Veckans topplista v 34 – Sommarens bästa

Varje tisdag kommer Johannas deckarhörna med en ny topp fem på ett visst tema. Den här veckan är temat Sommarens Bästa.

Det här är de fem böcker som jag tyckte var allra bäst under juni – augusti:

Det växte ett träd i Brooklyn, del 1 och Det växte ett träd i Brooklyn, del 2
Det har skrivits så mycket om de här böckerna, men kortfattat är det en makalöst fint berättad uppväxtskildring som präglas av både hopp och hopplöshet. Mest av hopp. En ren njutning att läsa.

Annabelle
Annabelle är författarens debutroman, och vilken debut det är! Så välskrivet och spännande. Deckare är ofta ganska spännande, men inte från början till slut. Och inte på den här nivån.

Den tyska flickan
Året är 1939 och platsen är Berlin. Familjen är förmögen och välutbildad, men genom nya regler tas allt ifrån dem. Arbete, företag, bostad och värdeföremål. De är inte längre önskade i landet och Hannahs far fängslas på oklara grunder innan han åter släpps. Både deras hyresgäster och deras vänner tar avstånd från dem och kallar dem för smutsiga människor och kryp. När den tyska staten erbjuder familjen rätten att lämna landet i utbyte mot allt de äger, har de inget annat val än att acceptera.

Flickan med gåvorna
Berättelsen är välskriven, allt håller ihop ända till slutet. Den är alldeles lagom lång, det är spännande hela tiden och den innehåller inga transportsträckor. Jag får svar på hur och varför, och när svaren visar sig ha en vetenskaplig förklaring som är inspirerad av ett fenomen som finns i vår verklighet, då köper jag hela konceptet. Och slutet, det är faktiskt genialiskt.

Klicka nu in hos Johannas Deckarhörna och var med du också! Och titta gärna runt hos alla andra som är med, du kommer att få många, många bra tips!

 

Annabelle, av Lina Bengtsdotter

 

Handlingen i korthet, från förlagets hemsida

En varm sommarnatt försvinner sjuttonåriga Annabelle från det lilla samhället Gullspång, på gränsen mellan Västergötland och Värmland. Hennes föräldrar är utom sig av oro, lokalpolisen står handfallen och Missing people letar förgäves.

Kriminalinspektör Charlie Lager skickas dit tillsammans med sin kollega. Hon är utredare vid Nationella operativa avdelningen, en skicklig polis som i arbetet funnit de rutiner som hennes kaotiska inre behöver. Hon värjer sig, vill inte åka, men gör till slut som alltid: följer order. Det blir en resa bakåt i tiden. Hon tvingas återvända till platsen hon lämnade när hon var fjorton, ett förflutet och en barndom som hon gjort sitt bästa för att fly från. Väl där väcks minnena till liv. Av att växa upp där valmöjligheterna är få och drömmen om att ge sig av stark. Av mamman, som var allt det som Charlie är rädd för att bli, alkoholiserad och sjuk.

Medan hon försöker få fram sanningen om vem Annabelle var och vad som hänt henne, gör Charlie skrämmande upptäckter om sin bakgrund. Och hon tvingas möta sitt värsta minne: den gången hon lät en annan människa dö.
.

Så tyckte jag om boken

Annabelle är författarens debutroman, och vilken debut det är! Jag minns inte ens när jag senast läste en så här välskriven och spännande deckare. Deckare är ofta ganska spännande, men inte från början till slut. Och inte på den här nivån. Annabelle är verkligen en bok helt i min smak! Intrigen håller ihop hela vägen och har mig i ett järngrepp ända till upplösningen. Det är så snyggt.

Miljöerna och karaktärerna känns igen. Småstadsmentaliteten, där alla känner alla och livet går sin gilla gång, utan alltför stora förväntningar på framtiden. Där byns starke man har ett inflytande över det mesta som sker, eftersom han äger industrin som sysselsätter större delen av bygden. De ljumma, svenska sommarkvällarna. Vad man fördriver tiden med när man inte längre är barn och inte heller riktigt vuxen. Där kiosken blir en samlingspunkt för det coola gänget, med eller utan moped, och där de flesta kommer att följa i sina föräldrars fotspår och börja arbeta i ett praktiskt yrke direkt efter gymnasiet. Som en effektfull kontrast kommer de två kriminalinspektörerna från Stockholm med sina långa utbildningar, storstadsvanor och värderingar, som i vissa fall skiljer sig rejält från personernas på den lilla bruksorten. Det är så trovärdigt skildrat, och det bidrar till att öka intresset för hur allt kommer att utveckla sig.

