Min roligaste bok

Mias bokhörna håller i den bokrelaterade Helgfrågan, och den här veckan undrar hon vilken bok som är den roligaste vi har.

På ett av mina första arbeten fick jag den här boken i julklapp från min chef. Jag var drygt 20 år, och visste inte om han skämtade med mig eller om han menade att den här boken skulle passa mig. Men det gjorde den. Som jag skrattade! Jag har inte läst den igen, men det kanske är dags nu.

Jag tycker att det är svårt att hitta riktigt roliga böcker. Vissa böcker har roliga partier, men är inte roliga rakt igenom. Jag skrattade ganska ofta åt kakaduan i Annika Estassys senaste roman Gröna fingrar sökes, och åt Nasim, som var en helt underbar karaktär i hennes bok. Niklas Källners bok Och bilen går bra? var också ganska rolig. Efter att ha lyssnat på Mikael Niemi på Sigtuna litteraturfestival måste jag läsa hans senaste bok, Koka björn, för roligare person än Niemi har jag svårt att tänka mig. Han fick publiken att skratta gång på gång med sin underfundiga humor.

Mias bonusfråga: Vad skall du hitta på denna långhelg?

Det blir en ganska fullspäckad helg med trädgårdsarbete, matlagning, matlagning, matlagning… ;)  bakning, umgänge, träning av häst, Eurovision Song Contest.

I dag har jag monterat ihop pallkragar och placerat ut dem där jag skall ha dem, och så har jag rensat rabatter och myllat ned ko- och hästgödsel. Jag tog med mig lillhästen på en promenad till en ridvolt några hundra meter från oss där vi tränade på tömkörning. Bra miljöträning och teambuildning.

I morgon skall jag ta med tjejerna till Uppsala för klippning och köp av present. Vi kanske äter lunch på Güntherska, favoritstället. Sedan skall jag skjutsa Jackie till tjejmiddag med bubbelbad. Under tiden jag väntar på att hon skall hämtas skall jag titta igenom alla låtar igen inför Eurovision Song Contest på lördag.

På lördag kommer våra vänner från södra Stockholm på middag och övernattning. Vi har som tradition att se ESC tillsammans. På söndag kommer två andra vänner från Västerås på lunch och på eftermiddagen kommer min svägerska med familj från Vallentuna. Alla skall få en liten förrätt som jag skall laga av ogräs. Jag har aldrig lagat soppan förut, men receptet låter väldigt gott. Jag har förberett genom att plocka två sorters ogräs, så får vi se vilken sorts ogräs som är godast :) Vilket slags ogräs tror ni att det är jag har plockat och skall använda?

Fler som diskuterar Helgfrågan hittar du hos Mias Bokhörna, klicka gärna in och var med du också!

Böcker på temat europeiskt samarbete och fredsprojekt

Varje tisdag kommer Johannas deckarhörna med en ny topp fem på ett visst tema. Den här veckan är temat: Europa.

Europadagen firas den 9 maj till minne av Robert Schumans deklaration 1950 om att skapa ett enat Europa för att bevara freden efter andra världskriget och skapa välstånd.

Jag har valt de här fem böckerna till min topplista. Böcker som fokuserar på andra världskriget och insikten om att vi behöver vara och på många sätt också är enade, och som fokuserar på fredsprojektet och även på nya svårigheter för Europa.

Egentligen var syftet att lista fem författare eller böcker från grannländerna i EU eller övriga Europa, men det såg jag när jag redan planerat inlägget. Hoppas det går bra ändå?

Är vi framme snart: drömmen om Europa förenta stater. Författaren, Per Wirtén, åker tåg genom Europa. Han ser en kontinent, hårt prövad av finans- och flyktingkriser, som rör sig bort från den politiska samarbetstanken. Av det en gång så stolta och ambitiösa fredsprojektet återstår nu en valutaunion i avsaknad av gemensam politisk moral och ideologi. Per Wirténs bok var Augustprisnominerad 2017.

