Tänk om kulturprogram var som sportreferat…

Kulturkollos veckoutmaning har temat: Jag fattar inte grejen.

Det jag inte förstår, är varför det sänds så få kulturprogram i svensk teve? Och varför sänds det så otroligt mycket från olika sportstudios?

Kanske kunde man komplettera finkulturprogrammet Babel med lättsammare kulturprogram. Eftersom tevetablåerna svämmar över av sportprogram måste ju de vara vinnande koncept som lockar tittare, så vad händer om man sneglar litet på dem och gör kulturprogram i liknande stil..?

Då skulle en intervju med en känd författare kunna låta så här:

Pressbild av författaren Camilla Läckberg

– Camilla Läckberg, du fortsätter att vara den stora författaren i Deckarsverige. Varför går det så bra för dig, Camilla?

– Jag vet inte… jag… jag har bara tur just nu. Jag är en ganska medelmåttig författare, jag är inte så bra. Jag bara skriver, och så blir det en bok. Så att, jag vet inte…

– Men någonting har hänt med din skrivteknik, det är välskrivet, du har gjort rejäl research, det är historiskt förankrat, det är spännande.

– Äsch, som jag sade, det är bara tur. Som jag sade, jag är ingen särskilt bra författare. Jag är nog en av de tio sämsta av Sveriges deckarförfattare. Jag är överskattad. Jag har bara lyckats för att många gillar mig. Förlaget gillar mig, läsarna gillar mig, jag kommer i tid till frukost. Jag gör rätt för mig. Då får man litet tur.

– Det här är din artonde bok, kan du beskriva dina känslor just nu?

– Jag visste det hela tiden, jag sade hela tiden att det skulle bli en succé. Det här var för min familj, för alla som trodde på mig och Fjällbacka och alla små kommuner i Sverige. Det blir inte en bättre känsla än så här, jag har drömt om det här sedan jag var liten.

– Jag tycker att det har hänt någonting med dig nu i din senaste bok, du skriver som en helt annan person.

– Jag fick några meddelanden i min mobil, jag kollade i min mobil och mina kompisar sade att du är sämst. Jag tänkte att jag måste höja mig litet. Förlaget pratade med mig och jag tänkte att alla kommer att läsa den här boken, jag tänkte att det var dags för show, mannen. Det var dags!

 

Inspiration från intervjuer inom svensk fotboll, bland annat här: https://www.youtube.com/watch?v=gXI_zYaZoe4

Lästa böcker i april och månadens bästa

Hos Mias bokhörna tipsar vi om vilka böcker vi tyckt mest om varje månad. I april var min favorit: Gröna fingrar sökes.

En blandad mix som vanligt. Om man skall hitta en gemensam nämnare, så blir det väl mycket färg och blommor på omslagen!

Klicka på titlarna här nedanför så länkas du till mina recensioner. Boken om året 1968 har jag inte skrivit om än, inlägg kommer. 

★★★★★
Henrik Berggren, 68. Bokförlaget Max Ström
Annika Estassy, Gröna fingrar sökes. Norstedts
Krysten Ritter, Rökridå. Southside Stories

★★★★
Emma Hamberg, Hjärtslaget i Rosengädda. Piratförlaget
Matt Haig, Historieläraren. Bokförlaget Polaris
Agnes Lidbeck, Förlåten. Norstedts
Sara Lövestam, Grejen med verb. Piratförlaget
Sara Lövestam, Grejen med substantiv och pronomen. Piratförlaget
Liane Moriarty, En annan Alice. Albert Bonniers Förlag

★★★
Kristina Ohlsson, Mysteriet på Örnklippan. Lilla Piratförlaget

Vilken bok blev din favorit den här månaden?

Är det någon särskild bok som du ser extra mycket fram emot att läsa under maj? Själv har jag en hel trave med böcker som jag ser fram emot att läsa, och så ett par nya. Och tänk om jag kunde hinna läsa några äldre böcker från bokhyllan också, men det tror jag inte jag hinner den här månaden.

