Bättre att förekomma än att förekommas, är mina nya ledord. I går gick jag och lade mig vid nio för att orka upp vid halv fem i morse. Trappan behövde både grävas och hackas fram under snö och is. Shelly var med, som alltid ♥
Stallfönstren… Rätt så vackert ändå, eller hur?
Bilen var en enda snöhög, men efter litet uppvärmning och arbete med isskrapan och en mjuk borste var den redo för att skjutsa Bella till bussen och Jackie till ICA, där hon praoar den här veckan. Spaden och sopborsten användes inte till bilen ;)
Jag hade bokat snöröjning, och det var tur. Snöslungan har inte en chans mot packad blötsnö som frusit till skare, men med traktor och snöplog är det inga problem.
Snö i stora drivor. Den här årstiden är jag verkligen glad att Elektriker-Ola kopplade in vår utebelysning, och dessutom föreslog två stora spotlights på stallet med rörelsedetektorer. Tack, Ola! Efter nitton år behöver jag inte treva fram i mörkret morgnar och kvällar vintertid.
Syrenhäcken som bidar sin tid. I juni blir allt fokus på den, när den är full med doftande lila och vita syrenblommor.
Jag behövde gräva bort snö framför stalldörrarna. Det var mycket värre på den norra sidan, så det blåste säkert därifrån. Gräver jag inte bort det direkt, fryser det till is, och sedan är det omöjligt att öppna dörrarna.
Hannibal och Ragnar var inne i går och i natt, skyddade från blötsnö och vindar. I morse var de rejält uttråkade och ville ut!
Kan ni välja vad ni vill äta från en buffé? Det kan inte jag, jag väljer litet av allt..! :)
Jackie har haft tandställning sedan förra våren, och redan i början av februari var det dags att ta bort den. Efter tandläkarbesöket gick vi in till konditoriet bredvid tandläkaren; Bagarbröderna, för att fira.
Jackie är som jag, vi kan inte välja, så vi åt både varsin smörgås och fikabröd, jag valde en minisemla, som var den godaste jag ätit. Jag frågade konditorn hur han bakat den för att få den så perfekt med luftig vetebulle, alldeles lagom smaksatt mandelmassa och grädde och krispigt lock. Han slingrade sig, och jag som inte kan tolka subtila undanflykter frågade vidare om mjölsort med mera tills Jackie stoppade mig :)) Så jag vet inte receptet, bara att Bagarbröderna i Norrtälje har de godaste semlor jag ätit.
Haha, nu när jag kollade upp länken, så läste jag detta :))
Det är fortfarande oroväckande lugnt på slottet här där vi bor, men kökschefen berättade att allt kommer igång i mars. Jag hoppas det, för både slottets ägare, de anställda och hela bygdens överlevnad.
Det finns ingen meny på slottets hemsida och ingenting om dagens lunch (snälla ni, uppdatera hemsidan, Facebook och Instagram, jag vill att ni överlever!), så jag ringde tre gånger och fick till slut svar, och kunde fråga om jag och Mia kunde boka bord för lunch i fredags. Inga problem, det är kockens val som gäller fram till mars, det vill säga, kocken lagar något av det som finns hemma. Vilket blev pocherad torskrygg med potatis, sås och hackat ägg med dill och kapris. Till kaffet fyra sorters kakor. En mysig långlunch med lika inspirerande samtal som alltid!
Jag åkte hem från vår lunch med huvudet fullt av nya idéer och tankar!
Mia och jag arbetar hemifrån båda två, jag med min avhandling och lektörsutlåtanden, och hon med eget företag som hon startade för tjugotre år sedan, och som ger henne tillräckligt med vinst för att ensam kunna ha råd med egen gård. Starka kvinnor som Mia sprider god energi! Vi träffas och äter lunch när vi har tid, och bilderna här ovanför är från ett tillfälle tidigare i vinter då vi åt lunch på Nedergården här i närheten.
Ibland vill jag inte laga och äta lunch ensam hemma, och passar på att äta på Café Chocolate när jag väntar på att hämta Jackie på gymmet efter skolan, eller själv har tränat.
I morse testade jag och Patrik slottets frukostbuffé. Bella och Jackie var hos sina pojkvänner, så de fyra missade tillfället, men å andra sidan skulle de aldrig i livet gå upp tidigt för att äta frukost klockan 7.30 ;)
Jag äter alltid fruktsallad om det finns, och kokt ägg. I dag drack jag även ingefärsshot och åt slottets egen bärkompott, varmt och sprött bröd, en smörig och god croissant och litet till. Jag var mätt fram till alldeles nyss!
Mona/Boktanken och jag träffas också ibland. för några veckor sedan sågs vi för långlunch i Sigtuna, vid Steninge Slottsby. Vi har många gemensamma intressen och hade som alltid mycket att prata om. Mona är precis som Mia en driftig kvinna med eget företag. Jag hoppas kunna anlita henne då jag skall ta fram en PowerPoint-presentation till min avhandling. Och så ser jag fram mot vår utflykt med kameror till Ingbo källor :)
Jag tänker bli bättre på att träffa mina vänner, det ger så mycket positiv energi! ☀️
Jag berättade i mitt förra inlägg att jag nyligen var inbjuden till en bokträff med Albert Bonniers Förlag och Wahlström & Widstrands Förlag. Förutom den helt nyutgivna roman jag fick i brevlådan och som jag visade er, landade en goodiebag hos mig några dagar senare, med ett manus, det planerade bokomslaget (snyggt!), en penna, pennvässare och två kylskåpsmagneter, allt i en för berättelsen tidstypisk mapp.
Läs gärna det medföljande brevet om handlingen, som beskrivs som ”skruvad och underhållande”
Boken valdes ut som en av de tio mest spännande debutromanerna under 2022 av tidningen The Observer. Handlingen utspelar sig i Kalifornien i början av 1960-talet och handlar om Elizabeth Zott, en kemist som hålls tillbaka i karriären eftersom kvinnans plats anses vara i hemmet. När hon oplanerat blir gravid, ensamstående med sitt barn och dessutom får sparken från sitt arbete på ett laboratorium, tackar hon ja till att leda ett matlagningsprogram på TV. Hon bestämmer sig för att undervisa landets förbisedda hemmafruar, och de män som plötsligt börjar titta, mycket mer än bara recept. Hon lär dem också kemins lagar (”ta en halvliter H2O och tillsätt en nypa natriumklorid”) och hur man ändrar status quo. Hon lär kvinnorna att en kvinnas plats är ute i världen. Boken kommer att filmatiseras med skådespelerskan Brie Larson i huvudrollen.
Visst låter den lovande!
Så snygga kylskåpsmagneter med citat ur boken. Huvudpersonen avslutar varje matlagningsprogram med: ”Barn, gå nu och duka bordet. Mamma behöver en stund för sig själv”