Vem bryr sig? av Therése Lindgren

Thérese Lindgren är Sveriges största kvinnliga Youtuber med 10 miljoner videovisningar i månaden, hon driver en podd och hon är numera också författare. Boken Ibland mår jag inte så bra blev på bara två månader 2016 års mest sålda faktabok. Att Therése Lindgren är en person med inflytande, en så kallad influencer, visar insamlingen hon gjorde till Djurens Rätt med hjälp av sina följare. Tillsammans fick de ihop nästan 600.000 kronor.

Precis som Therése Lindgrens förra bok, Ibland mår jag inte så bra, är den här boken både personlig och intressant. Den har sannolikt helt rätt anslag för att budskapet skall nå ut till målgruppen. Therése Lindgren beskriver sin egen resa från att ha varit skrämmande okunnig och ytlig till att komma till en tidpunkt i livet då hon insåg att hon behövde bry sig mer om sin omgivning på ett djupare plan. Hon började reflektera över hur vi lever, vad vi äter och vad vi köper.

För Therése Lindgren var det djurens situation som blev en ögonöppnare. Hon började läsa på om tamdjurens situation och såg filmer om hur grisar, kalvar och andra tamdjur många gånger får lida vid uppfödning och hantering fram till dess de slaktas och blir mat för vår skull. Stegvis valde hon att bli vegetarian och sedan vegan för att bidra till ett i hennes tycke djurvänligare liv.

Boken är som sagt personlig, med många berättelser från Therése Lindgrens liv och med hennes egna reflektioner. Den har dessutom ett väldigt smart upplägg. Therése Lindgren lyfter fram argument efter argument som hon menar att hon själv tidigare försvarade sitt köttätande med, och berättar med olika exempel hur fel hon numera inser att hon hade.

Det är lätt att man glömmer bort att vara källkritisk när man läser den här boken, särskilt om man inte är så gammal och inte är en så van läsare. Även om Therése Lindgren påpekar att hon inte propagerar för att de som läser boken skall bli veganer, att det räcker att bry sig om, handlar trots allt boken om varför man bör sluta att äta kött. Och det är helt ok, bara man är medveten om att det här är författarens personliga åsikter och att det faktaunderlag som presenteras är hennes personliga urval.

Jag håller med henne, jag anser också att det är nödvändigt att bry sig om hur djuren har det. Jag har också sett filmer, från till exempel vårt grannland Danmark, på hur suggor hålls fastspända mot betonggolvet och inte kan resa sig upp därför att man inte vill riskera att någon kulting skall bli klämd eller trampad. Det är fruktansvärt jobbigt att se sådana filmer, men det är bara med kunskap man kan göra en förändring, inte genom att sticka huvudet i sanden och fortsätta att köpa danskt fläskkött därför att det är billigare.

Jag tycker om den här boken. Framför allt därför att den är personligt, enkelt och trevligt skriven om ett angeläget ämne. Bokens design är också väldigt snygg, med försättsblad som efterliknar marmor. Bokens foton är väldigt fina i mjuka toner. Hela boken utstrålar vänlighet. En bra introduktion för den som på ett okomplicerat sätt vill lära sig mer om vad det innebär att vara vegetarian eller vegan.

Mitt betyg: 3/5

Antal sidor: 172
Utgivningsdatum: 2017-11-10
Förlag: Forum
Formgivning: Pär Wickholm och Thron Ullberg
Foto: Karl Nordlund
ISBN: 9789137150970
Finns att beställa hos bland andra Bokus och Adlibris

 

 

Lästa böcker i november och månadens favorit

Hos Mias bokhörna tipsar vi om vilka böcker vi tyckt mest om varje månad. I november är det svårt att välja bara en favorit.

Kålboken var fantastisk i sin genre, men jag kan ju inte välja en receptbok framför två viktiga böcker som den av Hédi Fried och den av Sven Olov Karlsson. Jag får helt enkelt återkomma om någon dag och uppdatera det här inlägget med favoriten!

Edit: Månadens bästa bok för mig blir Brandvakten!

