Recension: Som om du inte fanns, av Kate Eberlen

Glad och full av intryck och framtidsplaner kommer Tess hem efter att ha tågluffat i Europa med sin bästa vän Doll. Kontrasten mot gatan hemma, där allt är sig precis likt, blir en stor besvikelse. Tess känner starkt att hon är färdig med kvarteret där hon vuxit upp och hon ser fram emot att börja på universitetet och starta sitt nya liv. Hon utgår från att pappan är på puben som vanligt, men hon blir förvånad över att varken hennes mamma eller lillasyster möter henne när hon kommer hem, efter att ha varit bortrest en månad. Redan i bokens första kapitel förstår vi att livet inte kommer att bli varken enkelt eller rakt igenom himlastormande.

Parallellt med Tess’ liv får vi följa Gus. Trots olikheter i uppväxt och framtidsutsikter finns likheter mellan dem som kanske är viktigare än utbildning, yrke och ekonomisk status. De är båda omtänksamma, varma och uppoffrande personer som alltför lätt hamnar i skuggan av andra. Tess och Gus möts som hastigast första gången i Florens. Gus är där med sina föräldrar för att försöka komma över broderns död. Tess ber honom ta en bild av henne och Doll på Ponte Vechio i Florens innan de skall återvända hem.

Utan att de vet om det korsas deras vägar flera gånger under åren som följer. Deras liv utvecklas helt olika, men på varsitt håll går de båda två igenom personliga prövningar, glädje och sorg, och upptäcker att livet inte blev som de trodde att det skulle bli när de var arton år. Det blir bättre och det blir sämre. När de åter möts i slutet av berättelsen har det gått sexton år och båda står mitt i livet.

Vilken positiv överraskning den här boken var! Jag väntade mig en lättsam feelgood, men upplevde en insiktsfull och finkänsligt skriven berättelse med mycket djup som fick mig att fundera över stort och smått. Jag tyckte så mycket om den, en njutning för själen.

Betyg: 5/5
.

Antal sidor: 522
Utgivningsdatum: 2017-04-13
Förlag: Norstedts
Originaltitel: Miss you
Översättare: Charlotte Hjukström
Formgivning: Lars Sundh
ISBN: 9789113072333
Finns att beställa hos bland andra Bokus och Adlibris

Recension: Ung kvinna saknad, av Claire Douglas

 

Handlingen i korthet, från förlagets hemsida

En natt för tjugo år sedan försvann Sophie Coller. Hon lämnade ingenting efter sig, förutom en ensam sneaker på den gamla piren och ett stort tomrum i hjärtat på sin bästa vän Francesca. Nu har en kropp hittats, och Francesca dras tillbaka till den kuststad som hon så länge försökt glömma. Kanske kommer sanningen om vad som hände Sophie till sist att komma fram. Ändå börjar Francesca önska att hon inte hade återvänt. Vart hon än vänder sig möter hon spöken ur sitt förflutna. Samma gamla ansikten, samma tillhåll, som i hennes ungdom. Men om någon vet vad som faktiskt hände Sophie den där kvällen måste hon ändå få veta. Det är bara det att den sortens avslöjanden kan kosta en allt man håller kärt: familj, psykisk hälsa, till och med livet.
.

Så tyckte jag om boken

Stämningen är olycksbådande redan från första sidan och den känslan stannar kvar genom hela boken. Miljö- och personbeskrivningarna är väldigt skickligt formulerade. Den illavarslande stämningen går rakt genom bokens sidor. Man anar att allt inte är som det ger intryck av att vara. Jag gillar hur författaren omväxlande berättar vad som hände ur den försvunna väninnans perspektiv, då för arton år sedan, fram till dess hon försvann, och ur Francescas perspektiv i nutid, en vecka i ett gråkallt och regnigt februari vid kusten.

