Bakom din rygg, av Sofie Sarenbrant

Bakom din rygg är första delen i en planerad trilogi. Det är ett psykologiskt triangeldrama med de klassiska ingredienserna rivalitet, hemligheter och lögner.

Berättelsen utspelar sig på Stefanos trendiga och välrenommerade frisersalong på Östermalm i Stockholm. Allt fungerade bra och relationen mellan Stefano och Jenny, som arbetar på salongen, hade möjligheter att bli någonting mer. Så dyker plötsligt Angelica upp som ny frisör på salongen och relationen mellan Stefano och Jenny förändras. Stefano är som förhäxad av den vackra och mystiska frisören som smidigt undviker att prata om sig själv och sitt förflutna. Angelica blir omedelbart populär även hos kunderna, så till den grad att de lämnar Jenny för Angelica som frisör istället. Stämningen på salongen är minst sagt spänd. När kunder med koppling till frisersalongen hittas mördade triggas stämningen upp.

Det här är en väldigt lättläst bok med korta kapitel. Författaren berättar omväxlande ur var och en av de olika frisörernas perspektiv, vilket gör att man som läsare hela tiden har klart för sig vad de olika personerna gör och tänker. Det blir litet för övertydligt för min smak. Samma sak gäller språket. Det är explicit och lämnar inte mycket öppet för läsaren att själv komma till egna slutsatser. Om någon är nervös är det klart uttalat. Det är samtidigt väldigt underhållande läsning, framför allt intrigerna mellan de rivaliserande frisörerna. Jag fastnade helt i berättelsen och läste ut den i ett enda svep.

.
Mitt betyg: 3/5

.
Antal sidor: 393
Serie: Detta är del 1 i en planerad trilogi
Utgivningsdatum: 2017-05-22
Formgivning: Maria Sundberg
Förlag: Bookmark
ISBN: 9789188171108
Finns att beställa hos bland andra Bokus och Adlibris

 

Här är andra som skrivit om boken: Johannas deckarhörna, Mysterierna, Boklysten, Midnattsord

Och varje morgon blir vägen hem längre och längre, av Fredrik Backman

Och varje morgon blir vägen hem längre och längre… En underbar titel på en fantastisk bok. Eller om det faktiskt är en novell, eller kanske en kortroman. Fantastisk är den hursomhelst.

Noah och hans farfar sitter på en bänk vid ett litet torg och pratar matematik och livet. Allt är som vanligt, men samtidigt är ingenting det, för torget blir mindre och mindre och farfars minnen blir svårare och svårare för den gamle mannens hjärna att nå. Genom små historier lär vi känna den gamle mannen, hans son och sonson, och även hans fru som inte längre är i livet. Det här är en berättelse om när någon fortfarande finns här, men mer och mer börjar försvinna iväg. Det är en berättelse om när någon drabbas av en sjukdom som gör att minnena sviker, och vad det innebär för honom själv och hans närmaste.

Fredrik Backman har en förmåga att sätta ord på allmänmänskliga händelser och upplevelser så att man bara nickar tyst inom sig och håller med om att precis så som han beskriver det, så är det. Det är vackert och poetiskt, men inte alls sentimentalt. Tonen är lågmäld och saklig på ett sätt som gör mig säker på att den här boken kan vara ett stöd för den som står inför existentiella rädslor. Efter att ha skrivit den här kortromanen skrev Fredrik Backman Björnstad, och kanske kan man se Och varje morgon blir vägen hem längre och längre som en början på djupare, personligare berättelser med tyngd. Det här är en väldigt sorglig berättelse, men på Backmanskt vis inger den framförallt lugn och mod.

 

Läs gärna min intervju med Fredrik Backman efter att han skrivit första delen om Björnstad.
.

Mitt betyg: 4/5

Antal sidor: 86
Utgivningsdatum: 2017-05-15
Förlag: Forum
Omslag. Nils Olsson
Illustrationer: Ella Laytham
ISBN: 9789137150895
Finns att beställa hos Bokus, Adlibris, CDON med flera

Lästa böcker i maj + månadens bästa

Hos Mias bokhörna tipsar vi om vilka böcker vi tyckt mest om varje månad. I maj var min favorit: Som om du inte fanns. Vilken positiv överraskning den boken var! Jag väntade mig en lättsam feelgood, men upplevde en insiktsfull och finkänsligt skriven berättelse med mycket djup som fick mig att fundera över stort och smått. Jag tyckte så mycket om den, en njutning för själen.

Jag hade stora förväntningar på de böcker jag planerat att läsa under maj månad. Det blev också en bra månad med många väldigt bra böcker, men också några som inte levde upp till mina förväntningar. Under maj månad har jag läst en blandad kompott av romantik, spänning, morbid humor, relationer och socialhistoria. Ett par debutromaner och en nyutgiven klassiker från 1939.

Men hjälp, vad snabbt den här månaden försvann! Förutom alla vanliga aktiviteter har vi varit på flera utflykter, ett musikcafé, ett vernissage och en dansshow, haft övernattande vänner på besök då jag inför den helgen lagade mat och bakade en hel del och så har vi själva varit bortbjudna på middag. Jag blev överraskad av hur många böcker jag har läst den här månaden. Det känns som jag knappt har hunnit läsa alls! Men där ser man hur mycket lästid man kan samla ihop genom att läsa litet då och då, som jag gör när jag väntar på barnen på deras aktiviteter.

Klicka på titlarna här nedanför så länkas ni till mina recensioner.
.

Mina samlade omdömen för den här månaden

★★★★★
Kate Eberlen, Som om du inte fanns
Janer Harper, Hetta
Lotta Lundgren, Om jag var din hemmafru, eller hur man får en vardag att smaka som en lördag
Elizabeth Strout, Mitt namn är Lucy Barton

★★★★
Caroline Engvall, Ärren vi bär

★★★
Eva F Dahlgren, Vad hände med barnen? Hur de minsta blev en handelsvara
Lucy Dillon, Allt jag önskade
Elin Eldestrand, Drömmar och dilemman
Kati Hiekkapelto, Kolibri
Jean Rhys, Godmorgon, midnatt!


Vilken bok blev er favorit den här månaden?

Är det någon särskild bok som ni ser extra mycket fram emot att läsa under juni? Själv skall jag läsa några böcker som jag sett i sociala medier och i bokhandlar och som jag blivit så sugen på att läsa, bland annat boken Det växte ett träd i Brooklyn, en uppväxtskildring från början av 1900-talet. Det blir också ett par nyutkomna böcker, bland andra Vargarnas historia, om ensamhet och tillhörighet, och  Sofie Sarenbrants nya deckare, Bakom din rygg.