Förra månaden läste jag bara fyra böcker. Känslan jag har är att jag inte har läst fler den här månaden, men tydligen har jag läst nio stycken. Kanske känner jag så, eftersom jag bara läst en roman den här månaden, en deckare. Övriga är antingen facklitteratur eller barn-/ungdomsböcker.

Vill du läsa vad jag tyckte om böckerna klickar du bara på titlarna här nedanför, så länkas du till mina recensioner.

Mina samlade omdömen för den här månaden

★★★★★
Hédi Fried, Frågor jag fått om Förintelsen
Mette Løvbom, Kålboken
Sven Olov Karlsson, Brandvakten

★★★★
Mons Kallentoft, Bödelskyssen
Camilla Läckberg och Millis Sarri, Super-Charlie och skurksystern
Roine Magnusson, Mats Ottosson, Åsa Ottosson, Nära fåglar

★★★
Therése Lindgren, Vem bryr sig?
Camilla Sten och Viveca Sten, Sjörök


Vilken bok blev din favorit den här månaden?

Är det någon särskild bok som du ser extra mycket fram emot att läsa under årets sista månad?  Förra året läste jag bara två böcker under december, men i år hoppas jag hinna läsa fler. Det står så många böcker i bokhyllorna som jag är väldigt sugen på att läsa, från lättsamt romantiskt till deckare och historiska romaner.

 

Sjörök av Camilla Sten och Viveca Sten

Sjörök av Camilla Sten och Viveca StenDet här är andra delen i serien om Havsfolket. Den handlar om trettonåriga Tuva, som vuxit upp i Stockholms skärgård med sina föräldrar och med mormor i närheten. Tuva har inte haft det lätt i skolan, där hon alltid känt sig annorlunda och där klasskamraterna antingen retat eller helt ignorerat henne. Förutom Rasmus, som stått vid hennes sida och varit hennes nära vän. Men nu börjar även han vända sig ifrån henne. Varför sviker han?

Djupgraven, den första delen i den här planerade trilogin, var spännande från början till slut. Man kände Tuvas rädsla, skräcken på nätterna då mardrömmar plågade henne och rädslan för de väsen hon tyckte sig se i skogen och i havets skuggor. Då visste hon inte heller vem hon egentligen var, ett barn från Havsfolket som av anledningar hon inte känner till, hamnat hos en familj av gammal skärgårdssläkt. I Djupgraven var det havet som inte uppförde sig som vanligt, nu är det den täta dimman som oroar.

Vissa menar att den onaturliga dimman, som vägrar släppa sitt grepp om skärgården, är ett förebud om att något hemskt kommer att hända. Det börjar med att Österman råkar ut för en mystisk olycka, och i sitt huvud hör Tuva gång på gång en röst som mässar att ”Pakten är bruten, kriget har börjat…” Hon förstår att hon är den enda som kan stoppa den annalkande faran, men hur skall hon orka? Och vad menas med att pakten är bruten?

Till skillnad från Djupgraven, där spänningen var rent magisk och berättelsen väldigt stämningsfullt och vackert skriven och där kärleken till havet och skärgården lyste igenom berättelsen, upplever jag Sjörök som spännande på ett annat sätt. I den här andra delen om Havsfolket är spänningen inte lika mystisk, utan mer konkret. Det är snabba båtfärder genom den täta dimman, magi, besvärjelser och fasansfulla varelser som kommer upp ur havet.

Sjörök förmedlar inte samma fina och mystiska stämning som jag älskade i Djupgraven och sticker inte ut lika mycket i förhållande till andra böcker i samma genre, därför blir mitt betyg lägre den här gången. Men spännande är det, och jag ser fram emot att läsa den avslutande delen i trilogin.


Mitt betyg: 3/5

Antal sidor: 382 (+ extra sidor om hur man kan hjälpa till att rädda Östersjön m.m.)
Utgivningsdatum: 2017-09-15
Läsålder: 9-12 år
Förlag: Bonnier Carlsen
Omslagsformgivning: Eric Thunfors
ISBN: 9789163896330
Finns att beställa hos Bokus och Adlibris