Kulturkollos veckoutmaning har temat: Jag fattar inte grejen.
Det jag inte förstår, är varför det sänds så få kulturprogram i svensk teve? Och varför sänds det så otroligt mycket från olika sportstudios?
Kanske kunde man komplettera finkulturprogrammet Babel med lättsammare kulturprogram. Eftersom tevetablåerna svämmar över av sportprogram måste ju de vara vinnande koncept som lockar tittare, så vad händer om man sneglar litet på dem och gör kulturprogram i liknande stil..?
Då skulle en intervju med en känd författare kunna låta så här:

– Camilla Läckberg, du fortsätter att vara den stora författaren i Deckarsverige. Varför går det så bra för dig, Camilla?
– Jag vet inte… jag… jag har bara tur just nu. Jag är en ganska medelmåttig författare, jag är inte så bra. Jag bara skriver, och så blir det en bok. Så att, jag vet inte…
– Men någonting har hänt med din skrivteknik, det är välskrivet, du har gjort rejäl research, det är historiskt förankrat, det är spännande.
– Äsch, som jag sade, det är bara tur. Som jag sade, jag är ingen särskilt bra författare. Jag är nog en av de tio sämsta av Sveriges deckarförfattare. Jag är överskattad. Jag har bara lyckats för att många gillar mig. Förlaget gillar mig, läsarna gillar mig, jag kommer i tid till frukost. Jag gör rätt för mig. Då får man litet tur.
– Det här är din artonde bok, kan du beskriva dina känslor just nu?
– Jag visste det hela tiden, jag sade hela tiden att det skulle bli en succé. Det här var för min familj, för alla som trodde på mig och Fjällbacka och alla små kommuner i Sverige. Det blir inte en bättre känsla än så här, jag har drömt om det här sedan jag var liten.
– Jag tycker att det har hänt någonting med dig nu i din senaste bok, du skriver som en helt annan person.
– Jag fick några meddelanden i min mobil, jag kollade i min mobil och mina kompisar sade att du är sämst. Jag tänkte att jag måste höja mig litet. Förlaget pratade med mig och jag tänkte att alla kommer att läsa den här boken, jag tänkte att det var dags för show, mannen. Det var dags!
Inspiration från intervjuer inom svensk fotboll, bland annat här: https://www.youtube.com/watch?v=gXI_zYaZoe4
♥

