ballonger och hjälpa till att städa upp. Tack till er ungdomar, ni är bäst ♥

Jag lagade asiatiska kycklingspett med chilisås och sesamfrön, fransk potatissallad, potatisgratäng med skuren salladslök och vitlök, pastasallad med kyckling, kallmarinerad filé med mango chutney, hummus för första gången, varmrökt sik med äppelsalsa, skuren melon med lime som dekoration, sötpotatischips.

Och så gjorde jag ytterligare en tårta, den här med hallonmousse och vit chokladsmörkräm. Just det, det glömde jag nästan. Jag hade ju bakat brownies också, och gjort mangopannacotta att lägga på toppen. Och småkakor av choklad med kolafyllning och litet havssalt på toppen.

En liten trött men nöjd hund får symbolisera hur vi kände oss när lugnet lade sig sent på kvällen

Vi hade det så trevligt och så mycket att prata om, med många spännande samtalsämnen, och jag kom till ett par nya insikter som vände upp och ned på vissa av mina tidigare tankegångar. Sådant är roligt! Samtal som är som fågelkvitter, som flödar enkelt utan att gå på djupet, är inte särskilt spännande faktiskt.

Efter varje stor bjudning säger jag att det här var nog sista gången, nu orkar jag inte hålla ihop allt och ordna allt en gång till. Nästa gång blir det köpt tårta och en kopp kaffe. Sedan går tiden och jag börjar längta efter mysig gemenskap med samtal, skratt och god mat, och så drar jag igång hela processen igen 💕

Recension: SKRIV feelgood! av Jenny Fagerlund och Caroline Säfstrand

Vilken ljuvlig bok! Omslaget och illustrationerna ger mig verkligen en feelgoodkänsla när jag tar en paus i mitt eget skrivarkaos och njuter en stund av den vackra boken och skrivhäftet 🌸 🦋

Titta, så fina illustrationer 🌸

SKRIV feelgood! har en logisk och lockande disposition som gör att jag bläddrar vidare och vill läsa mer. Den innehåller kunnig vägledning, konkreta råd och pepp för att själv ro i land en bok. Jag skriver bok, och inte specifikt en feelgoodroman, för jag som sliter mitt hår med ett manus i en helt annan genre, får också tips av författarna @jenny_fagerlund och @carolinesafstrand Till exempel vad man kan göra när man hamnar i en formsvacka och inte kommer vidare.

Jag skall omgående använda mig av ett av deras råd, låta DMN kicka igång; dvs inte göra något alls och lita på att hjärnan inte vill vara sysslolös och därför ger mig smarta idéer. Det är ett tips från författarna som jag, utan att veta att det var en skrivarteknik, faktiskt brukar använda mig av och som ofta fungerar.

Väldigt logisk och smart disposition med rubriker som lockar att bläddra vidare och läsa. Det är väldigt mycket, kanske allt, som kan appliceras även på fackboksskrivande. Oavsett vad man skriver måste texten ha ett bra upplägg, en röd tråd och vara relevant, man måste veta vad det är man vill berätta. Ibland har man en plan från början, och ibland växer strukturen fram efterhand som man gör sin research.

Tack författarna och @lbforlag för bokpost som överraskande låg i brevlådan och som gjorde mig väldigt glad!

Mitt betyg: 5/5

Antal sidor: 280
Utgivningsdatum: 2022-03-18
Förlag: Louise Bäckelin Förlag
Omslagsformgivning: Paolo Sangregorio

Recension: Money Honey, och hur jag hamnade i den klassiska kvinnofällan

Ekonomiska frågor genom livets olika faser
Bokens första del följer den livscykel som gäller för många. Från att flytta hemifrån, hyra bostad i andra hand och att köpa sin egen bostad, vidare till att bli sambo med delad eller egen ekonomi, skillnaderna mellan att vara sambor och gifta, äktenskapsförord, gåvor mellan makar. Hur man kan spara till barnens framtid, hur man gör en bodelning vid skilsmässa och skillnaden mellan ensam och gemensam vårdnad av barnen. En del om bonusfamiljen och om att leva ensam. Ett avsnitt handlar om att bli pensionär, om tjänstepension och om privat pensionssparande. Författarna tar upp vad man bör tänka på vid flytt utomlands. Ett avsnitt handlar om vad som gäller för testamente och arv.

Framgångsrika män har ofta en hemmavarande fru
Andra delen handlar om mer övergripande ekonomiska frågor. Som att budgetera, investera, placera och spara. Försäkringar. Om att göra karriär eller inte, om att framgångsrika män ofta har en hemmavarande fru. Det handlar om att starta företag, och statistiken visar att män ofta satsar stort från början och bildar aktiebolag, medan kvinnor är försiktiga och startar enskild firma.