Vinnare av Augustpriset 2015 blev Min europeiska familj av Karin Bojs. En bok som visar hur DNA-trådar knyter ihop oss alla. Jag tror inte att jag behöver berätta så mycket mer om den, den har varit så enormt omskriven.

Den tyska flickan av Armando Lucas Correa är en bok som förtjänar att både läsas och pratas om. Andra världskrigets inledning och den tyska staten erbjuder judiska familjer rätten att lämna landet i utbyte mot allt de äger. De lämnar sina hem och sitt land, där de levt i generationer, för att låta sig föras mot en oviss framtid i en okänd värld. När de når Kuba, och även New York, släpps de inte in. Länderna förnekar det som skedde och raderar alla handlingar i nationalarkiven som skulle bevisa tragedin. Ändå en bok som präglas av hopp och framtidstro.

Viktor Bankes bok Andrum är att påvisa vad som hände i invandringspolitiken och den offentliga debatten under framför allt åren 2015 och 2016, och vilka konsekvenser den genomgripande omläggningen av svensk asylpolitik fick. Händelser som i allra högsta grad påverkar och påverkas av europeisk politik. En inte helt objektiv och saklig bok, trots att författaren är jurist, men utan tvekan en läsvärd bok.

Sist men inte minst på min lista; Mischling, av Affinity Konar. En av de nominerade böckerna till Årets bok. Under andra världskriget utsätts de för nazisternas mänskliga experiment med tvillingar.

 

Klicka gärna in hos Johannas Deckarhörna och tipsa om fem böcker på veckans tema. Och titta gärna runt hos alla andra som är med, du kommer att få många bra tips.

På gång i bloggen

I går var jag på Sigtuna litteraturfestival. Det var en väldigt fin dag med spännande författarsamtal och en sol som sken som på en sommardag.

Deckarförfattarna Christoffer Carlsson och Kristina Ohlsson signerar böcker

Jag fotade och antecknade under litteraturfestivalen, så ni skall få en sammanfattning av det jag upplevde så snart jag hinner, med tips om kommande böcker från de författare som medverkade. Ni skall också få se några nya böcker som jag har fått hem och som jag har höga förväntningar på. Om jag hinner skall jag lägga upp en smakbit ur en bok jag läser just nu. Och tipsa om några spännande favoriter bland maj månads nyutkomna böcker.

Ni kanske har sett att jag har intervjuat några olika författare den senaste tiden. Att förbereda de intervjuerna har tagit väldigt mycket tid, eftersom jag vill vara ordentligt påläst inför sådana uppdrag. Utöver de intervjuer ni sett har jag förberett intervjuer av några ytterligare personer som bör dyka upp snart här i bloggen. Bland annat har jag intervjuat Ann-Helén Laestadius, ni vet hon som vann Augustpriset för sin fina, fina bok Tio över ett. Visste ni att hon precis lämnat in manus till en uppföljare till Tio över ett?

Det här är en ungdomsbok som jag beställt från ett antikvariat genom Bokbörsen. Har någon av er läst den?

Jag läste om den och tyckte att den borde passa våra tjejer, åtminstone den som nu är tonåring. Jag tror att den hade passat mig när jag var i samma ålder, och jag kommer att läsa den nu som vuxen. Jag tycker inte att man behöver vara ungdom för att läsa ungdomsböcker, pensionär för att läsa böcker om pensionärer eller superhjälte för att läsa böcker av Kepler.

Väldigt kortfattat handlar boken om en tonårstjej som är den perfekta dottern, den ansvarsfulla systern, den duktiga eleven. En tjej som man kan lita på. Med det följer förstås krav som kan kännas hämmande. Genom olika omständigheter blir sommaren en tid då hon kommer underfund med vem hon egentligen är och vad hon själv vill.

Nu är det dags för en tur till tjejernas danslektion och jag skall passa på att veckohandla. Ha en fin dag!