Lika spännande som det är att följa utredningsarbetet, där var och varannan i det lilla samhället bär på hemligheter, är det att gradvis inse vem kriminalinspektör Charlie Lager egentligen är, och vilka hemligheter hon själv bär på. Jag gillar hur författaren växlar i berättelsen mellan vad som hände den kvällen Annabelle försvann och vad som hände tidigare. De parallella historierna väcker många frågor som gör det här till en bok man inte kan sluta läsa innan allt har fått sin förklaring. En av årets mest gedigna, välskrivna och läsvärda deckare!

Mitt betyg: 5/5
.

Antal sidor: 314
Utgivningsdatum: 2017-06-13
Förlag: Forum
Formgivning: Elina Grandin
ISBN: 9789137149691
Finns att beställa hos bland andra Bokus och Adlibris

Flickan med gåvorna, av M R Carey

Handlingen i korthet från förlagets hemsida

På en gammal militärförläggning sitter tioåriga Melanie inlåst i en cell och väntar på att dagens lektioner ska börja. När hon hämtas håller en vakt en pistol riktad mot hennes huvud medan två andra spänner fast henne i stolen. Forskningschefen är övertygad om att Melanie är en mycket speciell flicka med egenskaper utöver det vanliga. Egenskaper som kan innebära att det fortfarande finns hopp om en framtid för mänskligheten.

I ett England ödelagt efter en zombiekatastrof är befolkningen numera uppdelad i tre grupper: de som hann stänga in sig, vildarna och de hungriga. Och samtidigt som en svampinfektion sprider sig som en dödlig epidemi gör sig några redo för strid.
.

Så tyckte jag om boken

Återigen har fördomar kommit på skam. Nämligen mina egna fördomar mot böcker om skräck och sådana företeelser som ligger väldigt långt från min verklighet. Jag brukar inte läsa sådana böcker, men se bara på betyget jag ger den här boken – utan tvekan får den 5/5 av mig! Och jag kommer att beställa filmen och se den också. Det säger en hel del om hur rejält Flickan med gåvorna omvände mig, och snabbt gick det. Jag var fast i boken redan från första sidan.

Jag skall inte gå närmare in på handlingen, eftersom en stor del av behållningen av boken är att inte riktigt förstå hur allt hänger ihop, vad som sker och varför. Det är som att vara i Melanies kläder och uppleva världen så som hon upplever den. Mycket är märkligt och nytt, men väldigt spännande. Hon kämpar för att förstå vilken roll hon har i den värld hon lever i. Det är som att öppna Pandoras ask, som det hänvisas till i boken. Innehållet är både gott och ont, men man måste öppna för att få veta. Det är också vad som händer i den här historien. Efterhand läggs pusselbit till pusselbit och på slutet av boken ser man hela bilden.

Det här är en väldigt spännande bok. Jag började läsa den när vi var på resa genom Frankrike, och jag längtade till varje stund när jag skulle få möjlighet att läsa vidare. Det som gör den så obeskrivligt spännande är själva intrigen, men ännu mer är det karaktärerna och relationerna. Man vill så gärna stå på Melanies sida, samtidigt som man förstår dem som inte kan göra det utifrån de erfarenheter de har.

Berättelsen är välskriven, allt håller ihop ända till slutet. Den är alldeles lagom lång, det är spännande hela tiden och den innehåller inga transportsträckor. Jag får svar på hur och varför, och när svaren visar sig ha en vetenskaplig förklaring som är inspirerad av ett fenomen som finns i vår verklighet, då köper jag hela konceptet. Och slutet, det är faktiskt genialiskt.

 

Mitt betyg: 5/5
.

Antal sidor: 390
Utgivningsdatum: 2017-05-22
Förlag: Pocketförlaget
Originaltitel: The girl with all the gifts
Översättare: Johanna Svartström
Formgivning: Jais-Nielsen, Eva
ISBN: 9789175792255
Finns att beställa hos bland andra Bokus och Adlibris