Ny roman i brevlådan: Äpplet faller inte, av Liane Moriarty, och en diskussion om bokgenre

En tegelsten, som alltid av Liane Moriarty

Jag fick en inbjudan till boksamtal om vårens nyheter hos Albert Bonniers förlag och Wahlström & Widstrands förlag, och som en present fick vi som deltog välja en av vårens böcker. Jag hade svårt att välja, men valde till sist den här.

Jag slukar alla Liane Moriartys romaner, och mitt betyg brukar bli fyra av fem. Berättelserna är snabblästa, innehåller både djup och svärta och skildrar vanliga människors liv, och ofta våra ganska sorgliga försök att skapa en fin fasad utåt för att dölja vad som egentligen pågår i våra hem och i våra innersta rum. Tänkvärda böcker.

På Instagram klassificerade jag boken som en feelgoodroman, och fick snabbt en kommentar om att den snarare ingår i genren Psykologiskt drama. Fine för mig, jag bryr mig inte så mycket om vilken genre en bok tillhör. Men intressant ändå, och väldigt roligt och intressant när det blir interaktion med andra i sociala medier. Jag är en nyfiken person som älskar att gräva i detaljer, så jag började läsa på om genres.

Så här gick vår diskussion:

Malins bokblogg: Kallar du hennes böcker feelgood? 🤔 För mig är de för mörka för att kallas feelgood. Psykologiskt drama beskrivs denna som och det tycker jag är träffande.

Jag: Psykologiskt drama passar också bra. Men jag tycker att de är feelgoodromaner, och att det som gör dem så bra och att de sticker ut, är att de har mycket mörker. Men det är ändå mysigt hela vägen, och jag känner mig inte knäckt efteråt utan tvärtom lyft. Däremot är det ju inte feelgood på det sättet som det ofta var tidigare, då handlingen bestod av en ung och naiv kvinna som var olyckligt kär och i slutet av boken var lyckligt kär igen. Liane Moriartys romaner handlar ofta om människor med längre livserfarenhet.

Malins bokblogg: för mig är inte en feelgood en ung och naiv kvinna. Jag har läst alla hennes böcker men tycker ingen av dem är alls åt feelgood-hållet så vi definierar nog genren olika helt enkelt. Jag läser mycket feelgood, men Moriartys böcker tycker jag skiljer sig mycket från dem. Vi tycker olika där. 😊

Jag: Det där var ju en intressant fråga som jag måste gräva litet i :) Vad innebär egentligen olika genres osv. Det verkar som vissa anser: ”Liane Moriartys signum är feelgood med tydliga inslag av feelbad och denna bok är inget undantag … underhållande för den som vill reflektera över livet”, men på Amazon klassas den som psykologiskt drama. Själv vill hon inte kalla böckerna thrillers i alla fall, även om det ofta är något mörkt som händer med många vändningar innan det oväntade slutet. Det är knepigt att genrebestämma böcker. Som att kalla en hårdkokt kriminalroman för deckare, det känns inte heller helt rätt. Hur som helst, insiktsfulla är i alla fall hennes romaner och för mig är aldrig slutet det viktiga, utan hennes fantastiska person- och miljöbeskrivningar.

Malins bokblogg: hahaha 😄 ja, det är intressant med genre. Men också hur olika vi läsare kan läsa in i böckerna. Deckare är ju också en bred genre där vissa säger deckare, andra thriller och en tredje spänning. 😅 Kanske läser man också in olika beroende på vad man brukar läsa i vanliga fall. Jag läser sällan deckare och kan tycka en deckare är rå som någon annan tycker är rätt mesig.
Håller med om hennes böcker – alltid insiktsfulla och med en underliggande spänning.

