Har böcker blivit färskvara på samma sätt som mode?

Flera av deltagarna i Veckans helgfråga svarade att de inte har så bra koll på vilka böcker som är på gång hos förlagen.

Instagraminlägget med samma fråga. Klicka gärna på kommentarerna och läs vad andra tyckt på Instagram!

När jag började ha litet mer koll på nyutgivningar blev jag faktiskt överraskad. Det slog mig plötsligt hur kort tid böcker har på sig att slå igenom innan det väller in massor av nya böcker som stjäl uppmärksamheten. Jag insåg varför till och med en person som välkända och storsäljande Camilla Läckberg, med en lojal läsekrets, måste marknadsföras för att inte försvinna i bokhavet.

Har böcker blivit färskvara på samma sätt som mode? Eller har det varit så hela tiden?  Om det nu är så, förstår jag ännu mer varför förlagen använder sig av sociala medier i sin marknadsföring. Det finns inte tid att annonsera i exempelvis tidskrifter. Och effekten av många som lägger upp bilder på en viss bok på Instagram når ju så otroligt många och det sker direkt på sekunden.

Man kan ju också undra hur stor möjligheten är att en viss bok blir en framtida klassiker, och om möjligheten är mindre i dag än för femtio år sedan, vad tror ni? Jag tänker på både hur omfattande bokutgivningen är, hur mycket som redan är skrivet och hur litet tid varje bok får att hamna hos sina läsare innan intresset flyttats till andra böcker.

Får ni några tankar om böcker som färskvara så här på lördagseftermiddagen? Berätta gärna i kommentarfältet här nedanför, jag är uppriktigt nyfiken.

Hoppas ni får en fin kväll!

 

 

Lästa böcker i januari och månadens favorit

Hos Mias bokhörna tipsar vi om vilka böcker vi tyckt mest om varje månad. Jag vet verkligen inte vart januari tog vägen, men trots att månaden bara försvann läste jag ändå åtta böcker.

Det är alltid svårt att välja en bok som den bästa, särskilt som jag läser böcker ur olika genres och det då är svårt att jämföra. Den gamle och havet är ändå något alldeles extra, den blir min favorit i januari!

Vill du läsa vad jag tyckte om böckerna klickar du bara på titlarna här nedanför, så länkas du till mina recensioner.

Mina samlade omdömen för den här månaden

★★★★★
Ernest Hemingway, Den gamle och havet. Bonniers
Marie Hermanson, Den stora utställningen. Albert Bonniers Förlag
Sarah J Maas, Eldens arvtagare. Modernista

★★★★
Sara Larsson, Aldrig mer. Norstedts

★★★
Kristina Appelqvist, Den fjärde pakten. Piratförlaget
Louise Boije af Gennäs, Blodlokan. Bookmark Förlag
Martina Haag, Livet går så fort. Och så långsamt. Piratförlaget
Tamara McKinley, Vågornas viskningar


Vilken bok blev din favorit den här månaden?

Är det någon särskild bok som du ser extra mycket fram emot att läsa under det nya årets första månad?  Jag ser fram emot att läsa en hel trave böcker, som jag visade tidigare här i bloggen, och någon klassiker.

I startgroparna (24/365)

Det här är vad jag ägnar mig åt, igen. Efter många års paus på grund av fullt fokus på familj och barn.

I rätt formatmall är det antagligen 250-300 sidor, vilket vore alldeles lagom, men det blir förmodligen några fler sidor innan texten är helt klar.

Jag har flera gånger fått positiva kommentarer om att jag skriver avskalat och rakt på sak. Det kommer jag att fortsätta med, särskilt som jag själv ogillar politisk språk som babblar en massa utan egentligen säga något. Det tycker jag är slöseri med läsarnas tid och brist på respekt.

Däremot skall jag ta till mig rådet från min dåvarande handledare, att ha fler (många fler…) styckebrytningar. Jag inser att innehållet inte alltid är så enkelt att ta till sig, och långa stycken, ibland med fler än tjugo rader, blir alldeles för jobbigt att läsa. Jag verkar också skriva väldigt långa meningar, det måste jag ändra på. Det har inte varit så dumt ändå, att låta texten ligga till sig litet, några år eller fler…

Jag har även blivit inspirerad av hur texterna i de romaner jag läst är formulerade. Varför göra det krångligare än det behöver vara. Ett klassiskt nybörjarfel hos oss som skriver akademiska texter, är att formulera sig stelt och byråkratiskt. Förmodligen därför att man inbillar sig att det låter bildat och ger mer pondus och tyngd åt innehållet. Jag tänker göra tvärtom när jag nu redigerar texten, omformulera allt som är krångligt till att bli enklare att förstå, så att vem som helst kan läsa och ta till sig texten. Det är väl det man vill med sin text, att så många som möjligt skall vilja, och orka, läsa.

I startgroparna, som sagt.

Här hittar du fotoutmaningen där du tar ett foto till 365 olika teman under året, samt alla deltagare. Klicka gärna runt och se andras foton på samma teman!