Hur stämmer bokens fakta med mina egna erfarenheter
De som kände mig som ungdom blev nog rejält överraskade över vilken riktning mitt liv tog. Jag vågar lova att alla såg det som självklart att jag skulle fortsätta vara självständig och göra karriär, och jag ansågs nog väldigt hängiven och fokuserad, först studierna och sedan arbetet. Och så var det också. När Patrik och jag träffades hade jag redan tio år tidigare som nittonåring hunnit bygga och äga eget hus, jag ägde alla möbler och köksgeråd, egen bil och hund och vi tjänade lika mycket. Patrik hade avslutat sin ekonomutbildning och arbetade på ett stålföretag och jag hade doktorandtjänst på Uppsala Universitet. Jag hade sålt mitt hus och hyrde en lägenhet, och vi bestämde att jag skulle flytta till Patrik som hyrde en lägenhet i andra hand, eftersom den låg närmare stan. Vi var ganska jämlika.

Jag var egentligen klar med min avhandling 2003, men fick ett erbjudande som jag inte kunde motstå, att låta publicera mitt färdiga avhandlingsmanus som en del i Integrationspolitiska maktutredningen; Diskrimineras invandrarföretagare i Sverige? En empirisk studie av småföretagskonkurser under 1990-talet. SOU 2003:17.  Energin var på topp och jag hade fullt fokus på mig, mig, mig ;) Jag skulle ägna mitt liv åt att forska om spännande saker och jag skulle ägna mig åt distansridning på fritiden, vilket jag också gjorde. Jag påbörjade omgående ett nytt forskningsprojekt inom ett liknande ämnesområde. Två år senare var 80 procent av mitt nya manus (det nuvarande avhandlingsmanuset) klart.

Då blev vi föräldrar till Bella, och ett och ett halvt år senare till Jackie. Vändpunkter i jämlikhet inträffar enligt boken ofta vid förändringar i livssituationer, och att bli föräldrar blev en vändpunkt i vår jämställdhet. Patrik och jag bestämde att jag skulle kliva tillbaka från min karriär och han skulle fokusera på sin. Jag skulle vara hemma med barnen och fokusera på familjen. Och så har vi gjort. Jag vet, jag klev rakt in i den klassiska kvinnofällan, vem hade trott att jag skulle hamna i den? Men jag har älskat den här tiden, att få vara nära och delaktig i tjejernas liv, tankar och uppväxt.

Under tiden jag skötte allt kring familjen, hemmet, släkten, frigjordes tid och energi för Patrik som kunde fokusera helhjärtat på sitt arbete och på att avancera. Patrik blev välavlönad med tryggt pensionssparande, medan jag fick en nära relation med barnen och blev bra på många saker, men inte på det jag var utbildad för, och utan pensionssparande. Det var inte bara för att jag var kvinna och Patrik man som jag överlät mycket av det ekonomiska planerandet till Patrik, utan för att han var utbildad ekonom i finansbranschen och därför den mest kunniga av oss på det området.

Hur kunde jag som var så självständig och jämlik, hamna i en så ojämlik situation?
På grund av kärlek och tillit till Patrik. Vem tror att kärleken skall ta slut, och vem tror att man skall ställas på bar backe om förhållandet slutar i skilsmässa. Efter ett liv ihop räknar man med att man avslutar snyggt så att båda kommer ut med lika mycket.

Men så fungerar det inte alltid. Enligt boken Money Honey är det fortfarande så att männen sitter på 80 procent av plånboken och kvinnorna på 20 procent. Och trots att kvinnan haft högre utbildning och bättre ekonomiska förutsättningar från början, kommer kvinnorna ur förhållandet med sämre ekonomi än männen. Enligt boken är också män fräckare än kvinnor och tar kapital från sitt lönekonto och sparar i eget namn. Tänk att det finns män som är så ryggradslösa.

Några av författarnas råd
♥ Börja äga, och sluta inte med att äga
♥ Se om din pension
♥ Samtala med din eventuella partner om er ekonomi, och gör upp gemensamma mål
♥ Gör en budget, en gemensam om du lever ihop med någon
♥ Om du lever som sambo – skriv samboavtal och äktenskapsförord
♥ Börja spara; först skall du tjäna ihop pengar, sedan skall pengarna arbeta för dig
♥ Ta ansvar för din egen ekonomi, och kräv kompensation om du har möjliggjort mannens karriär genom att ha tagit hand om barnen
♥ Huvudprincipen är att ni skall få med er lika mycket ur en skilsmässa, även om någon råkar äga mer

Bokens fullständiga titel är Money Honey: din ekonomiska och juridiska guide genom livet. Det här är verkligen just det som titeln säger; en handbok/uppslagsbok med mängder av tankeställare och kloka råd kring juridik och ekonomi i livets olika faser. Den är både välgenomtänkt och väldisponerad. Jag rekommenderar den till både unga och äldre, för som författarna skriver: det är aldrig för sent, det finns aldrig för lite pengar och det är bara ditt ansvar.

Mitt betyg: 5/5

Antal sidor: 220
Utgivningsdatum: 2021-09-06
Förlag: Louise Bäckelin Förlag
Omslagsformgivning: Paolo Sangregorio