Genom åren har jag ansträngt mig så oerhört för att hålla ordning i livet, lyckas, gå vidare, låta bli att tänka på dig varenda dag. Det är som om jag har legat gömd i ett garnnystan… men nu har garnet börjat nystas upp och snart kommer jag att synas, visas fram för hela världen. Jason. Hans namn dyker upp i huvudet, objudet. Jag dricker en stor slurk vin men hjärtat fortsätter att bulta för fort. För nu kommer sanningen fram, Soph, och med den kommer det som var vår mörka hemlighet på den tiden. Det enda som vi aldrig, aldrig kunde berätta för någon annan.

Intrigen imponerar inte lika mycket. De mystiska breven, ljuden, synerna och även upplösningen känns litet för enkelt konstruerat och inte riktigt trovärdigt. Jag hade önskat litet mer finess i just det avseendet. Nu känns det litet som när Fem-gänget upplevde olika äventyr och löste mysterium. Det hindrar inte att det här är en bladvändare med en rejäl twist på slutet. Det är spännande, men inte bara för att man som läsare vill veta vad som egentligen hände då Sophie försvann, det är också spännande att lära känna de två väninnorna och förstå mer om deras olika personligheter.

Avslutningsvis vill jag ge en eloge till formgivaren. Omslaget är så snyggt och motsvarar perfekt stämningen i boken.

Betyg: 3/5
.

Antal sidor: 304
Utgivningsdatum: 2017-04-10
Förlag: Louise Bäckelin
Originaltitel: Local Girl Missing
Översättare: Carla Wiberg
Formgivning: Lars Sundh
ISBN: 9789188447197
Finns att beställa hos bland andra Bokus och Adlibris

Lästa böcker i april 2017

Hos Mias bokhörna tipsar vi om vilka böcker vi tyckt mest om varje månad. I april var min favorit Problemet med får och getter, en underbar relationsroman som fick mig att småle genom nästan hela boken. Dialogerna är fantastiska. Mödrarnas söndag var också något alldeles extra. En tunn bok som ändå rymde så mycket och berörde så djupt. Missa inte heller Häxan, som är Camilla Läckbergs nya deckare. Den överraskade mig faktiskt med att vara både otroligt välskriven och genomtänkt, ett imponerande hantverk.

Jag trodde att april skulle bli en sådan månad då jag läste böcker som jag redan hade hemma, men jag hann bara läsa helt eller relativt nyutkomna böcker. En del böcker landade här som överraskningar från förlagen, vilket fick mig att vidga mina vyer litet extra. Jag hade nog aldrig själv valt att läsa De mörkermärkta, som är en kriminalroman med övernaturliga inslag, men den var väldigt spännande och jag kommer att kasta mig över nästa del. En av böckerna gjorde mig så irriterad på huvudpersonen att jag var tvungen att fundera på handlingen under flera dagar och diskutera den med vänner och bekanta innan jag till sist kunde formulera hur jag upplevde den; nämligen Min bästa väns fru. Klicka på titlarna här nedanför så länkas ni till mina recensioner.
.

Mina samlade omdömen för den här månaden

★★★★★
Joanna Cannon, Problemet med får och getter. Betyg: 5/5
Camilla Läckberg, Häxan. Betyg: 5/5
Graham Swift, Mödrarnas söndag. Betyg: 5/5

★★★★
Mason Cross, Ett långt spår av blod. Betyg: 4/5
Mattias Leivinger och Johannes Pinter, De mörkermärkta. Betyg: 4/5

★★★
Peo Bengtsson, Min bästa väns fru. Betyg: 3/5
Unni Lindell, Där Satan har sin tron. Betyg: 3/5
Helen Simonson, Sommaren före kriget. Betyg: 3/5


Vilken bok blev er favorit den här månaden?

Är det någon särskild bok som ni ser extra mycket fram emot att läsa under maj? Själv har jag stora förväntningar på samtliga de böcker jag skall läsa under maj månad. Det är en blandad kompott av romantik, spänning, morbid humor, relationer och socialhistoria. Ett par debutromaner och en nyutgiven klassiker från 1939.