Historieläraren, av Matt Haig

Det här är en bok helt i min smak. Den är lågmäld och eftertänksam och innehåller många funderingar om livet. Det som gör den så speciell är att den skildrar det förflutna med både samtida och nutida ögon, och det ger många nya spännande perspektiv.

Huvudpersonen i berättelsen är till det yttre den drygt fyrtioårige Tom Hazard, som i början av boken söker och får arbetet som historielärare på en grundskola i London. Som historielärare kan han lära ut det han själv upplevt och samtidigt ge sin nutida syn på historien. Han är nämligen född med en åkomma  som gör att han åldras betydligt långsammare än vanliga människor. Vi får följa med honom genom de senaste fyrahundra åren och får fina, sorgliga och insiktsfulla perspektiv på hur det skulle vara att leva längre än en vanlig livstid. Han har själv varit med om och upplevt den elisabetanska eran, häxprocesserna, William Shakespeare, James Cook, Josephine Baker och det glada 1920-talet, världskrigen och nu även 2000-talet.

Oftast vill vi vanliga människor leva vidare till varje pris, och önskar att vi kunde leva för evigt. Men om man redan har levt i fyrahundra år och upplevt världen förändras väldigt många gånger, men också sett att samma misstag upprepas gång på gång, vill man kanske allra helst bara vara en helt vanlig dödlig människa. För vad händer med en människa när en nyhet inte längre väcker ens nyfikenhet, man har redan sett och upplevt så mycket. Vad händer när man känner att man fastnat i en refräng som upprepas gång på gång.

Citatet är från sidan 44, då Tom funderar över hur livet förlorat sin mening efter fyrahundra år:

”Det föll mig in att människor inte levde bortom hundra år för att de helt enkelt inte var gjorda för det. Psykologiskt, menar jag. Man liksom tog slut. Det fanns inte tillräckligt med själv för att fortsätta. Man blev för trött på sitt eget sinne. På livet som upprepade sig. Att det efter ett tag inte fanns ett leende eller en gest som man inte hade sett förut. Det fanns inte en förändring i världsordningen som inte var ett eko av andra förändringar i världsordningen. Och nyheterna slutade vara nya. Själva ordet ”nyhet” blev ett skämt. Det var bara en cykel. En långsamt roterande nedåtgående cykel. Och ens tolerans för människorna, som begick samma misstag om och om och om och om igen, började avta. Det var som att fastna i en refräng som man en gång hade gillat men som nu fick en att vilja slita av sig öronen.”

Det som hindrar Tom Hazard från att ta sitt liv är dels löftet till sin älskade Rose, som dog ifrån honom, att leva vidare. Dels hoppet om att finna sin och Roses dotter som fötts med samma åkomma som han själv och som är försvunnen. Dels en kvinnlig kollega som han motvilligt dras till. Han vet att han inte får förälska sig och inleda en relation. Efter åtta år på samma plats måste han vidare för att inte avslöja sin åkomma.

Jag njuter av att läsa en så fint skriven bok. Jag tycker om rytmen i språket, jag tycker om den humor som plötsligt bubblar upp och jag älskar funderingarna kring stort och smått.  Det enda jag kan invända emot är att boken är litet onödigt lång, men läsningen flyter på ända till slutet, särskilt som berättelsen då tar en ny och spännande vändning.

Läs, och gärna innan boken blir film med Benedict Cumberbatch i huvudrollen och som producent. Den brittiske författaren, Matt Haig, kommer till Bokmässan i höst.

Mitt betyg: 4/5

Antal sidor: 377
Utgivningsdatum: 2018-03-06
Originaltitel: How to stop time
Översättare: Karin Andrae
Förlag: Polaris
ISBN: 9789188647863
Finns att beställa hos bland andra Bokus och Adlibris