Den här romanen av Liane Moriarty gav jag faktiskt bara två av fem i betyg

Jag skall visa er fler nya böcker och ett manus till en kommande bok som har skickats till mig. Böcker, alltså ♥ ♥ ♥

Lördag och vi förbereder för stormen Malik

I morse vid morgonfodringen av hästar, hund och katter förberedde jag för stormen Malik som kommer in över oss i kväll. Jag har fyllt på vatten, hö och mineraler och burit in och strött ut 35 kilo torv i Hannibals box. Snart är det dags att leda in hästarna i stallet, där de står säkrast under tiden stormen pågår. Jag misstänker att det innebär hela natten och hela dagen i morgon.

Jag längtar till våren när isen är borta och jag kan mocka ur hagen

Jag har plastdunkar kvar sedan jag tävlade i distansritt, och de dunkarna kom väl till pass att fylla upp nu om strömmen går, vilket det varnas för. Soptunnorna har jag rullat in där vinden inte kommer åt dem, krukorna på trappan har jag lyft ned så de inte ramlar ned helt okontrollerat och går sönder i natt när det kommer att blåsa som värst. Bättre att förekomma, än att förekommas.

Ser ni min silhuett i Ragnars öga?

Jag lagade en rejäl lunch så vi klarar oss om det blir strömavbrott, med fisk, potatis och gräddfilssås med dill, som den man fick i skolan, med sallad. Och i ugnen står en pizzadeg som snart är klar och som sedan skall få svalna. Bella berättade om en dessert som tydligen trendar på TicToc, med nutella, färska bär och florsocker på pizzabotten. Med vaniljglass blir nog väldigt gott i kväll.

Nu skall ved bäras in också, och vatten fyllas på i flaskor inomhus så är vi redo. Har stormen nått er än?

Så var mitt år i böcker, filmer och tv-serier 2021

En sanning med modifikation, dock. Jag har läst och arbetat med många manus också, som inte kan registreras eftersom de är just opublicerade manus, och jag har läst mycket facklitteratur som jag inte har registrerat eftersom det varit enskilda artiklar och delar av böcker. Men oavsett hamnade jag långt från målet att läsa 100 böcker.

Jag vet varför jag inte hann läsa fler böcker. Jag såg många riktigt bra serier och filmer på olika streamingkanaler.

Till exempel Queen’s Gambit på Netflix, Mare of Easttown på HBO Max, den norska serien Exit på SVT Play, Bridgerton på Netflix…

Only murders in the buildning på Disney+, The White Lotus på HBO Max, Saknad aldrig glömd på SVT Play, Squid Game på Netflix, Elementary på Viaplay, Unge kommissarie Morse på SVT Play och La Casa de Papel på Netflix……

Yellowstone på CMore och den senaste säsongen på Paramount+ (tips: missa inte prequelserien till Yellowstone, med titeln 1883. Suveränt bra med bland andra Sam Elliot)

… och den fantastiska filmen The Power of the Dog på Netflix. Många filmer och serier, många säsonger och avsnitt. Många timmar.

Inte så konstigt att av de böcker jag läste, så är det novellen Brokeback Mountain som har lästs av flest på Goodreads. En fantastisk novell som på få sidor förmedlar så otroligt mycket och får mig som läsare att åka bergochdalbana i känslor.

Lika naturligt är det att Juristens källor i arkiv och bibliotek inte ens fanns med på Goodreads innan jag registrerade den.

Betygen jag sätter brukar hamna ganska högt, eftersom jag bara läser böcker som jag tror kan passa mig. I genomsnitt får böckerna betyget 4, vilket jag tycker är rimligt. Jag jämför och betygssätter böcker inom samma genre, till exempel jämför jag deckare med andra deckare, barnböcker med barnböcker, facklitteratur med facklitteratur.

Jag läste enkla bilderböcker med få sidor och avancerade böcker med många sidor. Flera av böckerna har jag inte hunnit recensera. Frågan är om jag skall göra det, eller bara lägga förra året bakom mig och gå vidare.

Sammanfattningsvis
Årets bokfavorit: Brokeback Mountain
Årets filmfavorit: The Power of the Dog
Årets favorit bland teveserier: Yellowstone