Vi ser utställningen Nordens Paris och äter god lunch på Djurgårdsbrons sjöcafé

Så snygga skuggor från träden, och helt öde förutom en man som också såg det läckra och tog bilder. Jag skall försöka komma ihåg att ta bilder på samma plats när träden slagit ut.

Statyn framför huvudentrén föreställer Karl X Gustav, kung av Sverige 1654–1660. Statyn är formgiven av Gustaf Malmquist.

Här skulle vi mötas för att se utställningen Nordens Paris. Klicka gärna in via länken och titta på fotografierna, se filmerna och läs om NK:s franska damskrädderi som var verksamt 1902-1966. En så spännande del i vår historia, och som inte bara handlar om vackra kläder och flärd, utan om hur samhället såg ut, varför man sydde en viss typ av kläder, påverkan av första och andra världskriget och mycket mer. Kläder speglar sin samtid och därför tycker jag att det är så intressant med mode.

Den här pusseldeckarserien om klädskaparen Hannah Lönn, som ramlar in i och hjälper polisen att lösa mordhistorier, anknyter till NK:s franska damskrädderi. I den andra delen i serien sker ett mord med koppling dit. Jag rekommenderar att läsa hela serien. Här har jag skrivit om den första delen.

Gustaf Vasa, kung av Sverige 1523–1560. Statyn är formgiven av skulptören Carl Milles.

En ganska imponerande byggnad, på både insidan och utsidan. Visst blir man ofta hemmablind och missar det fina man har nära? Många jag frågat håller med mig om att man är bättre på att turista när man är utomlands, än att lära känna sin egen omgivning hemma. Jag tänker ofta att jag skall bli bättre på att turista i Sverige. Och nu tänker jag det igen.

Stora hallen i museet är ett av de största ickekyrkliga rummen i Sverige. Visst är det vackert!

Jag fick syn på en vacker boktrave.

Sedan åt vi lunch på Djurgårdsbrons sjöcafé. Tiden bara försvann, och plötsligt hörde Jackie av sig och sade att jag inte behövde hämta henne, hon skulle få skjuts av Sol hem. Hämta redan? Jag tittade på klockan – halv fyra! Hon hade sett på Hitta-appen att jag var kvar i stan och jag hade helt glömt både tid och rum. När personalen några timmar senare började plocka ihop filtar och annat insåg vi att de stängde restaurangen och det var dags att åka hem.

Jag tog en bild på den här blå porten. Det blir nog fint att ta en bild senare, när träden har löv på grenarna. När jag kom hem läste jag på om porten och blev sugen på att gå en kunglig promenad på Djurgården. Från blå porten kan man med app och audioguide gå i Bernadotternas spår från Djurgårdsbron till Rosendal; sju kungar, sju skyltar.

Den här porten tillverkades 1848 och påminner tydligen om portarna till den stängslade jaktpark som fanns på Djurgården under 1600- och 1700-talen.

Och så en bild på Fame. Hur kan det här kännas bra..?

Hoppas ni har en fin dag!

Hundratals tranor vid gamla vikingaleden i Roslagen

I morse lade Mia upp en bild på Instagram, på tranor på åkern nedanför hennes gård. Jag messade direkt och frågade om jag kunde komma över med kameran.

Förutom att ha sett hundratals tranor i dag, fick jag en lika trevlig pratstund som alltid med Mia, och jag har jobbat med avhandlingen och även tränat med battle rope. Otroligt jobbigt! Och sprungit två kilometer, gjort armhävningar och olika magövningar.

I morgon hoppas jag att jag får svar från Riksarkivet om arkiverat riksdagsmaterial som jag beställt. När jag kollade upp det för många år sedan, innan jag tog en lång paus från avhandlingen och ägnade mig åt annat, var materialet försvunnet. Jag fick litet oroväckande indikationer på att materialet fortfarande är på villovägar, men hoppas inte.

Böcker som jag kommer att läsa innan året är slut

Det här är en riktig favoritmix av böcker. Jag gillar förresten allt på den här bilden. Fame, boktraven, ljusstaken, bokhyllan, tapeten, blombuketten, utsikten.

Ser ni buskarna utanför? Det är en del av syrenhäcken som växer på sidan av och bakom huset och som i juni kommer att blomma med lila och vita syrener. Det kan vara den bästa tiden på året, när man kommer ut genom dörren och möts av syrendoft.

Jag såg ett avsnitt av Fab 5 på Netflix och fastnade helt för de underbara personerna i serien. Nu har jag köpt två kokböcker av Antoni och Queer Eye om gänget i serien. Ni skall få se mer ur böckerna inom kort.

De flesta av böckerna i traven har att göra med min avhandling, som har en stark koppling till vårt land som en demokrati och välfärdsstat, och folkhemmets framväxt där jämlikhet är en av grundpelarna. Det är enormt spännande, jag älskar verkligen den här delen av arbetet med avhandlingen. Svensk rättshistoria ♥

Här finns också några skönlitterära romaner som jag skulle vilja läsa direkt, men litet annat måste komma först.

Vet ni förresten vad jag upptäckte klockan halv åtta i morse? Det var sex minusgrader, men ändå takdropp! Det betyder att solen värmer och att det snart är vår på riktigt.